Gå till innehåll

Windows Phonen har landat - iPhone bye bye!


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Igår fick jag min nya Samsung Omnia W 8350. Den är hur grym som helst och det är första gången jag egentligen fattat hur himla smidig Windows Phone som OS är. Anslöt den i stort sett bara till Exchange på jobbet, mitt Office 365-konto för e-post och sedan Facebook och Twitter och nu har jag allt jag behöver. All kontaktinfo och all social information integrererad.

Det mest smidiga tycker jag är hur den integrerar kontakter med Facebook, i praktiken hämtar den info som mobilnummer, e-postadress, bilder på personerna och det är otroligt smidigt. Tidigare har i alla fall jag behövt lägga in kontakter, nummer etc manuellt men nu kommer det per automatik!

Enda jag saknar är några appar; bankappar, Wordfeud framför allt, men det går ju att leva med då det lär vara ett övergående problem.

Jag måste säga att jag är otroligt positivs överraskad av Windows Phone även om jag visste att OSet är bra och jag kommer definitivt inte att sakna min iPhone ett dugg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis Stenis! Jag har själv en Samsung Omnia 7 och skaffade en Nokia Lumia 800 i slutet av november (varifrån? Jo, från NetonNet.) Jag blir mer och mer förtjust i Omnian och vet ännu inte om jag skall leka tomte och ge bort Nokian i julklapp eller om det blir min gamla Omnia. Det är ju ett tag kvar till julafton.

Själv har jag haft stor nytta av några av de första svenska apparna som kom till WP7 i mitt dagliga liv i Göteborg: I'm on a tram som visade vilka bussar eller spårvagnar som skulle komma när till den närmaste hållplatsen, liksom Pling där man planerar en resa från en hållplats till en annan och får tider och linjeval i realtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Igår fick jag min nya Samsung Omnia W 8350. Den är hur grym som helst och det är första gången jag egentligen fattat hur himla smidig Windows Phone som OS är. Anslöt den i stort sett bara till Exchange på jobbet, mitt Office 365-konto för e-post och sedan Facebook och Twitter och nu har jag allt jag behöver. All kontaktinfo och all social information integrererad.

Det mest smidiga tycker jag är hur den integrerar kontakter med Facebook, i praktiken hämtar den info som mobilnummer, e-postadress, bilder på personerna och det är otroligt smidigt. Tidigare har i alla fall jag behövt lägga in kontakter, nummer etc manuellt men nu kommer det per automatik!

Enda jag saknar är några appar; bankappar, Wordfeud framför allt, men det går ju att leva med då det lär vara ett övergående problem.

Jag måste säga att jag är otroligt positivs överraskad av Windows Phone även om jag visste att OSet är bra och jag kommer definitivt inte att sakna min iPhone ett dugg!

Fortfarande nöjd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fru fick en likadan lur i julklapp och hon är nöjd: "Den har fungerat bra hela tiden och är väldigt enkel" samt "det är lätt att hitta" hälsar hon :)

Bakgrundsinfo är att hon aldrig har använt en iPhone och har kört Windows Mobile 6.5 och en Android-lur parallellt som senaste telefoner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det tänkt att den skall uppdateras senare eller kommer den inte att göra det.

finns den bara med 8 GB minne det går inte att upgradera den?

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Är det tänkt att den skall uppdateras senare eller kommer den inte att göra det.

finns den bara med 8 GB minne det går inte att upgradera den?

Uppgraderingen

Om det kommer att gå att uppgradera från Mango (WP7,5) till Apollo (WP8) på samma lur är det ingen mer än Microsoft och eventuellt telefontillverkarna som vet. Hittills har ju alla uppdateringar gått fram till både 1:a (t.ex. min Samsung Omnia 7 som kom i november 2010) och 2:dra (t.ex. Lumia 800, HTC Radar med flera) generationens lurar. Personligen hoppas jag på att nästa stora uppgradering också hamnar i de äldrer lurarna.

Minne i telefonen:

Hittills har inte funktionen för minneskort aktiverats även om jag har för mig att den ligger med i operativet från MicroSoft. Så om din telefon teoretiskt har 8 GB minneskapacitet så är det det utrymmet du har att använda. Nokias Lumia 800 har t.ex. 16 GB.

Angående appar:

Fler och fler för varje dag. Numera finns Wordfeud också på WP och hittills har två banker släppt appar (Handelsbanken och Skandiabanken). Just bankappar tycks skapa avund i andra länder. Men det behövs fler inom alla områden både nationella och lokala. T.ex. den utmärkta I'm a Tram för Göteborg (en av de första lokala WP apparna) fick ta sig time out när Västtrafik bytte gränssnitt nyligen men kanske någon annan kan ta upp den tappade appen och vidareutveckla den?

Om du tänker byta:

Just nu finns flera bra erbjudande med Nokia Lumia för under 200 kronor i månaden på 2-års-kontrakt hos de flesta operatörer. En friköpt Lumia 800 kostar runt 4300 kronor (NetonNet och Tele2), HTC Radar runt 3700 (Dustin).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu finns flera bra erbjudande med Nokia Lumia för under 200 kronor i månaden på 2-års-kontrakt hos de flesta operatörer. En friköpt Lumia 800 kostar runt 4300 kronor (NetonNet och Tele2), HTC Radar runt 3700 (Dustin).

