Gå till innehåll

[LÖST]Problem att skapa återställningsskivor


Recommended Posts

Har problem att skapa återställningskivor till en Acer Aspire M3203. För att skapa skivorna krävs 3 st DVD skivor. Den första går bra och när skiva 2 ska starta skickas felmeddelande. Kommer inte ihåg ordagrant hur meddelandet var men det var något med fel på skivan. Jag bytte till 3-4 andra skivor men det blev fel med samtliga.

Någon som har en aning om hur man gör återställningspartitionen synlig så att man kan kopiera undan filerna och bränna bootbara ISO-skivor på vanligt vis i stället.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med en Linux live av någon sort.. kanske går, jag har inte provat. Det fungerar att kopiera filer för säkerhetskopiering av ej bootbart windowssystem i alla fall, så det kan fungera om du ser partionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med en Linux live av någon sort.. kanske går, jag har inte provat. Det fungerar att kopiera filer för säkerhetskopiering av ej bootbart windowssystem i alla fall, så det kan fungera om du ser partionen.

De blir inte synliga. Har provat en Ubuntu-skiva och det är samma som i Windows.

ev testa det som finns i windows 7

start>>kontrollpanel>>säkerhetskopiering och återställning>>skapa systemavbildning

Hade nog fungerat om inte installationen varit på sammanlagt 80 GByte och lite större backupkap.

När jag skulle skapa återställningsskivorna för några år sedan fick jag bara felmeddelanden. Jag ringde då till Packard Bells support och då skickade de mig återställningsskivor gratis.

Kan vara värt ett telefonsamtal men tveksamt om de skickar gratis eftersom datorn är ca 2 år gammal.

Huvudproblemet är att göra partitionen synlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudproblemet är att göra partitionen synlig.

Löste det genom att lägga till enhetsbokstav med "EASEUS Partition Master". Superenkelt.

Jag provade även att starta om bränningen och då gick det bättre, alla fall så långt att skiva 2 startade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste det genom att lägga till enhetsbokstav med "EASEUS Partition Master". Superenkelt.

Jag provade även att starta om bränningen och då gick det bättre, alla fall så långt att skiva 2 startade.

I vilken hastighet bränner du? Windows 7 har alltid varit känsligt när det gäller brännarhastighet, prova det absolut lägsta möjliga, dvs 1x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilken hastighet bränner du? Windows 7 har alltid varit känsligt när det gäller brännarhastighet, prova det absolut lägsta möjliga, dvs 1x

Skräpprogrammet där man tillverkar skivorna ger ingen möjlighet att justera hastigheten. Jag lägger några obrända kopior på andra datorer i hemmatätet, något borde fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...