Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag vill ha tag i medelvärdet.

Jag har en lista där jag efter hand fyller på värden neråt i en tabell. Men högst upp skulle jag vilja få ett medelvärde som ändrar sig efter hand som jag fyller i de nya värdena neråt. Går det att göra på detta sätt.

Om jag jämför med SUMMA där jag kan sätta summa och sedan dra ner fältet en bra bit neråt så fungerar det så som jag vill att medelvärdet skall fungera.

Edited by CGD
Posted

Tog bara från huvudet eftersom jag inte kört 2003-versionen på ett tag. Dessutom kör jag på engelska och där heter det =AVERAGE(A2:A1000)

Posted

Blir nyfiken hur MEDELV fungerar i Excel 2010. Är den någon slags tilläggsfunktion? Kan inte hitta den bland de vanliga funktionerna (kör både 2003 o 2010 på datorn).

Posted

Kan dessvärre inte svara på det eftersom jag kör engelsk ver och där finns AVERAGE, AVERAGEA, AVERAGEIF och AVERAGEIFS.

Tror inte att MEDELV finns utan det var nog bara en lapsus från min sifda...

Posted

Testade medelvärdesformeln på mitt Excel 2010. Formeln MEDELV(A3:A6) fungerade inte, men däremot MEDEL(A3:A6). Drar därav och tidigare inlägg slutsatsen att MEDEL är det rätta.

Jag har Office 2010 professional.

Posted

Tack alla. Det fungerar utmärkt i 2003. Eftersom det ligger på E skriver jag "=MEDEL(E8:E1000)" 8 och 1000 kan naturligtvis anpassas till det man behöver.