Gå till innehåll

Problem med att öppna bifogad fil då filändelsen ej är kopplad till en applikation


powerlifting

Recommended Posts

hej är ny på detta forum , har ett problem har fått ett mail med bifogad fil som innerhåller en karta , men jag kan ej öppna den pga av det kommer upp ett meddelande som lyder . den här filen är inte kopplad till någont program för att utföra åtgärden så ska en assocition på kontrollpanel utförars ? vad menars med detta då , kan ej så mycket om datorer , någon som kan hjälpa mig . mvh håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet.

Filändelsen styr vilket program som filen ska öppnas automatiskt i när du klickar på den. Eftersom du får detta meddelande så är inte ändelsen kopplad till något program. Om du kan ta reda på vilken ändelsen är så kanske någon här kan tipsa om vilket program du behöver för att kunna öppna filen, alternativt hur du fixar så att du kan öppna filen med de program som du redan har på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första - har du fått mailet av någon du litar på eller är det bara ett anonymt mail från Kurt-Kerstin i Mosambique? Vet du vem som skickat mailet och att det är pålitligt så kolla vilken filändelse filen har, dvs de tre sista boktäverna i filens namn. Oftast är suffixet dolt som standard men det finns i vart fall två sätt att visa vilket det är.

  1. Högerklicka och välj "Öppna med..." så får du upp en ruta där du kan välja vilket program du vill öppna filen med. Längst upp ska filändelsen också visas.
  2. I utforskaren kan man under Verktyg - Mappalternativ - fliken Visning - avmarkera "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper"

När vi vet vilken filtyp det handlar om kan vi säkert hjälpa dig vidare.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en GDB är inte en karta, utan filen kan innehålla vägar och intressepunker, kartor "levereras" som .IMG filer..

För att öppna och importera punkterna från filen så används Garmin MapSource.

http://www8.garmin.c...ails.jsp?id=209

Ska du av en bekant "piratkopiera" en köpt karta till din enhet så kan du nog tyvärr inte få hjälp med detta på detta forum.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man måste koppla kartan till gps vid installation av kartan.

T.ex.. om du köper en ny karta från Garmin, måste du skriva in apparatens identitetsnummer för att kunna använda kartan vid installationen.

Det är deras sätt att komma åt fildelning av kartor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...