Gå till innehåll

Sony Ericsson vs. D-Link DIR 615 B2


Recommended Posts

Vi har haft vår router i flera år nu. Den har hängt på väggen vid vårt bredbandsuttag och delat ut trafik till en fast och en trådlöst anslutna datorer. Jag den trådlösa kan även vara trådansluten. Utöver detta har en Sony Ericsson Xperia och några andra diverse telefoner och någon I-pad varit trådlöst anslutna. Allt har fungerat utan problem. Routern har hängt där på väggen och den enda tillsynen den haft är att den har blivit avdammad i samband med städning.

Nu har barnet köpt sig en ny telefon, en Sony Ericsson Xperia Ray. Nu har routern börjat krångla den vägrar släppa fram någon till nätet. Det går faktiskt inte ens att koppla upp sig till routern. Om jag kopplar bort strömförsörjningen till routern så fungerar den för våra datorer när den sedan startas upp. Sedan så fungerar det ett tag. Om jag öppnar upp till routern kan jag se att den nya Ray telefonen hela tiden är uppkopplad men den kommer ändå inte ut på nätet.

Eftersom problemen med routern började när hon försökte koppla upp den nya Rayen till nätet så är det kanske denna som orsakar problemet. Men på vilket sätt. Eller är det routern som har lagt ner och det är bara en tillfällighet att det sker just nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade också problem med en ny Xperia och en D-link router, men visade sig bero på routern, testa om du har samma problem på någon annans router, det gjorde jag och där funkade det prima. efter en ny router hemma nu funkar allt perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det brukar lösa sig om man uppgraderar firmwaret till routern....dlink.se > support (vissa routrar har inbyggt hantering av uppgraderingar)

Sen bör man välja WPA2 samt AES (inte tkip) som kryptering av det trådlösa !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan senaste firmware, 2.25, WPA2 Only samt AES.

Det där som tobias84 skriver tycker jag inte om. Om det verkligen beror på att router och telefon inte passar ihop blir jag ju tvungen att lägga ut pengar på en ny router. Och vad kan den i så fall tänkas inte passa ihop med? Jag skall skaffa mig en ny TV och bluray spelare som båda skall kunna koppla upp sig mot routern.

Jag har en bekant som har en likadan Xperia så jag skall be honom logga in på vårt nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte jag behöver köra med beta så därför är det 2.25. Men det kanske kan vara läge att pröva.

Jag har en adress range mellan .100 och .199 så det borde ju räcka till våra normalt fyra enheter.

Läser man handboken till telefonen så ser man att routern uppfyller de krav de ställer så det borde ju inte vara några problem. När telefonen kommer hem igen skall jag själv vara med och logga in den. Den äldre telefonen, Xperia Pro har fortfarande inga problem med anslutningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag skulle inte prova betan föränn jag vet att luren är helt uppdaterad.

Dagens Smartphones är ju en kraftfull dator och måste hela tiden uppdateras, kolla på Sony-Ericssons hemsida > support ?

Enklast... är routern omstartad någon gång ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja routern är omstartad flertalet gånger. Som jag skrev i första inlägget så måste jag bryta strömmen helt till routern.

Fick detta svaret från Sony Ericsson.

"Tack för att du kontaktade Sony Ericsson Contact Center.

För hjälp gällande detta problem bör du istället kontakta D-Link. Det är inte möjligt för en telefon att ge ett sådant problem med en router. Även om det är fel på Wi-Fi i telefonen ska inte routern kunna sluta att fungera utan det enda som händer då är att telefonen inte kan ansluta till nätverket.

Kontrollera att routern verkligen har senaste firmware. Vi har hört talas om om liknande problem med DIR-615 tidigare men en uppdatering av routern verkar då ha löst problemet.

Med vänliga hälsningar,

/Rickard

Sony Ericsson Contact Center"

Skall se om D-Link också har en support som är villig att svara, Kanske kan man ta upp problemet med affären där telefonen är köpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte. Luren är inte hemma. Jag får komma tillbaka när den har kommit hem så ja själv också får pröva. Jag kan nog också få möjlighet att pröva med en annan Xperia Ray som i sitt hem inte har några routerproblem. Vet bara ännu inte vad det är för märke på den.

Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om Sonys svar. Felet är vad som helst utom vårt. Undra om D-Link kommer med samma svar?

Men förs skall jag testa lite bättre. Jag skall dessutom pröva att uppdatera till betan 2.27. Jag antar att det går att gå tillbaka till 2.25 om det blir värre problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...