Gå till innehåll

Problem med Teliamail via Riksnet SMTP


Recommended Posts

Sedan tiden med Telia ADSL, så har jag ett antal epostadresser @telia.com. 2004 fick jag stadsnät (fiber) via den lokala kommunala kraftleverantören, skrev in deras SMTP-adress och Teliaadresserna fortsatte att fungera som tidigare.

Det kommunala kraftbolaget blev förbjudet att sälja "Tjänster", så den delen gick över till Alltele, ändrade till Allteles SMTP - fungerade lika bra.

2010 i mars bytte jag till en annan operatör i samma nät, Riksnet, skrev in deras SMTP i Thunderbird och fortsatte att köra Teliaadresser. No problem!

Allt fungerade utan problem tom kvällen den 11 januari i år, på morgonen den 12 jan "skriker" plötsligt Riksnet om att de vill ha lösenord för att skicka mail! Fattar NADA och ringer Riksnet support: De säger "Har du Teliamail, så skall du inte ha något i dina kontoinställningar med "Riksnet" inskrivet. Vi kör trafiken rakt igenom."

Provar alla möjliga SMTP-inställningar "mailout.telia.com" mm, inget fungerar. Jo, att sätta in Gmail gratis-SMTP och använda mitt gmailkonto. Men då står det @gmail.com i st f @telia.com som avsändare...

Jag har ägnat hela denna dag åt felsökning och supportsamtal, men det är fortfarande samma kokko-fel! Och han som kan nåt på supporten har gått hem...

Till saken hör att alla IP-adresser från Riksnet har varit blockade hos Hotmail pga spam. Jag misstänker att de har gjort någon förändring för att skärpa upp trafiken gentemot spammande kunder och fått detta problem som en bieffekt.

Som test skapade jag ett mailkonto hos Riksnet. För att den skulle fungera så uppmanade supporten mig att skriva in användarnamn (epostadress) samt krav om lösenord i SMTP-inställningarna. Det tyder jag som att den SMTP-inställningen bara kan ta emot mail från EN epostadress!?

Själv kan jag inte så mycket om epostservrar, SMTP mm, hoppas att någon här kan lysa upp tillvaron för mig! :-) Funderar starkt på att byta operatör!

Tnx! /Sir_N

post-1185-0-44181700-1326477792.jpg

post-1185-0-77005200-1326547312.jpg

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det så att riksnet har en spärr för vad som "får" skickas, men prova konfigruera telia Mailout enlig denna (Skulle tro att förändringen ligger här i steg 4)

http://www.telia.se/...ostkonto/#part4

Men måste fråga, om du avslutade ditt telia abb. 2004 sades du inte de epostadresser som tillhörde det upp samtidigt?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du ska kunna skicka mail måste du även välja den utgående servern SMTP) kräver autenticering. Guider finns under www.riksnet.se

>kundsupport> installation och inställningar>använda (ditt epostprogram).

Använder du en e-postadress som inte är skapad hos Riksnet ska du använda inställningar från leverantören av den e-postadressen.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det överstiger min förmåga att fatta varför Telia ska hantera en annans operatörs mail..... ?

Nu kan det då vara oklarheter så att Telia tillfälligt ska öppna mailboxen för en ev räddning men jag skulle om jag var Telia bara be kunden att fixa en annan mailadress utan några dröjsmål.

Det borde även Riksnet kunna upplysa om .... förmodligen så har Telia surnat till över en annans operatörs trafik i deras mailserverar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa port 2525, många brukar blockera 25 pga spam

edit:

smtprelay1.telia.com eller 81.236.55.3

Finns även smtp.prolane.telia.com

Tack för svar! Ingen lycka med port 2525, "smtprelay1.telia.com" har jag provat utan framgång. "Prolane" accepterades inte av Thunderbird av någon anledning.

När jag fick stadsnät via det kommunala kraftbolaget 2004, så hade de ingen egen epostserver utan man fick köpa den tjänsten hos en annan leverantör. Så tyckte jag att jag lika bra kunde behålla min Teliamail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det så att riksnet har en spärr för vad som "får" skickas, men prova konfigruera telia Mailout enlig denna (Skulle tro att förändringen ligger här i steg 4)

http://www.telia.se/...ostkonto/#part4

Men måste fråga, om du avslutade ditt telia abb. 2004 sades du inte de epostadresser som tillhörde det upp samtidigt?

