Gå till innehåll

Recommended Posts

Har ett register i excel, där varje kund består av ett antal rader och ett antal kollumner. Se nedan

post-11092-0-33744700-1322221385_thumb.p

Jag kan det basala med sortering, men hur kan jag sortera allt innehåll som tillhör en golfklubb, dvs a1..h5 och a8..h13 baserat på datum i kolumnen längst till höger, i?

Tacksam för svar

Ellech

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog börja med att fylla på med datum så att alla rader för samma kund har samma datum. Annars hamnar de tomma raderna sist eller först i listan beroende på hur du sorterar. Välj sedan "Filter" på Data-fliken och sedan "Sortera från minsta tills största" eller alternativet nedanför.

Har jag missuppfattat hur du menar så förklara lite mer ingående hur du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg på en "Villkorsstyrd formatering" på kolumnen med datum som är senare än en viss datum. Formaterar du dessa t.ex röda så ser du direkt vilka du ska ringa. Vill du vara riktigt avancerad så kör du t.ex. grönt, gult och rött. Rött för och ringa omgående, gult för och ringa snart och grönt för att ringa senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du menar men det kommer inte att fungera i längden. Bättre du lägger de fem raderna på en rad alternativt en flik för vart och en av dem. Adressregister har man inte i excel utan då hellre i access databas. Att sortera som den ser ut nu går inte eftersom excel inte vet vilka rader som hör ihop med varandra. Du skulle i så fall ha numrerat varje grupp med eget nummer, vilket i längden blir ohållbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt. OM jag har tre klubbar med samma datum, som går över fem rader var. Ska jag färgkoda alla som har samma datum?

Du ska färgkoda hela kolumnen med "Villkorsstyrd formatering" och lämpligt valda villkor så de kunder som ska kontaktas snarast färgas.

Som jag uppfattade dig från början så ville du sortera listan för att enklare kunna uppmärksamma vilka kunder som det är dags att ringa eller hur? Eftersom listan är konstruerad som den är och lite knepig att sortera så var mitt förslag att lägga på en "Villkorsstyrd formatering" på datumkolumnen för att lyfta fram de kunder som ska ringas snarast.

Om du formaterar med att samtliga datum som är senare än 2011-11-25 och tidigare än 2011-12-02 får du fram vilka kunder som ska kontaktas snarast.

Annars gör som "Wheninrome" skriver. Det är mindre jobb kortsiktigt enligt mitt förslag men sämre i längden.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du menar men det kommer inte att fungera i längden. Bättre du lägger de fem raderna på en rad alternativt en flik för vart och en av dem. Adressregister har man inte i excel utan då hellre i access databas. Att sortera som den ser ut nu går inte eftersom excel inte vet vilka rader som hör ihop med varandra. Du skulle i så fall ha numrerat varje grupp med eget nummer, vilket i längden blir ohållbart.

Jag har 680 klubbar i registret, skulle ha tänkt på detta för 1 månad sedan. Jag får se hur mycket arbete det är att lägga om det på en rad

Ellech

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 680 klubbar i registret, skulle ha tänkt på detta för 1 månad sedan. Jag får se hur mycket arbete det är att lägga om det på en rad

Ellech

En form av ett riktigt medlemsregister/kundvård slog dig aldrig tidigare då? :rolleyes: Hur som helst så tar det en helg i anspråk om du vill flytta över till en databas om du vill skriva allt manuellt, men i längden så är det den bästa lösningen. En databas går att bygga ut med fler funktioner sedermera också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En form av ett riktigt medlemsregister/kundvård slog dig aldrig tidigare då? :rolleyes: Hur som helst så tar det en helg i anspråk om du vill flytta över till en databas om du vill skriva allt manuellt, men i längden så är det den bästa lösningen. En databas går att bygga ut med fler funktioner sedermera också.

+1 på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...