Gå till innehåll

Ljudproblem i Windows 7


gurran97

Recommended Posts

Hej, igår installerade jag Windows 7 Ultimate 64-bitars versionen. Allt funkade perfekt förutom ljudet. Det fungerade inte alls och jag försökte installera nya drivrutiner men det stod att jag redan hade dom senaste. Det var ett rött kryss vid ljudikonen i högra hörnet och det stod att det inte finns någon ljudenhet installerad. Jag kollade på åtgärdscentret och där fanns det en annan uppdatering till mitt ljudkort. När jag installerade den drivrutinen så kom ljudet igång men det knastrar hela tiden. Och det röda krysset försvann. Efter en stund försvinner ljudet helt och kommer tillbaka när man startar om datorn.

Är det någon som vet vad jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Ta bort, eller avinstallera ljudkortet... även om du har ett integrerat ljudchip i moderkortet..

Vid integrerat ljudchip, gå till moderkortets tillverkare och hämta drivrutiner som du packar upp på lämplig plats. Installera manuellt drivrutinen till ljudkortet.

Vid externt kort.. packa upp enl ovan och installera manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en drivrutin för moderkortets ljud och en som jag laddade ner till ljudkortet. Jag har även 4 st drivrutiner som heter NVIDIA High Definition Audio. Vilka ska jag ta bort? Hittar inga drivrutiner till mitt moderkort på tillverkarens hemsida. Vet du hur jag ska göra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska man väl för de mesta kunna ladda ner nya versioner av drivrutiner direkt ifrån tillverkaren på webben.

Annars brukar de finnas en nödlösning & ta till om det inte vill sig, oftast medföljer en skiva eller liknande med drivrutiner.

Även om dem ursprungligen kanske var avsedda för t.ex Windows Vista så ska dem flesta gå & köra i Windows 7 iaf.

Kanske inte alltid men oftast :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  1. Är det en laptop eller en stationär dator?
  2. Om stationär så slit loss ena sidostycket och gå till punkt 3
  3. Kontrollera vilket ljudkort som sitter monterat eller så punkt 4
  4. Kolla vilket moderkort du har ifall det är ett integrerat ljudkort. (detta förutsatt att vi inte talar om märkesdator)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du haft Vista tidigare på datorn? I så fall kan du testa drivrutiner till just Vista. Jag tog ner alla drivisar av vikt till min Toshiba laptop med Vista på, innan jag gjorde en ren installation till Windows 7 Ultimate och har inte haft några problem med mitt byte sedan dess, vad beträffar drivrutiner.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså problemet här är att för att du ska hitta rätt drivrutin så måste vi/du veta vilket ljudkort du har, visst "Creative X-Fi Audio" är en bit på vägen, men den informationen om "Creative X-Fi Audio Processor" är bara ljudprocessorn och den används på (med risk för att ha fel) ALLA X-Fi ljudkort, och WDM har inte med saken att göra, WDM (Windows Driver Model) är (Förenklat) en standard för drivrutiner i Windows ( http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Driver_Model )

På Creatives hemsida finns 24 olika "ljudkort" som är X-Fi, detta gör det väldigt svårt att gissa.

Vad som skulle behövas, ett ordentligt modellnummer på datorn (om den var från HP) kan det kanske gå att se på HP's hemsida, alternativt mera exakt vilken modell av ljudkortet det är.

Lättast är nästan att öppna datorn och titta på kortet vad det där står för modellnummer (har du garanti på datorn kan detta dock förvanska denna om datorn öppnas) http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?url=http://ask.creative.com:80/srvs/cgi-bin/webcgi.exe/,/?st=365,e=0000000001804617085,k=726,sxi=13,varset=ws:,case=10846

Verkar dock konstigt att ljudet försvinner efter en kort stund, kanske kan vara så att ljudkortet gjort sitt och behöver bytas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack, jag hade XP på datorn tidigare och då funkade ljudet perfekt men nu när jag har 7 funkar det knappt alls. Jag ska öppna datorn och kolla vad det står för modellnummer på ljukortet. Jag har en sådan här dator http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documentSubCategory?tmp_task=prodinfoCategory&cc=se&dlc=sv&lc=sv&product=3315682

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag tog jag bort drivrutinen och sökte efter nya i enhetshanteraren. Efter det funkade ljudet i ca 1 minut innan det sprakade till och stängdes av helt. Någon som vet vad jag kan göra? :)

Kommer inte ihåg när skummade igenom tråden om du hade varit inne & kikat i datorn.

Ok du ska göra eller på väg & titta i datorn :)

I annat fall så finns det ett sätt & hitta ytterligare bevis om nu ljudkortet är skadat på riktigt.

Kondensatorer brukar va en sån grej som kan ge en vink om vad som är på G.

Titta efter deformeringar och läckor där innehåll har börjat läcka ut, då har man ett tecken på fysisk skada.

Kondensatorer är ofta inblandade i ljudkretsar där dom styr bl.a effektstyrning & snabba ljudförändringar.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt tidigare liv ägde jag en XP-dator med ett tillköpt ljudkort som hette Creative Sound Blaster x-fi xtreme audio. Jag har ingen aning om det är ett sådant du har men det låter lite misstänkt. Det var nämligen helt hopplöst att hitta en fungerande drivrutin till det när jag sedemera uppgraderade datorn till windows 7. Till slut hittade jag en som fungerade utan att krångla - men det var en moddad drivrutin av en Daniel K och den är väldigt basic, d.v.s. så fungerar inte alla funktioner på ljudkortet. Det nödvändigaste-ljudet- fungerade dock klanderfritt. Valet var enkelt eftersom det var enda drivrutinen som gjorde att kortet fungerade överhuvudtaget. Här är en länk till drivrutinen och det är upp till dig om du vill prova. Välj i så fall mittenalternativet

https://rs443dt.rapi...A28C3CD6FBF|0|0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...