Gå till innehåll

Problem som ledde till "död" dator och några kvarstående problem


Rådvill

Recommended Posts

Jag har haft och har fortfarande problem med min dator som jag vore tacksam för kommentarer till.

Datorn är 5,5 år gammal med Windows XP. Den har 512 MB minne. Den har fungerat bra bortsett från ungefär det senaste halvåret (den har hängt sig ibland men det verkar vara normalt). Under det senaste halvåret blev den tidvis seg, skulle vilja säga temporärt mer eller mindre död. Den reagerade mycket långsamt på mina kommandon, ibland inte alls, medan det lät som om hårddisken arbetade för fullt. Mot slutet kunde de sega perioderna vara 10-15 minuter. Skrev jag text i Word kunde jag skriva flera ord innan texten dök upp på skärmen. När jag googlade de filnamn jag kunde se i Aktivitetshanteraren och läste lite på olika diskussionsfora insåg jag att mitt problem inte var unikt utan hade drabbat andra med Windows XP. Jag lyckades dock inte hitta någon begriplig förklaring mer än att det var något som man skulle kunna kalla intern administration som den höll på med.

Fråga 1: Varför uppstår dessa problemen och varför accelererade problemen under senaste halvåret? Datorn gick ju ca 5 år innan jag märkte att den började bli seg. Var det intern administration av filer borde problemet alltid ha funnits.

Så en dag för några veckor sedan slocknade datorn helt. Den gick inte att starta, inte ens BIOS startade. Det enda jag såg när jag tryckte på startknappen var Monitor goes to sleep så blev allt svart igen.

Fråga 2: Vad kan tänkas ha orsakat att datorn inte gick att gå igång. Jag är van vid att datorn hänger sig ibland och att jag måste slå av strömmen och starta om men att den hänger sig innan den startar tycker jag borde vara omöjligt.

Jag tog då återställnings-CDn (det är en hemdator via jobbet som inte levererades med en CD med Windows XP utan med något som alltså kallas återställnings-CD) och fick igång den igen. Lite oväntat fanns alla program jag hade installerat själv kvar då jag fick intrycket av instruktionerna att de skulle försvinna.

Fråga 3: Vad är en återställnings-CD och vad innehåller den? Jag trodde, som namnet antyder, att datorn skulle återställas till det skick den var när jag fick den och fungera som då men så var inte fallet.

Däremot kunde jag inte starta Word och Excel (troligen inte Powerpoint heller) trots att programfilerna verkade finnas på rätt ställe. Datorn informerade mig om att programmen inte fanns installerade. Jag blev också en annan användare än den jag hade varit tidigare men det gick ju att ändra.

Fråga 4: Varför fick jag meddelande om att Word och Excel inte fanns installerade? Programfilerna fanns och enligt min mening också på rätt ställe.

Jag installerade då om Microsoft Office, vi fick en CD med detta tillsammans med datorn. Nu fungerar Word och Excel (Powerpoint använder jag aldrig men det fungerar förmodligen också), men det är ett problem. Det tar mycket längre tid för programmen att starta än tidigare. Vid start dyker det upp ett meddelande som säger Förbereder installation. Det meddelandet såg jag aldrig tidigare och det förvånar mig. Programmen är ju installerade men min och datorns definition av ”installerade” kanske skiljer sig åt. I fallet Excel dyker det senare under startproceduren upp ett meddelande som säger Installerar: Funktion för Microsoft Excel. Jag får intrycket att datorn tidigare hade Word och Excel så att säga inom bekvämt räckhåll. Nu har jag en känsla av att datorn måste gå ner i källaren för att hämta programmen och, i fallet Excel, gå en vända till för att hämta funktionerna.

Fråga 5: Finns det någon möjlighet att snabba upp starten av Word och Excel.

Jag har nu märkt att de sega perioderna som jag hade problem med tidigare har försvunnit. Datorn är nu hastighetsmässigt i nyskick. Det är glädjande men leder till

Fråga 6: Vad är det som har hänt och varför?

Om det är någon form av storstädning i datorn som har skett undrar jag varför situationen att datorn samlar på sig en massa onödigt skräp tillåts uppkomma. De problem som jag beskrev i början av inlägget var inte speciellt trevliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kan bero på att hårddisken har blivit sämre och det har blivit allt svårare för Windows att läsa den. Då kommer Windows att sänka hastigheten vid läsning och skrivning mot hårddisken för att informationsöverföringen ska bli säkrare. Vid din reparation av Windows så återställdes hastigheten till den normala, dock så är ju risken stor att det återigen kommer att bli sämre. Kan nog finnas andra möjligheter också, att köra XP med Service Pack 3 och senaste versionen av antivirusprogram samtidigt som man bara har 512 MB RAM-minne brukar göra att datorn blir seg pga att Windows då kommer att använda hårddisken (växlingsfilen/swapfilen) i stället för RAM-minnet därför att allt som borde finnas i RAM-minnet inte får plats där.

