Gå till innehåll

Kan inte skapa en systemavbildning


Thort

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle skapa en systemavbildning på min usb-hårddsik. Disken har 2,31 TB ledigt diskutrymme. Ändå får jag ett felmeddelande om att utrymmet på disken är för litet.

Vad kan detta komma sig?

Så här ser det ut:

systemavbildning-1.png

systemavbildning-2.png

systemavbildning-3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kvalificerad gissning är att utrymmet är för litet på en eller båda RECOVERY-enheterna.

Enligt felmeddelandet rekommenderas 1 GB ledigt utrymme på var och en av dom. Utan att ha kollat, gissar jag att det krävs ett visst utrymme för någon form av referensfiler, på de enheter som skall säkerhetskopieras.

Edit:

Jag föreslår att du utesluter recovery-enheterna från säkerhetskopian.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son och S3rra!

Igår funderade jag vidare på varför jag har två recovery-partitioner. Då kom jag fram till att det berodde på att jag nyligen installerat en SSD-disk i mitt system. När jag gjorde detta klonade jag den gamla hårddisken till den nya SSD:n. Då klonades även recovery-partitionen.

Vad jag gjort nu är att ta bort den ena recovery-partitionen. Den på den gamla hårddisken. Så nu har jag bara en recovery-partition. Denna partition har jag dolt så den inte syns i utforskaren. Jag har också ändrat bokstavsbeteckning på min hårddiskpartition där jag har mina data.

Nu skulle jag kunna prova att göra en systemavbildning. Men, jag vill inte göra en avbildning förrän jag har mitt system helt i ordning. Det finns en del saker jag behöver kolla upp och gå igenom när det gäller de program jag har installerade. Jag vill inte göra en systemavbildning på en halvdan Windows-installation.

När jag har kollat upp allting och trimmat in mitt system så skall jag försöka göra en systemavbildning. Jag återkommer då här i tråden och berättar hur det går och ber om ytterligare hjälp om det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag har nu valt att ta bort min kvarvarande recovery-partition. Jag tycker inte jag behöver någon recovery-partition. Systemavbildningen som jag skall skapa får räcka som backup för mitt system.

När jag nu skall skapa min systemavbildning är det bara system-partitionen c som skall avbildas. Men, nu har jag stött på ytterligare problem. Jag får detta felmeddelande när jag försöker skapa en avbildning på min usb-hårddisk:

systemavbildning-4.png

Min usb-hårddisk fungerar bra. Det går att läsa och skriva till den. Vad kan detta felmeddelande bero på?

Redigerad av Thort
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att avinstallera alla USB-enheter i Enhetshanteraren (devmgmt.msc) och starta om datorn så att dom återinstalleras.

Har du mus och tangentbord på USB, kan det förstås vara krångligt att komma vidare om du avinstallerar dom. I det fallet kan USBDeview vara ett bra alternativ, där du då kan avinstallera allt utom just de kontroller som mus/tgb är anslutna till. Det finns inställningar i programmet som färgmarkerar ansluta enheter, kopplar du då ur allt utom mus/tgb, så ser du vilka kontroller som inte får avinstalleras. Programmet måste startas som administratör och uppdaterad svensk språkfil finns här, om du vill ha det.

En uppdatering av din chipset-drivrutin kan möjligen avhjälpa felet om det kvarstår efter ominstallationen av USB-kontrollen.

Edit:

Vet inte om du raderade hela recovery-partitionen, men om inte, så skall det i datortillverkarens program finnas möjlighet att skapa särskilda återställningsskivor som ersätter återställningspartitionen, men det kräver som sagt att återställningsparttionen finns kvar och är oskadad. Kolla manualen du fick med datorn.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mus och tangentbord kopplade med USB. Jag laddade därför ner USBDeview och installerade programmet. Jag avinstallerade alla USB-drivrutiner och startade om datorn. Alla USB-drivrutiner installerades korrekt igen vid omstarten.

Men tyvärr så hjälpte inte detta. Jag får fortfarande samma felmeddelande när jag försöker göra en systemavbildning.

Du talar om en uppdatering av chipset-drivrutinen. Jag har en Dell Vostro 430 Desktop dator. Jag gick in på Dells supportsida ( http://www.dell.com/...s/se/sv/sedhs1/ ) och laddade ner ett program med namnet Intel_Chipset-Software-Insta_A00_R244220.exe. Jag installerade detta, men jag blir inte klok på vad som har blivit installerat. Har min chipset-drivrutin verkligen blivit uppdaterad? Det här med chipset-drivrutiner är ett helt nytt område för mig. Efter omstart av datorn så får jag fortfarande upp samma felmeddelande när jag försöker göra en systemavbildning.

Finns det något mer jag kan göra? Jag är tacksam för all hjälp. Det vore så smidigt att kunna skapa en systemavbildning i Windows, istället för att klona min disk med något kloningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ledning av versionsnummer på din chipset-drivrutin (9.1.1.1019, A00), kan man nog utgå ifrån att den aldrig uppdaterats och fortfarande är ursprunglig.