Tack för svar 'si3rra'!

Jag misstänker att de infört någon skärpning i SMTP-servern efter det att de varit blockade av Hotmail pga spam, men de vill inte tillstå det...

Teliaguiden har jag studerat ett flertal gånger, men det går ju inte att använda mailout.telia.com när man inte kör ett Teliabredband.

Ja och nej, ja sa upp epostadresserna som hörde till ADSL-abbet och öppnade direkt ett 020-abonnemang hos Telia med samma epostadresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skule ställa en fråga till Telekområdgivarna om det här.

http://www.telekomradgivarna.se/

Sen är det då mycket vågat att ha kvar en Telia som mailleverantör om man byter leverantör av sin Internetaccess....

Jag vet inte vad Riksnet/Skellefte Kraft (är det väl ?) lovade.....

Tack för tipset om telekomradgivarna, Plun!

Varför är det vågat att ha kvar Teliamail hos en annan ISP?

Riksnet säljer "Tjänsten", medan SkeKraft håller nätet = hårdvaran. Riksnet har inte "lovat" mycket mer än 10/10 Mbit/s bredband...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det överstiger min förmåga att fatta varför Telia ska hantera en annans operatörs mail..... ?

Nu kan det då vara oklarheter så att Telia tillfälligt ska öppna mailboxen för en ev räddning men jag skulle om jag var Telia bara be kunden att fixa en annan mailadress utan några dröjsmål.

Det borde även Riksnet kunna upplysa om .... förmodligen så har Telia surnat till över en annans operatörs trafik i deras mailserverar.

Nu tror jag du missförstått det hela, Telia har varken stängt något eller surnat till.

Haken är att Riksnets SMTP-server helt plötsligt börjat stoppa mina mail @telia.com. De har inte heller sagt att de vägrar hantera Teliamailen.

Well, vi får se vad som händer. Det finns fler operatörer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på filmen: http://www.riksnet.se/static/sv/55/

Den utgående servern (SMTP) kräver autentisering, vilket det inte ser ut som du ställt in i dina skärmdumpar.

http://kb.mozillazin..._Authentication

Om detta inte hjälper, så prova att ändra så att "från" adressen i inställningar överensstämmer med den e-postadress du äger hos riksnet, kan vara så att man har den begränsningen.

(du kan alltid sätta din telia -adress som reply-adress sen)

men om detta fungerar och du vill fortsätta använda din telia adress och att den skall synas utåt så är det nog läge att hitta en annan smtp server.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag du missförstått det hela, Telia har varken stängt något eller surnat till.

Haken är att Riksnets SMTP-server helt plötsligt börjat stoppa mina mail @telia.com. De har inte heller sagt att de vägrar hantera Teliamailen.

Well, vi får se vad som händer. Det finns fler operatörer...

Jo betalar du något för din telia.com adress ??

Om inte så tror jag Telia surnat till och har hängt på hänglåset.

Däremot betalar du för din telia.com adress så ska det bara funka !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på filmen: http://www.riksnet.se/static/sv/55/

Den utgående servern (SMTP) kräver autentisering, vilket det inte ser ut som du ställt in i dina skärmdumpar.

http://kb.mozillazin..._Authentication

Om detta inte hjälper, så prova att ändra så att "från" adressen i inställningar överensstämmer med den e-postadress du äger hos riksnet, kan vara så att man har den begränsningen.

(du kan alltid sätta din telia -adress som reply-adress sen)

men om detta fungerar och du vill fortsätta använda din telia adress och att den skall synas utåt så är det nog läge att hitta en annan smtp server.

Shit happends! Jag bifogade fel bild v g SMTP-inställningen, rätt är enligt bifogad bild:

Inställningen är utförd av Riksnets support. Jag misstänker att med den skrivningen, så kommer SMTP-servern bara att acceptera EN mailadress, nämligen den som står inskriven i SMTP-inställningarna.

Jag har provat att skapa flera SMTP, en för varje Teliamailadress, men med riksnets servernamn, men det fungerade inte heller. Var det så du menade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo betalar du något för din telia.com adress ??

Om inte så tror jag Telia surnat till och har hängt på hänglåset.

Däremot betalar du för din telia.com adress så ska det bara funka !

020-abonnemang kostar 24 kr per månad, men om man betalar via hemsidan så för man det för ca 120 kr per år. Jag skulle iofs kunna skrota Teliaadresserna, men jag har haft dem sedan 33 kbit-tiden. Kört hela skalan, modem, ISDN, ADSL, liksom de flesta gamla uvar! :-)

Och Teliaadresserna fungerar alldeles utmärkt, använder dem i HTCn och via Telias kontant mobila bredband och hoppas kunna bruka dem via Riksnet också.

post-1185-0-92902900-1326547238.jpg

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

020-abonnemang kostar 24 kr per månad, men om man betalar via hemsidan så för man det för ca 120 kr per år. Jag skulle iofs kunna skrota Teliaadresserna, men jag har haft dem sedan 33 kbit-tiden. Kört hela skalan, modem, ISDN, ADSL, liksom de flesta gamla uvar! :-)

Och Teliaadresserna fungerar alldeles utmärkt, använder dem i HTCn och via Telias kontant mobila bredband och hoppas kunna bruka dem via Riksnet också.

Jo...jag kör med gmail nu så kan man hoppa som man vill mellan operatörerna......

Kommer du åt Webmailen ??

https://webmail.telia.com/cp/ps/Main/login/Login?d=pne.telia.com

Mycket konstigt att dina Telia-mailadresser lever trots operatörsbyte men i Telias värld är ju inget omöjligt/möjligt.....mer en slumpgenerator som styr .... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo...jag kör med gmail nu så kan man hoppa som man vill mellan operatörerna......

Kommer du åt Webmailen ??

https://webmail.teli...d=pne.telia.com

Mycket konstigt att dina Telia-mailadresser lever trots operatörsbyte men i Telias värld är ju inget omöjligt/möjligt.....mer en slumpgenerator som styr .... ^_^

Jag har en Gmail också, och det går ju att skaffa fler om man vill. Ute på internet kör jag med en @sverige.nu-adress som jag VB:ar till en speciell Teliaadress. Om jag skrotar Telia, så är det bara styra om sverige.nu-adressen till t ex en speciell Gmailadress.

Kruxet är att lista ut var jag ev. regat med Teliaadresser...

Inga problem med webbmailen och inget annat heller förrän Riksnet SMTP efter nästan 2 års drift, slutade ta mot mina Teliamail.

Jag ser inget konstigt med mina Teliamail, det är ju en tjänst som jag köper av Telia. Betalar man så skall man väl ha varan också!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem med webbmailen och inget annat heller förrän Riksnet SMTP efter nästan 2 års drift, slutade ta mot mina Teliamail.

Jag ser inget konstigt med mina Teliamail, det är ju en tjänst som jag köper av Telia. Betalar man så skall man väl ha varan också!?

Ok...

Men jag fattar inte din skrivning ??

020-abonnemang kostar 24 kr per månad, men om man betalar via hemsidan så för man det för ca 120 kr per år.

Betalar man ska det ju bara funka men jag inser inte vad du betalar föroch hur det blir cirka ??? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat detta?

Om detta inte hjälper, så prova att ändra så att "från" adressen i inställningar överensstämmer med den e-postadress du äger hos riksnet, kan vara så att man har den begränsningen.

(du kan alltid sätta din telia -adress som reply-adress sen)

men om detta fungerar och du vill fortsätta använda din telia adress och att den skall synas utåt så är det nog läge att hitta en annan smtp server.

Du sätter din "riksnet-mail-adress" som "email adres:" och sen din telia adress som "Reply-to adress:"

009-thunderbird-change-account-settings.jpg

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Men jag fattar inte din skrivning ??

Betalar man ska det ju bara funka men jag inser inte vad du betalar för och hur det blir cirka ??? :wacko:

Hej Plun!