2. En möjlig orsak till att inte ens BIOS startade är strömförsörjningsproblem, t ex dåliga kondensatorer i nätaggregatet eller på moderkortet. Observera dock att BIOS måste starta för att återställningsprogrammet ska börja köra.

3. Det beror på vad datortillverkaren har lagt på återställningsskivan. Det låter som att du har gjort en så kallad reparationsinstallation av Windows och det är bara en del återställningsskivor som innehåller den funktionen.

Har du installerat XP Service Pack 3 efter din reparation av Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. fråga 6 omkring vad som händer så låter mycket utav resonemanget bekant ifrån dels diverse berättelser på nätet men även ifrån eget utgångsläge av själv kört & haft en liknande stationär XP dator som kom levererad med 512MB RAM.

Precis som Cecilia beskriver så är 512MB i minsta lagret speciellt om rullande installationer pågår under tid som de ofta blir med alla uppdateringar, servicepack, .NET Framework och därefter tillkommer alltid övriga applikationer som t.ex Office & allting annat som behövs. Efter ett tag blir de mer och mer helt naturligt som bearbetas och oftast fler processer som också vill ta del av kakan och få ut sin del av den sammanlagda totala kraftresursen som finns i datorn och den är ändlig för dem allra flesta datorer.

Ett RAM minne arbetar också snabbare än t.ex en växlingsfil i Windows som därigenom ligger placerad på hårddisken eftersom hårddiskar oftast arbetar långsammare. Så när RAM minnet inte räcker till för systemet, så skjuts de behovet över till växlingsfilen istället kan man säga, därav en högre aktivitet på hårddisken och då saktar processen ner samtidigt som datorn blir trögare och ibland även kan låsa sig.

Från egen erfarenhet med datorn som nämdes från 2004 som hade 512MB RAM så var de just detta fenomenet som inträffade (nästan dagligen) Men det uppkommer oftast också som en konsekvens av ens egna beteende i hur man pressar datorn. En sådan grej är ju dels hur man arbetar med en dator t.ex hur mycket man "startar igång" vid ett & samma tillfälle. Varje litet klick skapar en kedja av processer som körs i systemet, gäller även systemets alla små länkar och knappar man kan trycka på. Bara en sån sak som flytta muspekaren över skärmen kräver en hel del kraft från processorn och hårdvaran i datorn.

Valet jag själv beslöt mig för att göra blev att skaffa fram en manual över dem inre delarna i lådan, särskilt beskrivning över moderkortet var intressant så hittade en Pdf beskrivning på Fujitsus hemsida och laddade hem & började läsa denna. Kom fram till att jag hade två slots/säten till montera minneskort varav bara det ena användes, där satt då detta minneskortet som hade 512MB. Tog därefter reda på hur mycket till som kunde installeras så här i efterhand, visade sig man kunde trycka dit 2GB - Så blev de också och lät beställa hem en extra sats från Dustin på nätet. Gjorde samma sak med Processorn, där satt en processor med 2.0 eller 2.2GHz (Giga Hertz), kom fram till med viss efterforskning att det fanns större man kunde stoppa dit :)

Så efter ett tag hittade jag en större CPU 3.06GHz via en onlinebutik i USA för typen hade slutat tillverkas & säljas här i Sverige. Med facit i hand kan jag säga att datorn hade aldrig blivit rappare med enbart en uppgradering av RAM, krävs liksom att det finns något som klarar av att skjuta på också och då kommer man in på vilken sorts processor som sitter i socklen på plattan.

Skulle gissa på just denna datorn lider av flera kombinationer av saker som begränsar användandet.

Har du kontrollerat hur mycket som Autostartar med resten av systemet?

Likaså hur många tjänster & processer som körs?

Kolla gärna in BlackVipers webbsida, finns färdiga inställningar & tanka hem därifrån om man vill s.k tweaks.

Sysinternals Process Explorer fungerar som en ersättare för Windows egen Aktivitetshanterare.

