Gå till innehåll

Stationär eller bärbar dator?


johnh3

Recommended Posts

Att bärbara datorer ersätter stationära datorer är ett faktum och har så varit de senaste åren. Mycket tack vare att priserna för bärbara är så låga och att man inte vill ha sladdar överallt och vill kunna använda datorn vart som helst. Gamers och entusiaster kommer däremot alltid att vilja bygga sitt egna monsterdatorer :) Surfplattfor är jag lite skeptisk till att de kommer att dominera allt utan det kommer att vara ett komplement till "vanliga" datorer... men de kommer att öka till antalet i företagen det är jag övertygad om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så här ser analysen ut från ett av de ledande analysföretagen.

http://www.pcworld.com/businesscenter/article/242099/gartner_the_top_10_strategic_technology_trends_for_2012.html

Plattorna är helt klart en stor utmaning för MS eftersom de måste få ut Windows 8.

Sen kan man ju enkelt se trenden genom att besöka MediaMarkt, Elgiganten etc.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att man ska va alltför säker på PC datorn har gjort sitt.

En av orsakerna är dels att det kommer fortsättningsvis att finnas en användarbas eller situationer som efterfrågar stationära lösningar i fråga om kraft, arbetsprestation & hållbarhet och kvalitet framför det som säljer snabbare, bärbart/mobilt som mer följer en föränderlig utvecklingstakt vad handlar om livstilar och mer inriktat gentemot trender & mode i samhället/världen.

Det säger sig självt, säkert mycket lättare & tjäna pengar på den här sorten av nyare prylar ungefär som de har varit under lång tid med mobiltelefoner. Vad som kanske kan påverka motsatsen till förmån för statonära datorer skulle väl isåfall vara den dagen en användare behöver serva eller byta ut & ersätta detaljer i hårdvaran. Efter en sådan upplevelse så väljer nog dom allra flesta inte en bärbar dator nästa gång de blir fråga om köp. Ju mindre desto pilligare och billigare och lättare för saker går sönder men det ska ju samtidigt sättas i relation till den uppgiften som ska fyllas där surfplattan eller den bärbara ska användas.

Har man en stinn plånbok eller de kanske inte spelar så stor roll, såvisst inga problem.

Är fortfarande på min andra egna mobiltelefon och min andra egna dator i livet :) Inte bråttom alls ;)

Höll på & säga, här går dom t.o.m i Arv :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är också en artikel på ämnet:

http://blogg.tkj.se/...ationar-barbar/

Inte helt ny men det ligger nog en hel del i det fortfarande.

Njau... det har hänt mycket sedan Mars-2008..... ;)

Jag var och köpte mig ett nytt SD-kort och kollade in de stora drakarna.... de stationära för en undanskymd tillvaro bland hyllorna.

iPad2 lyfter man verkligen fram just nu. (Elgiganten samt Siba, Mediamarkt orkade jag inte med idag men de har en stor plattavdelning samt en stor Appleavdelning såg jag före Jul)

Hursomhelst så är det bärbart i massor som gäller !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...