Först kostnaden: Telia Internet 020 kostar 24 kr per månad vid vanlig kvartalsdebitering. När man haft abonnemanget ett tag, så blir man erbjuden att förlänga via hemsidan. Senast jag förlängde så såg det ut så här: "Telia Internet 2 års förlängning för 249 kr inkl moms." ("Cirka" pga att jag inte mindes den exakta siffran.) http://www.telia.se/privat/priser/bredband/abonnemangochtrafik/teliainternet020.page

Teliamailen: Har fungerat oklanderligt i kanske 15 år, via modem, ISDN, ADSL och stadsnät med olika operatörer och tom den 11 januari!

På morgonen den 12:e kräver plötsligt Riksnet lösenord för att skicka mail med @telia.com-domän.

Mailen funkar dock fortfarande utan problem till/från min HTC Desire med Telia-ab., samt via webbmail.

Comprende?

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comprende?

Yep... du har två Internet-abb och då ska det bara funka....

Sen kan jag tänka mig att det blir problem med Telia via en annan operatör.

Tvivlar på att supporten i "första linjen" kan ge ett vettigt svar på det här så försök flytta frågan högre upp direkt så slipper du de som läser innantill vad som står på datorskärmen nä rnågon frågar !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om detta inte hjälper, så prova att ändra så att "från" adressen i inställningar överensstämmer med den e-postadress du äger hos riksnet, kan vara så att man har den begränsningen.

(du kan alltid sätta din telia -adress som reply-adress sen)

men om detta fungerar och du vill fortsätta använda din telia adress och att den skall synas utåt så är det nog läge att hitta en annan smtp server.

Har du provat detta?

Tack si3rra!

Nu har jag provat, först funkade det inte. Inte ens att maila med Riksnetadressen, märkligt, det fungerade ju i går... Ändrade SMTP-port från 25 till 465 och då funkar det, och ändå rekommenderar Riksnet port 25...

En nödlösning, men det funkar! Jag skall nog "plåga" Riksnetsupporten lite till med mitt SMTP-problem, när de kommer i tjänst till veckan.

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du fick ändra "från"-adressen, samt porten?

Porten kan jag gå med på då, men om du blev tvungen att ändra avsändaradressen så är det ju en spärr i deras epost server för att du inte ska kunna skicka epost med annat alias eller visa upp en annan avsändaradress än den som finns kopplad till ditt abbonemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag gjorde som du tipsade om, skrev in min Riksnet emailadress i Från-fältet och min Teliaadress i Svara till-fältet och då "köper" deras SMTP mina mail. Men det är ju inte så konstigt, det står ju "rätt" email som avsändare.

Som sagt, en nödlösning, men det funkar!

Jag skall kolla på andra gratis SMTP.servrar i morgon, Gmail funkar med ändrar min Teliadomän till @gmail.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bra att höra att det fungerar för dig, men som du säger så borde riksnet's support ha lite bättre kunskap.. och hjälpen på deras hemsida med "instruktionsfiler" och inte ett skrivet ord om inställningar kändes verkligen inget vidare.

Tyvärr (eller som tur är) så begränsar ju telia sina SMTP servrar så man endast kan skicka om man är ansluten via dem. möjligtvis att det, vet att förr gick det att skicka via telia om man bytte port.

Är man inte uppkopplad via Telia krävs inloggning även för att skicka e-post (via deras smtp-server mailout). Och så har det varit rätt länge. Är man uppkopplad via Telia krävs ingen inloggning för att skicka. I alla fall fungerar det så för mej.

Hur fungerar det om du skapar ett nytt konto, lägger in dina telia uppgifter

mailin.telia.com, mailout.telia.com och anger ditt telia användarnamn och lösenord, samt ställer in det på samma sätt som din riksnet med autentisering och 465 säger den ifrån då?

Det verkar ju som det skall vara möjligt, så om det inte fungerar så prova ringa telia's support :)

Testa med mailout och smtprelay servrarna..

Prova med uppgifterna som anges här, borde ju fungera även på datorn http://www.telia.se/privat/kundservice/support/mobiltelefoni/epostimobilen/installera/manuellinstallation/manuellinstallation.page

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...