Men mycket kraftfullare och bättre, laddas ner härifrån -> http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen :)

Hade inte riktigt tid & ge dig ett ordentligt svar på alla frågorna förut (mest en inledning) så ska försöka ta resten nu som omväxling.

Satt så att säga i telefonförbindelse med en verkstad i ett annat ärende tidigare.

Fråga 1: Varför uppstår dessa problemen och varför accelererade problemen under senaste halvåret? Datorn gick ju ca 5 år innan jag märkte att den började bli seg. Var det intern administration av filer borde problemet alltid ha funnits.

Interna processer och administrering av data till och från disk och system samt applikationer finns alltid så där har du helt rätt. De som man kanske bör ta med i sammanhanget är den vanligt förekommande synen på vad förslitning i den virtuella världen handlar om. Vill nog tycka att de finns en risk här eller fallgrop i hur man ser på vad som är förslitning i hänseende av begrepp som mjukvara alternativt andra hårda prylar. Mjukvara i ett system kan ju aldrig slitas ut på samma sätt, däremot kan andra saker inträffa som korruption i kod och sökvägar som inte längre stämmer. Vanligtvis uppstår den typen av problem efter ett tag antingen av orsaker ifrån något man själv råkat göra eller av annan orsak, händer allt som ofta program förändrar och patchar om viktiga funktioner och gör system ostabila, kan även hända som kedjereaktion och påföljd från installerat och avinstallerat olika sorters program tillsammans med ändringar som man personligen åstadkommit.

Faktorer som ger en lång livslängd ang. mukvarubiten så handlar mycket om skaffa sig kunskap, veta vad man gör, arbeta metodiskt och gå till väga med normal försiktighet, med förnuft kommer man långt. Vill man testa sig fram så finns ju Virtuella maskiner & ta till som VirtualBox, Virtual PC & liknande.

Det som en användare däremot inte kan göra ett dyft emot eller i vart fall inte kan påverka i samma utsträckning (mer än normal varsamhet ) handlar om hårdvaran systemet finns installerat på och eftersom detta består av materiella ting så kan ju i princip vad som helst hända och ibland gå sönder eller visa tecken på utmattning. Kombinationen mjukvara och t.ex en hårddisk kan ju vid vissa tillfällen även missa och göra fel, återkommer om den biten längre ner.

Edit:

Höll ju på & glömma en viktig grej.....Du nämde "varför datorn blev segare under senaste tiden".

Damm kan ställa till med väldigt konstiga symptom - Kan vara en trolig orsak också i kombination med en del annat.

Rengöring inuti vart annat vart tredje år beroende på miljön runt omkring.

Fråga 2: Vad kan tänkas ha orsakat att datorn inte gick att gå igång. Jag är van vid att datorn hänger sig ibland och att jag måste slå av strömmen och starta om men att den hänger sig innan den startar tycker jag borde vara omöjligt.

Det är sånt som kan hända :) En liknande händelse inträffade också mig nyss när min egen laptop skulle starta. Den hittade helt enkelt inte hårddisken så Windows 7 kunde inte starta. Nu vet jag visserligen Om att denna installationen har fått känna på en hel del under ca ett halvårs tid så börjar bli dags för en ominstallation. Har sett tecken som varslar om fel i registret och några mindre vajsingar kopplat till explorer.exe alt. filer tillhörande min profil & konto på datorn så kan inte mer begära.

Något blev antagligen fel någonstans. Kan vara hårddisken som missade, kan varit något som hängt sig i registret, drivrutin som satte sig på tvären eller vad som helst. Emellertid lätt & bli vilseledd att nu så har datorn gjort sitt men så behöver inte alltid va fallet och detta visade ju ominstallationen av systemet.

Fråga 3: Vad är en återställnings-CD och vad innehåller den? Jag trodde, som namnet antyder, att datorn skulle återställas till det skick den var när jag fick den och fungera som då men så var inte fallet.

Däremot kunde jag inte starta Word och Excel (troligen inte Powerpoint heller) trots att programfilerna verkade finnas på rätt ställe. Datorn informerade mig om att programmen inte fanns installerade. Jag blev också en annan användare än den jag hade varit tidigare men det gick ju att ändra.

Till XP så brukar dessa "återställningsskivor" hänvisas till att dem innehåller en s.k OEM anpassad setup tillhörande den datorn skivan kom levererad tillsammans med. Kan variera något från tillverkare och modell men kommer oftast med installationfiler för installera Windows tillbaka till ursprungs skicket.

