Barry Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Hej! Jag har inte en susning hur jag ska göra en ad hoc-anslutning mellan min stationära XP-dator och min bärbara dito. Jag hittar massor med info på nätet om hur man gör med Vista och W7, men inget om XP. OBS ej trådlöst, jag vill använda en kabel. Kan nån berätta hur man gör? Kan det göras? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Ska jag tolka det som att du vill koppla ihop de två datorerna med en korskopplad nätverkskabel? Om engelska fungerar bra för dig så hittade jag dessa sidor: http://www.home-network-help.com/crossover.html http://forums.techarena.in/windows-server-help/594953.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Enkelt förklarat: 1. Ska tillhöra samma arbetsgrupp, dvs antingen home, workgroup eller vad man nu vill kalla arbetsgruppen 2. Sätt statiska ipnr i nummerföljd, ex 192.168.0.1 och 192.168.0.2 3. Nätmask = 255.255.255.0 4. Tuta o kör... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barry Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Tackar för hjälpen så långt. Jag uppskattar det verkligen. Men jag får det inte att funka. Jag har ställt ipnr på 10.1.1.1 resp 10.1.1.2 Nätmask 255.255.255.0 Jag är osäker på om jag skapar arbetsgrupp på rätt sätt. Jag använder "Network setup wizard" en gång på vardera datorn och skapar ett nätverk med samma namn på båda. Men att skapa en "arbetsgrupp" kanske är nåt annat, som jag inte riktigt fattar? Eller så har jag gjort allt rätt men vet inte hur man hittar den ena datorn från den andra när man väl är klar. Hur gör jag det? De dyker ju inte automatiskt upp under "Mina nätverksplatser i alla fall" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune.K Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 (edited) Kanske en dum fråga, men har du gjort några utdelningar? Prova även med ping 10.1.1.1 från datorn 10.1.1.2 eller tvärtom, i kommandotolken. Då ser du om datorerna hittar varandra överhuvudtaget. Tryck Alt-F2 och skriv cmd och tryck enter, så startar kommandotolken. Edited November 20, 2011 by Rune.K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barry Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Tack för svar, jättebussigt att folk vill hjälpa en amatör. Ställ gärna "dumma" frågor. Jag har stora luckor i mina kunskaper och skulle i princip kunna glömma att trycka på "on". :-) Jag har delat ut roten C: på båda. Ska man göra fler rättighetsinställningar? Jag har pingat och 10.1.1.2 hittar 10.1.1.1 men inte tvärtom. Trots ovanstående ser jag konstigt nog 10.1.1.2-s datornamn från 10.1.1.1 om jag klickar My network places - Entire network - Microsoft Windows Network - Mitt nätverksnamn. Dock ej tvärtom, vilket väl hade varit mer logiskt? När jag där dubbelklickar på 10.1.1.2-s datornamn får jag dock felmeddelande: "XX is not accessible. You might not have permission to use this network resource" etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Några fler tips: Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på båda datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt). Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det). Kolla upp enligt sidan http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bsv%3B318030 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barry Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Tack tack. Det gjorde faktiskt delvis susen. När jag tillfälligt stoppar brandväggen på 10.1.1.2 hittar jag den när jag pingar från 10.1.1.1. och kan jag nå dess filer via My network places - Entire network - Microsoft Windows Network - Mitt nätverksnamn. KANONBRA, stort tack igen. Däremot ser jag inte 10.1.1.1-s datornamn från 10.1.1.2 (fast jag kan som sagt pinga 10.1.1.1 från 10.1.1.2). Det är inte helt nödvändigt, jag kan sköta allt från dator 1, men som den perfektionist jag är undrar jag varför... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Vad har du för brandvägg på datorerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts