Gå till innehåll

[LÖST] Abonnemang med lägst fast kostnad?


Nicklas

Recommended Posts

Jag har ingen fast telefoni hemma men jag har en gammal mobiltelefon som jag vill använda som en backup lur t.ex om jag glömt min vanliga mobil på jobbet. I bästa fall ska mobilen alltså bara ligga där och inte användas år ut och år in men när den väl behövs så ska den fungera. Datatrafik är ej nödvändigt, bara samtal och SMS.

Detta extra abonnemang ska nästan uteslutande användas för inkommande samtal/sms så det gör inget om taxorna är höga. Det viktiga är att det är väldigt låga, helst inga, fasta kostnader. Samt att man inte behöver ladda det med pengar regelbundet för att det inte ska upphöra vilket ofta verkar vara fallet med kontantkort.

Jag har letat på diverse jämförelse sajter men de listar inte sådant som att man måste ladda kontantkort-X med ett visst belopp då och då för att det inte ska upphöra. Vill slippa gräva i varenda abonnemang på varenda operatörs sida.

Så är det någon som redan har koll på detta?

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte så noga själv vilken kur man bör välja för sin lur om man vill ha tur, för har alltid (åkt fast höll jag på & säga)...använt fast abonnemang.

Nu går de väl iofs att jail-breaka vissa nyare telefoner :) Intressant, funderar också på skaffa kontantkort...Borglig mobiltelefoni :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat på diverse jämförelse sajter men de listar inte sådant som att man måste ladda kontantkort-X med ett visst belopp då och då för att det inte ska upphöra. Vill slippa gräva i varenda abonnemang på varenda operatörs sida.

Så är det någon som redan har koll på detta?

På Telia fungerar det lite annorlunda än det gjorde för några år sedan. Innan var kortet aktivt 1 år efter man laddat in pengar på kortet. Idag är det aktivt ett år efter senaste användningsstillfället(senaste tillfälle man ringer ut från telefonen). För andra telföretag så är det säkert annorlunda och hur det fungerar där har jag ingen aning om.

Jag köpte ett Telia Refill i somras som kostade 199 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett Telia Refill i somras som kostade 199 kr.

Hej :)

Ursäkta en dum fråga från en dålig telefon simmare.

Men hur bär man sig åt om man nu redan har en mobil och köper ett refillkort i t.ex en butik.

Det är alltså ett annat simkort som behövs, kopplat till ett nytt nummer eller kan man använda sitt gamla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur bär man sig åt om man nu redan har en mobil och köper ett refillkort i t.ex en butik.

Det är alltså ett annat simkort som behövs, kopplat till ett nytt nummer eller kan man använda sitt gamla.

Numret är kopplat till simkortet och därför får du ett nytt nummer om du köper refillkort. Finns även nummerlösa kort för surfning. Det var ett sånt jag köpte i somras.

Det ska även gå att fixa extrakort så att man har mer än ett aktivt simkort, men bara om man har abb. Bra om man vill använda samma nr till olika telefoner så man slipper flytta simkort fram och tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Telia fungerar det lite annorlunda än det gjorde för några år sedan. Innan var kortet aktivt 1 år efter man laddat in pengar på kortet. Idag är det aktivt ett år efter senaste användningsstillfället(senaste tillfälle man ringer ut från telefonen). För andra telföretag så är det säkert annorlunda och hur det fungerar där har jag ingen aning om.

Jo det verkar stämma för Telia. 1 år från senaste påfyllning eller senaste samtal till ordinarie taxa. Det kostade inte ett öre att skaffa ett sådant kontantkort från Telia förutom att man var tvungen att ladda det en gång med 50kr för att aktivera det. Så jag beställde ett sådant och får försöka komma ihåg att ringa och önska mig själv god jul eller något en gång om året så det håller sig vid liv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@fredde Jätte stort Tack för svaret & hjälpen!

Stämmer uppgiften om extra kort, har hört talas om detta förut, att de ska funka & beställa om man vill ordna ett sånt.

Ersättningskort ska ju finnas på ungefär samma sätt, någon hundring /styck.

Bra & komma ihåg att man får ett annat nummer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...