Du bör kunna installera XP på två olika sätt. Dels kan man installera XP ifrån början och tidigare befintlig installation som finns kommer skrivas över med ett helt nytt. Man ska därtill kunna installera XP som en Reparation där enbart systemet självt installeras om med resterande kataloger intakta. Finns även en enklare form av verktyg som kan användas till partitionera/skapa nya volymer/partitioner på hårddisken (fungerar som en behållare till systemet var-i systemets filer placeras t.ex C:\ E:\ F:\), filsystem NTFS är & föredra och vad som bör användas och man kan också radera äldre volymer med samma verktyg (finns även utomstående partitionerings verktyg man kan köra inifrån i ett inloggat XP system). Kan även nämnas skivan också bör innehålla en Återställningskonsol liknande kommandotolken men med begränsning i kommandon till enbart vissa behövliga kopplade till start & liknande. Man ska även kunna administrera registernycklar, återställningspunkter och andra filer därifrån men ganska överkurs.

Mer om frågan längre ner....Grejerna & symptomerna har ibland en benägenhet & sammanfalla :)

Fråga 4: Varför fick jag meddelande om att Word och Excel inte fanns installerade? Programfilerna fanns och enligt min mening också på rätt ställe.

Skulle tro du gjorde en reparerande installation där enbart Windows katalogen/mappen berördes.

Vad som då händer utifall man redan har befintliga program installerade är att sökvägarna till dem plockas bort, plus att man förlorar mängder av information som från början satt i de gamla registret.

Många gånger blir man därför tvungen till installera-om dem flesta programmen ifrån början igen.

Konsekvens - systemfiler har ersatts av nya, registret har ersatts av ett nytt och då tappas allting gammalt bort som fanns där ursprungligen före den senaste Windows installationen. Många program som installeras på en dator placerar ofta egna filer inne i Windows mappen och när systemet ersätts så försvinner även dessa filer i samma mapp.

Fråga 5: Finns det någon möjlighet att snabba upp starten av Word och Excel.

Vet egentligen bara en sak och det får mig till vilja använda andra lösningar än Office-sviter.

Finns mycket som är tungrott på mindre datorer, Office är ett sådant i mina ögon.

Kan rekommendera Libre office om de mot förmodan kan göra saken lättare.

Jag har nu märkt att de sega perioderna som jag hade problem med tidigare har försvunnit. Datorn är nu hastighetsmässigt i nyskick. Det är glädjande men.....

Det kommer nog allt eftersom....Menar de ger sig säkert med tiden ;)

Känner du till CCleaner ?

http://www.alltomwin...18856-ccleaner/

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna!

Jag har förstått att det är snålt med internminne så jag får öka på det. Det finns ledig plats för en minnesenhet till. Frågan är om jag skall sätta in 512 MB till eller om det är meningsfullt med att gå upp ytterligare. Växlingsfilen är just nu 545 MB så 512 känns som det inte räcker. Är det något att tänka på i så fall. Kostnaden är obetydlig i vilket fall som helst.

Dammsugning och renblåsning var det första jag provade med när det började sega. Det kändes som en åtgärd som matchade min datorkompetens. Datorn var ren.

CCleaner installerade jag när jag började lida av problemen och blev då av med en kökkenmödding. Datorn blev lite bättre (tror jag, kan vara placeboeffekt) men någon avgörande skillnad blev det inte.

Service pack 3 är installerad. Tror att den var installerad även innan problemen började.

Just nu, med Outlook Express och Firefox som enda öppna program, är det 45 processer listade i aktivitetshanteraren, däribland ett antal svchost.exe som, om jag har förstått saken rätt, kan sega ner datorn.

Det faktum att datorn dog helt och hållet så att inte ens BIOS startade intresserar mig då jag trodde det var omöjligt. Det kan inte ha varit fel på strömförsörjningen. Jag provade att starta datorn sammanlagt 4-5 gånger under 2 dagar. Det enda som hände var ett meddelande på skärmen att monitor goes to sleep. Eftersom skärmens strömförsörjning går via ett grenuttag utanför datorn måste någon form av signal ha gått fram till skärmen från datorn när jag tryckte på startknappen. Det tycker jag tyder på att datorns strömförsörjning fungerade men att BIOS inte startade. Vilket borde vara omöjligt, hade hårddisken eller XP havererat borde jag åtminstone ha sett den vanliga startsekvensen som sedan inte hade kommit längre. Såvida inte BIOS gav upp på en gång utan att meddela mig något. När jag satte in återställningsskivan och startade gick reparationsprogrammet igång. Så bär sig elfel inte åt. Nu spelar orsaken ingen roll, datorn är ju igång igen. Men den förbryllar mig.