Kan dessutom tillägga att Nokia Lumia är verkligen en telefon utöver det vanliga. Det är verkligen kvalité och är en annorlunda design. Jag är upp över öronen förälskad i den och blir glad varje gång jag tar den i handen. Det är kanske lite förvånansvärt att inte Nokia gjorde den till DEN telefonen vad gäller hårdvara men det är kanske ett tecken på att det kommer någon nyare modell inför Windows Phone 8. Å andra sidan har jag inte hittat en enda flaskhals i telefonen oavsett vilken app jag kör. Dessutom har Nokia gjort slag i sak och skickar med ett skräddarsytt skyddsskal så man får behålla den unika designen utan att tumma på skyddet... och man slippe de fula skal som finns från tredjepartstillverkarna.

Så hittar du en Lumia så tveka inte om du är sugen på en Windows Phone...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt ganska sugen på att prova en Windows Phone när det blir dags att pensionera min HTC Desire. Men om man som jag inte använder några av Microsofts tjänster och program utan är har hela mitt digitala liv i Googles Gmail, kalender osv. Kan jag använda dem lika smidigt på en Windows Phone eller bör jag i ärlighetens namn kanske stanna kvar på Android?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt ganska sugen på att prova en Windows Phone när det blir dags att pensionera min HTC Desire. Men om man som jag inte använder några av Microsofts tjänster och program utan är har hela mitt digitala liv i Googles Gmail, kalender osv. Kan jag använda dem lika smidigt på en Windows Phone eller bör jag i ärlighetens namn kanske stanna kvar på Android?

Google finns i alla fall med som ett av flera fördefinierade kontotyper du kan lägga till. Om det innefattar bara e-post eller också kalender etc har jag inte en susning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt ganska sugen på att prova en Windows Phone när det blir dags att pensionera min HTC Desire. Men om man som jag inte använder några av Microsofts tjänster och program utan är har hela mitt digitala liv i Googles Gmail, kalender osv. Kan jag använda dem lika smidigt på en Windows Phone eller bör jag i ärlighetens namn kanske stanna kvar på Android?

Det är en rejäl omställning men kort och gott JA. Det kommer bli lite bakvänt i början vad gäller importeringen av kontakter osv men ditt Google-konto funkar fint. Vad du däremot måste ha ett Live-konto till är Marketplace. Ja, om det nu inte har ändrats den sen jag konfigurerade min telefon, förstås... annars är det enda alternativet.

Jag måste nog ändå påpeka att det fungerar bättre med Live än med Google... just vad gäller Windows Phone alltså. Importen av kontakterna och kalendern är smidigare. Men nu menar jag initialt... när man konfigurerar telefonen. Dessutom tycker jag nog att Skydrive fungerar smidigare än Dropbox på WP7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer bli lite bakvänt i början vad gäller importeringen av kontakter osv men ditt Google-konto funkar fint.

Hm, med en Android importerar man ju inte sina kontakter, utan de synkas automatiskt då luren/plattan är uppkopplad. Fungerar det annorlunda med WP? Och används Google-kontaktlistan även som telefonbok, eller är den begränsad till e-post/chatt (om nu GTalk fungerar i WP?)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man synkar Googlekontakter precis som i Android... antingen när man själv väljer eller med "push" och då funkar det på samma sätt. Jag utgick ifrån mina egna förutsättningar... vilket innebär en synkning av kontakter när telefonen är ny. Jag tar backup (alltså synkar kontakterna) någon gång i månaden. Jag tror INTE att GTalk är integrerat i "People-hubben" som t ex Facebook och Live, men jag är inte 100% säker. Jag har helt enkelt aldrig använt det... däremot finns det fristående appar för GTalk.

Däremot har jag mina FB kontakter länkade i kontaktboken, vilket är ganska coolt. Du kan, via kontakthubben, kolla de senaste statusuppdateringarna från folk du känner och direkt klicka på en vän. Där väljer du sen hur du vill kontakta vederbörande t ex telefon, sms, facebook-meddelande eller annat...

Och används Google-kontaktlistan även som telefonbok, eller är den begränsad till e-post/chatt

Ja! Man använder den som kontaktbok... precis som i Android

people-screen-profile-general.png

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det Mange. Verkar bra. Snart kommer väl Gmail- och GTalk-program för WP (Gmail-programmet finns ju för iOS). ;)

FB är bannlyst här, och mitt största missnöje med min HTC Desire (förutom det oförlåtligt lilla interna utrymmet) är att FB-programmet inte kan avinstalleras. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Trots att jag hela tiden stöter på detaljer jag inte gillar med plattformen så har jag inte helt kunnat släppa tanken på att skaffa mig en Windows mobil i hopp om att det kanske går att vänja sig och leva med bristerna.

Den senaste frågan som poppat upp är om det går att byta default sökmotor för sök knappen om man skulle vilja ha Google på den istället för Bing? Vad jag har kunnat hitta kan man tydligen inte det. Någon som sett, hört, läst att det ska gå?

Jag vet man kan ha Google på startskärmen men det är alltså inte det jag undrar.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt intryck av Bing på Windows Phone är att det funkar fint. Minst lika bra som Googles motsvarighet.

Det är inte markerat med beta heller som Svenska Bing på Windows 7 som snarare bygger på den äldre Live search och är inte lika utvecklad som USA versionen:

http://www.bing.com/?scope=web&setmkt=en-US&setlang=match&FORM=W5WA&uid=7C306BD2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig fastnat för Bing på datorn men det är kanske för att man kan Google utantill och det inte funnits någon anledning att vänja sig vid något annat. Men jo Bing såg ju ganska smidigt ut på mobilen så det kanske kan funka. I brist på annat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...