Gå till innehåll

Inaktivera Flash för sidor utanför min vitlista?


Gäst opensource

Recommended Posts

Gäst opensource

Jag söker ett tillägg som hämtar en Flashfri version av alla sidor som inte finns på min vitlista. Jag vill alltså inte ta hem en sida med Flash på och sen plocka bort delar så att sidan blir full av tomrum utan jag vill kunna ta del av all HTML5-reklam. Alltså blockera Flash utan att få massa tomrum på sidan eftersom Flash har tagits bort i efterhand. Sidan ska se ut som om du besökt den utan att ha Flash installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Om jag avaktiverar Flash i Firefox och går in på aftonbladet.se får jag reklamer i HTML5 eftersom sidan märker att jag inte har Flash. Har jag Flash installerat får jag Flash-reklam. Jag vill ha ett tillägg som säger till sidan att jag inte har Flash, såvida jag inte är på en vitlistad sida (svtplay.se exempelvis). De tillägg jag testat plockar bara bort Flash från sidan, jag får alltså bara ett tomrum där reklamen normalt finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Jo Adblock Plus har ju alltid funkat bra mot flashreklamjunket....

https://addons.mozil...n/adblock-plus/

Bäst hittils men av fel anledningar. Jag vill inte ta bort reklam, jag vill ta bort Flash. Jag vill ha en vanilla Firefox utan några plugin förutom på vissa sidor (svtplay.se, tv4play.se, kanal5play.se, youtube.com, osv..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Kör redan youtube med html5 men alla playkanaler kör Flash. Verkar inte som det finns ett bra tillägg för vad jag är ute efter :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Nu förstår jag inte vad du menar. Jag använder Flash för svtplay och andra playkanaler. Jag undrar bara om någon känner till ett sätt att inaktivera Flash där det inte behövs men så verkar det inte vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men då förstår jag inte vad du är ute efter......

Adblock Plus blockar flashreklamen.

I övrigt så beror det ju på vilket filformat en site använder för sitt media, SVT mfl använder då Adobe Flash formatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Fakta:

* Om jag avinstallerar Flash tar Firefox emot en version av sidan som inte innehåller Flash. Det är inte reklamfritt utan det är HTML5-reklam istället.

* Om jag använder Flashblock eller NoScript eller Adblock Plus får jag inte HTML5-reklam, jag får bara tomrum där reklamen varit.

Önskemål:

Kunna ha Flash installerat men endast ta emot Flash-varianten på sidor i min vitlista (playkanaler kräver Flash). Jag vill alltså faktiskt se reklam, men inte Flash-varianten.

Det verkar dock inte som det finns ett tillägg som fungerar såhär så jag får leva med att ha Flash-reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Jo jag använder enbart Adblock Plus och sidorna blir då helt riktiga.

Testa att avvaktivera eller avinstallera de andra blockarna och kolla hur det sen ser ut efter en omstart av foxen.

Vi tar och lägger ner den här tråden. Det du föreslår är inte vad jag är ute efter och det löser inte mitt problem. Jag tror inte du har läst hela tåden ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

En on/off-knapp för flash kanske kan duga som workaround? Efter en snabb check kan jag konstatera att pluggen funkar i FF 9. Om det fungerar EXAKT så som du vill, får du prova själv. ;)

https://addons.mozil...detail-relnotes

Det här var ett riktigt bra svar. Fungerar exakt som jag var ute efter med enda skillnad att man själv trycker på en knapp istället för att ha en vitlista. Det betyder iaf att det är möjligt att ett tillägg kontrollerar Flash av/på vilket är bra. Kanske kan ta reda på hur Flashtoggle fungerar och modda den till att använda en vitlista istället för knapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...