Jag tror också mot att det var en reparation som enbart omfattade Windows. Program som Abode Reader, CCleaner och andra fanns kvar liksom alla mina dokument. Det fanns, om jag minns rätt, möjlighet att välja en variant som skulle ha rensat allt.

Det tar ungefär en halv minut att starta Word eller Excel. Visst kan man leva med det men det gick snabbare förr. Jag har sett att det finns inställningsfiler listade omedelbart efter programfilerna i Utforskaren. De har suffixet .pip. Sen finns de en fil som heter OPW11USR och är av typen konfigurationsinställning. Undrar om de har något med saken att göra.

Hur undersöker jag vad som Autostartar när datorn startar? Antar att programmen syns på listan i Aktivitetshanteraren när de väl är igång men det är ju inte precis klartext.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ledig plats för en minnesenhet till. Frågan är om jag skall sätta in 512 MB till eller om det är meningsfullt med att gå upp ytterligare.
Ja, om moderkortet klarar av mer än 1 GB RAM så blir det antagligen snabbare med 1,5 än med 1 GB.
Det faktum att datorn dog helt och hållet så att inte ens BIOS startade intresserar mig då jag trodde det var omöjligt.
Det hände min förra dator, en dag när jag satte på den började fläktarna snurra etc men BIOS började inte köra. I mitt fall var det något fel på moderkortet eller processorn eftersom det var samma sak med hårddisk och DVD borttagna samt annat nätaggregat. För säkerhets skull kan du ju kolla kondensatorerna på moderkortet för det är ju rätt gammalt nu. Kondensatorerna ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739
Det tar ungefär en halv minut att starta Word eller Excel.
Troligen för att de inte får plats i det lilla RAM-minnet.
Hur undersöker jag vad som Autostartar när datorn startar?
Start - Kör

skriv in:

msconfig

och klicka på OK.

På fliken Autostart syns de program som startas automatiskt när du loggar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om jag skall sätta in 512 MB till eller om det är meningsfullt med att gå upp ytterligare. Växlingsfilen är just nu 545 MB så 512 känns som det inte räcker. Är det något att tänka på i så fall. Kostnaden är obetydlig i vilket fall som helst.

Vi kör väl på med någon liten komplettering som vi brukar här :)

Så rätt så, priset är inte så mycket & tala om så egentligen bara dumt & snåla i de här läget med en dator med några år på nacken. Kan väl säga att förbrukningen ligger väl där någonstans även hos mig, omkring 500MB och upp t.o.m 8-900MB vid många program & hög belastning.

Resten kan ju då verka som en extra reserv, 1,5GB är nog ur mitt tycke de minsta men det kommer med all sannolikhet att funka.

Dammsugning och renblåsning var det första jag provade med när det började sega. Det kändes som en åtgärd som matchade min datorkompetens. Datorn var ren.

Jaha, där ser man, då var ju den biten ur världen :D Gott den var ren.

Har själv lagt märke till speciellt minneskorten ibland kan vara lite lömska & missa.

Särskilt äldre minnen som inte är så bra inkapslade som vissa nya.

Brukar gå lös på mina med en uttjänt tandborste & dammsugare.

Även en ack så liten kökken kan ställa till med obehag i de här avseendet ;)

Just nu, med Outlook Express och Firefox som enda öppna program, är det 45 processer listade i aktivitetshanteraren, däribland ett antal svchost.exe som, om jag har förstått saken rätt, kan sega ner datorn.

Låter helt normalt, ingen fara på färde förrens över 50-55 sisådär.

Som upplysning kan nämnas att för varje Tjänst som körs i systemet så visas en rad med svchost.exe i process trädet. Står för 'Service Host', alltså fungerar som "värd" åt tjänsten eller processen vilket man nu vill.

Det faktum att datorn dog helt och hållet så att inte ens BIOS startade intresserar mig då jag trodde det var omöjligt. Det kan inte ha varit fel på strömförsörjningen. Jag provade att starta datorn sammanlagt 4-5 gånger under 2 dagar. Det enda som hände var ett meddelande på skärmen att monitor goes to sleep. Eftersom skärmens strömförsörjning går via ett grenuttag utanför datorn måste någon form av signal ha gått fram till skärmen från datorn när jag tryckte på startknappen. Det tycker jag tyder på att datorns strömförsörjning fungerade men att BIOS inte startade. Vilket borde vara omöjligt, hade hårddisken eller XP havererat borde jag åtminstone ha sett den vanliga startsekvensen som sedan inte hade kommit längre. Såvida inte BIOS gav upp på en gång utan att meddela mig något. När jag satte in återställningsskivan och startade gick reparationsprogrammet igång. Så bär sig elfel inte åt. Nu spelar orsaken ingen roll, datorn är ju igång igen. Men den förbryllar mig.

Var tidigare inne på funderingen att den kunde ha missat alt. hängt upp sig.

Behöver ju naturligtvis inte ha varit på de viset alls.

Skulle va intressant & veta om något överhuvudtaget var igång och hördes ifrån datorn eller om den var helt tyst. Om något hade hörts så hade man kanske kunnat misstänka ett problem kopplat till grafiken som t.ex drivrutiner alt. grafikkort med antydan om ett fel eller helt enkelt skärmen som vill lägga av.

Men eftersom texten visades "Monitor goes to sleep" så kan det mycket väl ha kunnat bero på att någon inställning triggats igång som hänger samman med datorns energischema.

Finns ju en hel radda settings inom just de ämnet som styr skärm & grafik och andra funktioner.

Brukar höra ihop med förkortningar som S1, S2, S3, S4 & dyl.

Läs gärna vidare i nedanstående länkar så förstår du lite närmare vad detta handlar om.

http://www.timeatlas.com/term_to_learn/general/understanding_differences_between_hibernate_and_stand_by

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/pwrmn_managing_power.mspx?mfr=true

http://www.lut.ac.uk/it/desktop/xp/power.html

http://support.microsoft.com/kb/907477

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_standby.htm

http://ss64.com/nt/powercfg-xp.html

Dessa inställningar tillhörande energischeman är ju sånt som kan sätta sig på tvären.

Ska nämna i ärlighetens namn att jag själv brukar undvika använda dem här olika formerna just för min äldre dator vid några tillfällen knappt velat starta efteråt, så med viss skepsis avstår jag helst ifrån praktisera dessa funktionerna mer än när fingern slinter och man råkar aktivera fel tangent :)

Jag har sett att det finns inställningsfiler listade omedelbart efter programfilerna i Utforskaren. De har suffixet .pip. Sen finns de en fil som heter OPW11USR och är av typen konfigurationsinställning. Undrar om de har något med saken att göra.

Tycks höra samman med Office Profile Wizard iaf den sista filen.

Nah, hänger antagligen bara ihop med konfigurations inställningar som du är inne på.

Du har inte möjligtvis provat med reparera Office eller testat installera-om Office?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som förtydligande kan väl nämnas också att dem här frysta tillstånden eller Stand by lägena jobbar på lite skilda sätt jämfört med varandra. I någon av länkarna ovan anger man att Stand by jobbar gentemot RAM minnet i huvudsak, vilket medför att minnet blir låst under nästa omstart när funktionen aktiveras. Ett liknande arbetssätt finns även i de som kallas Hibernate, alltså ett fryst tillstånd som påminner en aning omkring tekniken som används till Ramdiskar på datorer. Vad som händer i de senare fallet är att All data som för stunden före omstart finns lagrat i RAM minnet - övergår istället till en fil som heter Hiberfil.sys på hårddisken ungefär som en RAM image/snapshot av datorns arbetstillstånd den hade just vid de ögonblicket med alla öppna program och allting som kördes i minnet just då.

På så sätt finns all den informationen lagrad i denna hiberfil.sys som i detta scenariot troligen kan vara 512MB eftersom det är samma mängd vi talar om här som mängden RAM minne i systemet i fast kapital & tillgång - fysisk form. Vad som däremot inte har nämts och tagits upp är vad som händer med datorns installerade minneskort när Hibernate funktionen aktiverats - Precis, då vi nu har förflyttat minneshanteringen över till hiberfil.sys på hårddisken så kommer samma sak att inträffa som i första fallet gällande Stand by - Minneskorten förblir låsta under nästa omstart. En vild spekulation, mycket troligt det här kan ge problem & hindra Bios ifrån att öppnas och administreras normalt vid nästkommande start då mycket kräver fri tillgång till RAM minnet för kunna fungera och framför allt ge användaren tillgång till dessa funktionerna i gränssnittet. Samtidigt fungerar ju hiberfil.sys lite som en drivrutin (filändelsen .sys)

Vi vet att t.ex pagefile.sys som tillhör växlingsfilen kan bli korrupt och då kan man även misstänka att korruption och fel kan inträffa även i hiberfil.sys med andra sammankopplade funktioner & systemfiler för inte tala om registret.

Ska väl tilläggas också att Bios trots sin litenhet alltid sitter på en nyckelroll för att ett system ska kunna starta.

Detta på "äldre" enheter som fram tills nu saknar UEFI. Nu kan jag inte med säkerhet avgöra hur man har modifierat startförloppet när Stand by och Hibernate används genom man har kortat ner detta minimalt, möjligt man går runt eller förbi vissa delar.

Annars ska ju Bios utgöra en basic fast grund där allt utgår ifrån. Nästan som eldstålet tänder en gnista till starta brasan (Kernel) så finns även här ett liknande förfaringssätt men då benämner man detta istället som Bootstrapping (stegvis start) med siktet inställt på starta anslutna enheter (datorn), drivrutiner och Windows mappen. Vi har väl kommit till den mappen när välkomstskärmen visas eller användaren uppmanas till logga in på sitt konto. Dessförinnan kontrollerar ju då Bios vad som finns anslutet via Power On Self Test (POST) och aktiverar bl.a angiven Bootloader som finns lagrad på hårddisken. I fallet XP så kallas den för NTLDR (NT Loader), i Vista Windows 7 - BootMGR (Boot Manager). Detsamma som den svarta stora Starthanteraren som dyker upp strax efter POST skärmen då datorn rullar igång. Brukar inte visas original förrens ett andra operativsystem installerats parallellt på disken med den första volymen, kan också ändras via System Egenskaperna genom ange några sekunder i boot.ini (XP), BCD store alt. verktyget msconfig.exe (nyare versioner) hur lång tid som startalternativen på skärmen skall hållas synliga.

Edit: Man tjänar till viss del & ha Starthanteraren åtkomlig när datorn startas.

Varför? Därför då kan vi nämligen enkelt nå dem Avancerade Start Alternativen via tangent F8.

Vad har vi för glädje av något så pass Avancerat?

Jo, bland annat hittas där - Felsäkert läge - Inaktivera automatisk omstart vid bl.a blåskärmar - Aktivera loggning/felsökning av startsekvens m.m

Tips!

Dessutom finns ett sätt att installera och lägga till Återställnings-konsolen som ett extra startalternativ i XP's Starthanterare. Dyker då upp på en egen rad ungefär som startlänken in till starta XP.

Återställningkonsolen finns ju annars på skivan men genom göra följande så läggs den in på disken så kan man köra den ifrån båda ställena.

1. Plocka fram installationsskivan tillhörande XP och lägg in CD'n i släden.

2. Klicka fram rutan Kör på Startmenyn eller starta Kommandotolken.

3. Ange följande kommando d:\i386\winnt32.exe /cmdcons

Om annan enhetsbokstav används till CD/DVD läsaren än D:\ - isåfall ändra till rätt bokstav i början.

Återställnings-konsolen ska efter nästa omstart kunna hittas på startskärmen intill XP

Hjälp artikel med mer information och bildbeskrivning

Det är samtidigt lite av en gåta om nu minnet var "låst" att datorn ändå kunde genomföra en ominstallation.

Tydligen något som låser upp minnet och frikopplar den här funktionen ifall man plötsligt bestämmer sig för påbörja en Windows installation. Om det nu kan ha varit dessa beståndsdelarna som var inblandade, vilket jag bara gissar mig till :lol: Finns ett sätt - sladden kan ha blivit utdragen så datorn tömde kretsarna på ström & spänning dessförinnan. Kanske kanske inte, har inte en aningens susning

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle va intressant & veta om något överhuvudtaget var igång och hördes ifrån datorn eller om den var helt tyst. Om något hade hörts så hade man kanske kunnat misstänka ett problem kopplat till grafiken som t.ex drivrutiner alt. grafikkort med antydan om ett fel eller helt enkelt skärmen som vill lägga av.

---

Du har inte möjligtvis provat med reparera Office eller testat installera-om Office?

Inget var igång, den var helt tyst. Vid åtminstone ett startförsök hade datorn varit strömlös över natten.

Reparera Office, hur görs det?

