Gå till innehåll

Kan man döpa om en användare och på så vis slå ihop två olika användare?


BertL

Recommended Posts

Kan man döpa om en användare och på så vis slå ihop två olika användare? Den datoransvarige som installerade min nya dator med Windows 7 råkade tyvärr döpa om min användare (den enda användaren på datorn) i jämförelse med min äldre dator. Det har skapat miljoner små problem. Dels finns på datorn ett tomt användarkonto som jag kommer åt, dels ett fullt användarkonto som är importerat från den gamla datorn men som jag inte kommer åt i alla lägen (det existerar inte ens som ett konto som det går att logga in på). Nu har det visat sig att jag inte kan spara en ny mall i Word, därför att jag är hindrad från att spara i den mapp där alla mallarna som används i Word finns. När jag försöker göra det blir jag automatiskt omdirigerad till motsvarande sökväg inom min egen användarstruktur. Har denna typ av problem nästan varje dag. Jag ser snart ingen annan råd än att köpa en annan dator, vilket blir tufft eftersom denna är alldeles ny och mycket dyr. Jag begriper dock inte hur jag ens om jag gör det skall få ihop dessa båda konton till ett. Så nu undrar jag om det finns någon möjlighet att laga datorn, så att den går att arbeta med. Min tanke är att man kanske skulle kunna slå ihop de båda användaridentiteterna till två, fastän det kanske är illa formulerat eftersom den ena identiteten bara är importerad och allstå egentligen inte existerar som en sådan.

Redigerad av BertL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ändra namet på det som visas på skrivbordet och inloggningsskärmen.Din profil och mappar ändras däremot inte, så det bästa är nog att installera om. Så skulle jag göra och särskilt om det bara är du som använder datorn, när nu detta krångel uppstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är ju en del av problemet! Vilken profil är den riktiga? Den ena är ju importerad och det är i den som alltid finns. Det är här Word hittar mallarna, tex. Men den existerar ju inte som en användarprofil som det går att logga in på. Den andra är en riktig användare, som jag kan logga in på, men där jag inte verkar ha access till alla mappar. Så, vilken är den riktiga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som du kan logga in på är den riktiga profilen, dvs den enda profil som Windows 7 känner till.

När det gäller de mappar du inte kommer åt behöver du nog sätta ny ägare till filerna och mapparna:

http://www.blogsdna.com/2159/how-to-take-ownership-grant-permissions-to-access-files-folder-in-windows-7.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! Detta ser verkligen konstigt ut. Datorn installerades med en användare B och fick då namnet B-dator. Därefter importerade jag en annan användare L från den gamla datorn, vilket skedde automatiskt när jag förde över allt från den gamla datorn till den nya. Nu loggar jag tydligen in med användaren L. I datorn finns även användaren B som ett låst "bibliotek", dvs en mapp med en massa undermappar. Användaren B har dock försvunnit som inloggningsbar användare. Det går bara att logga in som användare L.

Om jag anger användare B:s "bibliotek" som upplåst genomförs visserligen ändringen, men den upphör omedelbart att gälla. Försöker jag döpa om B-"biblioteket" till L kommer det upp ett fönster enligt vilket mappen heter L(!) och det inte går att byta namn på denna på grund av ett fel. Den fortsätter sedan att heta B, trots att den uppges heta L. Jag har även fått en del andra indikationer på att jag inte är inloggad på den användare som "styr" dator och således i praktiken saknar administratörsbehörighet, trots att det ser ut som om jag har det.

I Biblioteket i datorn finns under Användare användaren B. Användaren L finns inte som användare i Biblioteket, men syns som en särskild mapp utanför detta. När jag försöker infoga användaren L som en användare enligt biblioteket får jag beskedet att det inte går därför att användaren L redan finns i biblioteket. Mappen L har också inom parentes beteckningen B-Dator/B, vilket är det datornamn datorn fick när den installerades, B-dator, plus det användarnamn B som jag då fick och loggade in på.

Mina Wordmallar finns och hanteras av Wordprogrammet i användare L:s "bibliotek". Vill jag skapa en ny mall hamnar den emellertid automatiskt i användare B:s "bibliotek", oavsett vilken sökväg jag anger, och där nås den inte av programmet, som arbetar enligt inställningarna i L:s "bibliotek" när den hämtar mallar.

En fruktansvärd röra med andra ord!

Redigerad av BertL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktivera Windows riktiga administratörskonto och logga in på det. Väl inne i administratörskontot kan du flytta över aktuella filer till ditt vanliga konto. Se sedan till att tilldela ditt vanliga konto administratörsrättigheter om det inte redan har det... det gör du i Kontrollpanelen/Användarkonton.

Starta om och logga in på ditt vanliga konto och kontrollera så att allt fungerar tillfredställande och all filer är tillgängliga. Efter det kan du åter logga in på Adnministratörskontot och ta bort det överflödiga kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat detta. Fick besked: "Stystemfel 5 har uppstått". + som så ofta: "Åtkomst nekad".

Noterar också att fastän jag loggat in med användaren L är jag enligt DOS-fönstret inloggad i C:\User\B>

Har glömt hur man byter bibliotek i DOS.

Redigerad av BertL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat via kontrollpanelen vilka användarkonton som finns på datorn. Det visar sig att mitt konto har namnet B, men dess fullständiga namn är L. Har testat att ändra namnet B till L, men då går det inte att öppna utforskaren. Felmeddelande: "Det har inte gjorts någon mappning mellan kontonamn och säkerhets-ID."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades aktivera administratörskontot via kontrollpanelen och döpte om B-användaren till L. Problemet kvarstår dock. B-användaren och dennes mappar finns kvar oförändrade som tidigare. Får försöka döpa om allt till B i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föjetongen fortsätter: Har nu döpt om allt till B i stället för L. Och så här långt verkar det faktiskt fungera! :) Inga fel i mappningen när jag öppnar biblioteket. Jag kommer åt mina Wordmallar och kan spara på samma ställe. Det oroar mig dock fortfarande en smula att jag faktiskt inporterat mängder med sökvägar i olika program, vilka alla hänvisade till användare L. Avvaktar därför med att jubla. Vill dock tacka för alla tips och råd i denna tråd! (Hoppsan! Det rimmar visst!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...