HBKsweden Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Kanske en n00b fråga men vill ha svar iaf. Sitter med moderkort: Gigabyte GA-M68M-S2P Processor: AMD Phenom II X6, 1055T RAM: 4bg corsair Grafik: Gigabyte Geoforce GT430 1024mb OC Windows 7 32bits Finns det nån anledning att byta upp sig till 64bits? och i så fall varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 (edited) Ja, dels för bättre säkerhet, och dels för att utnyttja hela minnesresursen. Edited November 26, 2011 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Lite som att ställa frågan; varför åka moped om man får åka MC till samma pris? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HBKsweden Posted November 26, 2011 Author Share Posted November 26, 2011 ok. Men får jag bättre prestanda och isf blir den märkbar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Är ju frågan om skillnaden försvarar en uppgradering till 64bitar om man testar båda systemen på samma dator. Alltihop hänger ju på vad för sorts maskinvara som systemet körs på. En kraftfullare dator presterar ju därför bättre än en långsammare. Sålänge spessen för installerat minne inte ökas dramatiskt så kommer iaf mina datorer inte behöva mer än ett par GB. Och grundar man resonemanget i dom banorna så framstår nästan säkerheten som ett vassare skäl till byta. Kommer aldrig utnyttja den extra mängden minne som ett 64bitars system av Windows 7 eller 8 kan köra ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HBKsweden Posted November 26, 2011 Author Share Posted November 26, 2011 ok så om jag förstår rätt så är det så att om man inte har mer än 4gb i ram är det bara en fråga om säkerhet om man väljer 32 eller 64? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 ok så om jag förstår rätt så är det så att om man inte har mer än 4gb i ram är det bara en fråga om säkerhet om man väljer 32 eller 64? Kör du 32 bitars så kan du ju bara använda 3GB, så valet borde vara lätt när du har 4GB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HBKsweden Posted November 26, 2011 Author Share Posted November 26, 2011 Jo men då 64 kräver mer ram än 32 kommer jag då märka någon skillnad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Microsoft har en liten FAQ här. http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HBKsweden Posted November 26, 2011 Author Share Posted November 26, 2011 kör in Ultimate 64 och kollar hur det funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts