blogtweeter1 Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 Jag har ett nätverk och en laptop med Windows 7 kopplat till det trådlöst via en router. Nu vill jag kunna ansluta min laptop med XP till detta nätverk. Är detta möjligt? Hur gör man detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 Ingenting är omöjligt, i princip går man tillväga på ungefär samma sätt som råden du fick i den andra tråden... http://www.alltomwindows.se/forum/topic/25391-dela-ut-filer-till-natverket/page__fromsearch__1 Finns väl egentligen bara en liten sak som kan läggas på minnet. Det händer emellanåt att XP och Vista/Windows 7 tillsammans med vissa routrar kan råka ut för adresserade konflikter. Alltså att utdelningen av IP adresser ifrån DHCP inte riktigt vill stämma men då uppger du Fasta adresser istället Gäller också att laptopen som innehåller XP även har ett trådlöst installerat nätverkskort med förmåga att kunna koppla upp sig trådlöst. Utgår ifrån den saken är fixad utan problem på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blogtweeter1 Posted December 12, 2011 Author Share Posted December 12, 2011 Ok,men även fast jag anger säkerhetsnyckeln till mitt trådlösa nätverk så funkar det inte. Det enda som kommer upp är "begränsad eller ingen anslutning" i nätverksikonen. Har även en iPhone som vägrar koppla upp sig på det trådlösa nätverket. Vad gör man nu?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 Har själv inte pillat så mycket med routrar & trådlösa nätverkslösningar.... "Begränsad eller ingen anslutning" då är iaf en sak klar - XP hittar inte fram till routern. Vad säger ipconfig /all i kommandotolken? http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/ipconfig.mspx?mfr=true Samtidigt vad står angivet i Routern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blogtweeter1 Posted December 12, 2011 Author Share Posted December 12, 2011 Jag kom på att det inte är värt all tid som man lägger ner på detta. Men tack ändå för alla tips,och jag återkommer med ny tråd om det skulle bli aktuellt, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Xp måste ha LLDP installerat, annars kan den inte prata med w7. Tänk även på att Hemgrupper inte fungerar med blandade datorer, det är bara w7 som ser hemgruppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Verkar samma sak även gäller Link Layer Topology Discovery (LLTD) som inte heller finns i XP men däremot i Vista & Windows 7. Skall tydligen ha kommit ut uppdateringar som åtgärdar problemet, visserligen ej inräknat XP Pro x64 Kände igen namnet eftersom man noterat den raden via nätverksinställningarna i sjuan flertalet gånger. Nu kan, i och för sig, LLTD höra ihop med eget USB modem så inte säkert att detta behövs för ett trådlöst nätverk. Påminde iaf om ett nästan likadant namn Kanske mer för mappning & översikt. LLDP - Link Layer Discovery Protocol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Hejja Oppto.. det var precis den jag menade... dags att lägga omkull den gamla kroppen för idag tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts