Gå till innehåll

Bilden "bläddrar" när jag skrollar


psc

Recommended Posts

Vad kan jag göra för att slippa att bilden "bläddrar" när jag scrollar upp eller ner? Med bläddrar menar jag att bilden på skärmen inte rör sig upp eller ner kontinuerligt , utan hoppar en liten bit i sänder när jag scrollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt - byt grafikkort. Det där är skolexemplet på en slö dator som troligen gjort sitt. 256 Mb i grafikminne är det minsta man behöver idag om man vill vara lite mångsidig när man sitter med mail/kontorsprogram/webbsurf. Jag antar att du sitter med en äldre dator som eventuellt borde bytas mot en snabbare men för att svara kort på din fråga: byt grafikkort - den är boven i dramat. (men troligen också resten av datorn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt - byt grafikkort. Det där är skolexemplet på en slö dator som troligen gjort sitt. 256 Mb i grafikminne är det minsta man behöver idag om man vill vara lite mångsidig när man sitter med mail/kontorsprogram/webbsurf. Jag antar att du sitter med en äldre dator som eventuellt borde bytas mot en snabbare men för att svara kort på din fråga: byt grafikkort - den är boven i dramat. (men troligen också resten av datorn)

Detta är rent faktafel. Datorn har tappat drivrutinen och kör på "VGA"

Du får kolla upp vad grafikminnet använts till, men grafikminnet är totalt överskattat

mycket grafikminnet stödjer högre upplösningen, och Gpu'n tar hand om prestandan. I stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har båda rätt. Det var jag som förhastade mig lite. Dels kan en dator vara så pass slö att den inte längre mäktar med, men som Andreas och mario säger så kan det likaväl (om inte troligare) vara så att drivrutinerna eller något annat spökar. Det beror på om fenomenet uppstått helt plötsligt efter att innan ha fungerat bra eller så om fel drivrutiner är installerade.

Enligt gängse regler så rättar jag mig med följande:

  1. Kontrollera att rätt drivrutiner är installerade alt. installera om dessa.
  2. Många grafikkort har en liten fläkt för att kyla kretsarna på grafikkortet - fungerar denna fortfarande? (det händer att grafikkorten går sönder med trasig fläkt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Felet kom när jag startade datorn den kväll som jag skrev frågan.

När jag hade skrivit frågan sökte jag efter aktuell drivrutin och installerade den. Det hjälpte inte omedelbart, men efter omstart var det OK.

Dock funderar jag fortfarande på hur felet kunde uppstå utan att jag gjort något speciellt - inga nya program eller dyl. Fungerande drivrutin fanns ju strax innan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har systeminställningar för musen gåtts igenom?

Brukar finnas en flik för hur många rader i sänder skrollhjulet ska bläddra skärmen per knäpp om nu den featuren ingår.

Win+R -> control main.cpl,,3 och Enter

Även en skärm kan ju packa ihop :) men, låter mest som en inställning.

Om tillhörande programvara finns tillsammans med grafikkortet, möjlig orsak också.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att en sak slog mig i morse när jag lläser tråden. En uppdatering gjorde att jag en morgon hade möjlighet att ställa vilken upplösning som helst för skärmen (högre än normalt) eftersom dess ID hade försvunnit. Kändes lite mysko så efter en omstart där "uppdateringar konfigureras" tog lite tid på sig så var allt som förr efteråt. Vad jag menar är att en uppdatering tillfälligt kan ha stört en inställning eller dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...