Har provat med att köra chkdsk för att se om det finns några problem med eller på hårddisken. Allt fungerar som det ska när programmet går igenom de tre inledande kontroller som görs men någon tiondels sekund efter det att informationen om hårddisken dyker upp på skärmen försvinner hela bilden som hör ihop med chkdsk så jag hinner inte se vad som står där på slutet. Så borde det inte vara tycker jag. Det verkar, så här i jultid, att det har flyttat in en tomte i datorn. En sådan av gammalt klassiskt nordiskt snitt, en elak och illvillig typ som ställer till hyss för värdfolket om han inte mutas med gröt och presenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen för dröjt några dar, många nissar i farten :)

Stämmer, en del kan va riktigt jobbiga.

Du får helt enkelt Skippa gröten i datorn en tid & se om de blir bättre :lol: No Ho Ho

Över till frågan Check Disk (CHKDSK)

Beroende på hur verktyget har startats så borde den biten inte vara till problem om skärmbilden försvinner av sig själv.

Det är så att de finns exakt ett sånt beteende att skärmbilden försvinner efter genomfört en snabbkoll av diskarna vid t.ex uppstart av datorn. Men behöver inte hänga samman med nämnt problem, se autochk.exe längre ner.

Om bilden försvinner så kan man ta svaret som ett tecken på att verktyget inte hittade några fel vid genomsökningen.

Aktivera genomsökning med CHKDSK görs ju annars normalt sett enl. följ.

Antingen med, kort kommando Win+R -> ange cmd och därefter Enter

I kommandofönstret ange chkdsk /? för se alla växlar som kan köras.

När du vet vilka växlar som ska användas kan verktyget startas direkt i rutan Kör Win+R

Oftast får man en fråga om man vill låta verktyget genomföra en scanning vid nästa omstart.

Det andra sättet & starta chkdsk är ju via gränssnittet i Utforskaren, Win+E och Egenskaps rutan för varje enhet/volym som genomsökningen gäller.

Under fliken Verktyg -> Felkontroll. Där hittas två checkboxar 'Reparera fel i filsystemet automatiskt' och 'Sök efter skadade sektorer och försök att reparera dem' Samma sak här, användaren ombeds svara på fråga om starta diskverktyget vid nästa omstart.

Inaktivera genomsökning av diskar

Verktyget Chkntfs.exe kan också användas här, följ länken längre ner.

Nedanför hittas grundinställningen i registret som ångrar schemalagd genomsökning.

Register Editorn startas via Win+R -> ange regedit.exe och Enter

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager

Rad -> BootExecute

Korrekt värde till höger->

autocheck autochk *

Ytterligare information hittas här från Microsoft

Kan också vara kontroll-verktyget Autochk.exe som spökar, en automatik som aktiveras efter oväntad avstängning med t.ex powerknappen/strömavbrott.

Verktyget kan visa genomsökningsförloppet under uppstart om Verbose start används.

Det är lite som ett skydd som ligger och rullar i bakgrunden vid varje uppstart.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Angående frågan om reparera Office så kan den saken ombesörjas via Lägg till Ta bort Program.

Kicka igång appleten Win+R -> ange appwiz.cpl och Enter

Sök dig nu ner till Office bland installerade program och klicka på knappen 'Ändra'

Därefter startas installationsprogrammet för Office igång och funktion till reparera ska kunna hittas där :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört sökning efter skadade sektorer men det fanns uppenbarligen inga.

Provade och med att reparera Office enligt receptet ovan. Word och Excel startar nu på halva tiden jämfört med tidigare, ca 10-15 sekunder tar det vilket nog är som det var tidigare och inget jag lider av. Stort tack för hjälpen!

Nu är det nog bara problemet med att Telias supportassistent inte går att installera, när filerna installeras stannar den blå balken som visar hur installationen av filerna fortskrider ungefär halvvägs och installationen låser sig.

Fick också häromdagen installera om programmet till digitalkameran, där var största problemet att hitta CDn med programmet. Hade inte använt programmet sedan haveriet.

Skulle vilja säga att även datorn nu är julstädad.

Dock önskar jag att jag kunde mer om de bakomliggande systemen och vad som händer där. Handböcker handlar ofta bara om hur man gör olika saker när allt fungerar som det ska. Det är när det inte fungerar som man verkligen behöver en bra handbok. På den tiden jag arbetade ringde jag till helpdesk, sen satt man med telefonluren i ena handen och kaffekoppen i den andra och såg hur helpdeskaren arbetade med problemen på distans. Ibland kunde man höra Ööööh, va i ..... men så småningom brukade det fixa sig. Det lärde man sig inte mycket på, allt gick så förbaskat fort.

Nu är det dags för julbestyr igen, den salta sillen skall blötläggas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...