Gå till innehåll

Hjälp med omformatering!


Jonas Larsson

Recommended Posts

Hejsan!

Jag bestämde mig ikväll för att formatera om datorn, den har vart seg och jobbig i drygt ett år nu.

Men jag startar om och ändra prio ordningen på boot och slänger på min CD/Dvd högst upp.

Save and exit, startar, in med skivan och windows startas normalt. Det kommer alltså inte upp något push any key eller liknande.

Jag gör det om och om igen för att se så jag inte missat det men testar sen att disabla hårdisken och floppyn och sen bara ha CD/dvd enabled.

Den startar upp och efter ett tag kommer det fram att jag ska starta om datorn och välja ett annat boot device eller slänga in en fungerande boot skiva i Cd/dvd.

Jag testar att ta ut den och sätta in den igen men inget funkar, jag testar några äldre skivor 98 och till slut testar jag med floppyn istället för att se om diskett funkar, men icke.

Jag funderar på om det är läsaren som är paj eller vad som strular med mig, Läsaren har dock funkat utan problem tidigare och jag har inte märkt att den lagt av.

Någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en originalskiva du försöker starta upp med eller är det en bränd kopia?

Startar skivan upp om du stoppar in den när windows går? (ser du skivan i utforskaren?)

Fungerar din dvd-spinnare överhuvudtaget?

Skulle den ha kastat in handduken så är det bara en extern spinnare som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas

Förutom ovanstående inlägg så börjar jag fundera omkring vad för typ av dator som används.

Om det nu handlar om en bärbar så händer det ibland att installationsprocessen kan hänga sig.

Vid ett sånt läge så kan de hjälpa att frigöra låst minne genom tömma datorn på strömtillförsel.

Plugga ur allting inkl. batterijacket -> vänta en liten stund -> och sedan montera tillbaks allt igen & starta-om installationen.

Har själv varit med om en gång att textraden "push any key" inte kunde visas.

Det hade i mitt fall & göra med en tredjeparts boot manager eller återställnings funktion från Acronis som förhindrade detta.

Hade själv låtit installera den via deras backup-program och efteråt gick de inte att få upp Windows egen textfunktion "push any button"

Blev troligen överskriven tillfälligt men kom tillbaka igen efter den avinstallerades i programmet.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det är skivan det är fel på nu, fick det att funka efter många timmar men den gav upp på delen där den kopierar över filer.

Kunde inte kopiera följande fil: psbase.dll.

Försökte igen och igen och igen, hoppade över den men det var likadant med alla filer efter det, måste vara problem med skivan, right?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ju alltid & prova med annan skiva för se om de lyckas bättre men samtidigt så behöver inte felet bero på skivan.

Problematiken känns igen från egen erfarenhet, dom gånger de gjort så :) så brukar de fortsätta hänga upp sig på samma fil eller en annan dll-fil nästa försök & så nästa & så upprepar de sig så i all evinnerlighet. Men man kan ju naturligtvis ha tur & lyckas också så problemet behöver ju inte vara latent.

Knepet jag själv brukar ta till i ett sånt läge är att öppna upp datorn och göra den ordentligt ren från damm & smuts.

Skulle tro felet som uppstår om det nu beror på damm har & göra med särskilt minneskretsarna (RAM).

Består av vanliga enkla minnes kort placerade i ett par hållare, sitter dom i en bärbar så brukar man hitta dom inskjutna under en lucka. På stationära datorer sitter dom oftast vinkelrätt placerade gentemot de stora moderkortet.

Kan hjälpa & lyfta ut dessa kort och varsamt och med försiktig hand rengöra dom noggrant, speciellt dom små blanka kontakt stiften som sticker ut runt omkring emellan varje modul. Fläktvingar och kylflänsarna till processorn som grafikkort är ju också smart & rengöra när man ändå håller på.

Så enkelt uttryckt, gissar på orsaker som damm i kombination med luftfuktigheten som efter ett tag ger uppkomst till störande smygströmmar, samtidigt som dammet också förorsakar extra värme vilket heller inte är bra.

Uppdat....http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistans

Därtill så händer ju grejer med resistansen när den påverkas av högre temperatur.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...