Nu när jag vet vad du har för dator och kan kolla just drivrutiner och mjukvara, måste jag rekommendera en BIOS-uppgradering, om det inte gjorts tidigare. Senaste BIOS är version 2.4.0, och den tillför bl.a förbättringar i det generella Windows-stödet. Det kan eventuellt lösa ditt problem.

Vidare kan jag på hemsidan se ett Dell-specifikt program (DELL_BACKUP---RECOVERY-MANAG_A00_R270960.exe (27MB), som är ett backup-program för just din dator... det kanske kan vara ett alternativ till Windows diskspegling, om du inte får det att fungera?

Sen skulle jag vilja veta hur det ser ut i Enhetshanteraren... saknas det några andra drivrutiner? Kan du se några gula varningstrianglar?

Jag är osäker på vad exakt det är, men Dell-Diagnostics Utility kanske skulle kunna ge någon ledtråd om problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son för alla dina råd!

Nu när jag vet vad du har för dator och kan kolla just drivrutiner och mjukvara, måste jag rekommendera en BIOS-uppgradering, om det inte gjorts tidigare. Senaste BIOS är version 2.4.0, och den tillför bl.a förbättringar i det generella Windows-stödet. Det kan eventuellt lösa ditt problem.

Jag uppdaterade min BIOS till den senaste 2.4.0 för några veckor sedan.

Vidare kan jag på hemsidan se ett Dell-specifikt program (DELL_BACKUP---RECOVERY-MANAG_A00_R270960.exe (27MB), som är ett backup-program för just din dator... det kanske kan vara ett alternativ till Windows diskspegling, om du inte får det att fungera?

Detta program kräver att det finns en fungerande recovery-partition. Jag har raderat och tagit bort min recovery-partition.

Sen skulle jag vilja veta hur det ser ut i Enhetshanteraren... saknas det några andra drivrutiner? Kan du se några gula varningstrianglar?

Inga gula varningstrianglar.

Jag är osäker på vad exakt det är, men Dell-Diagnostics Utility kanske skulle kunna ge någon ledtråd om problemet?

Jag har kört Dell Diagnostics Utility nu. Det startade när jag tryckte F12 när datorn startade. Det kollade igenom all hårdvara på datorn. En mycket noggrann genomgång som tog flera timmar. Bland anat analyserades alla kluster på alla diskar. Dell Diagostics Utility hade inga fel att rapportera.

Vidare. Det kanske var onödigt, men jag har kört MemTest86+ för att kolla mitt RAM-minne. Inga fel hittades.

Fotfarande går det inte att skapa en systemavbildning. Samma felmeddelande.

Det hela börjar bli arbetsamt. Men finns det kanske något mer jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Turbopump, börjar jag också misstänka att felet ligger hos själva USB-enheten, om det inte är så att det trots allt saknas någon drivrutin. Hemsidan visar upp en stor mängd SATA-drivrutiner som förbryllar mig en aning, eftersom dom verkar vara specifika för diverse disktillverkare. Syftet med dessa drivare känns något oklar, men jag har förstås inte pluggat manualen för din dator. ;)

Edit:

En tanke som slog mig gäller storleken på USB-disken. Stödet för diskar större än 2,2 TB är ju ganska nytt i Windows, och finns bara i 64-bitars Windows, vad jag vet. Skulle det kunna vara så, att det här stödet inte fungerar med just Windows säkerhetskopieringsprogram? Tanken verkar i alla fall inte orimlig om man beaktar följande citat...

...because you can boot Windows from a 3TB drive only if it's 64-bit Vista or 64-bit Windows 7--and then, only if you have a PC with an EFI/UEFI BIOS

Kanske Andreas eller någon annan vet något om detta?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lyckades det! :)

Som ni föreslog så testade jag en annan USB-disk. Jag fick bytte från min 3 TB USB-disk till min 1 TB USB-disk. På 1 TB-disken gick det att göra en systemavbildning.

Jag kör 64-bitars Windows 7. Utforskaren stöder min 3 TB-disk. Men kan det vara så att Windows Systemavbildnings-program inte stöder 3 TB-diskar?

Jag har många bild- film- och musikfiler att ta backup på, så min tanke var att ha en 3 TB-disk som skulle rymma både mina backuppade filer och systemavbildningen. Nu kanske jag får använda två diskar. Men, jag får väl leva med detta.

En fråga. Nog är det väl så, att om jag någon gång skulle behöva göra en systemåterställning med hjälp av systemavbildningen så kan jag väl använda installationsskivan för Windows 7? Från den skivan kan jag väl nå min systemavbildning och återställa systemet till min systemdisk? Fast jag får väl formatera systemdisken först?

Ni skall ha tack allesammans! Jag uppskattar att det är ett sådant stort intresse att hjälpa på det här forumet. Och stor kunnighet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag funderar på det, desto mer troligt verkar det att det hela på något sätt hänger ihop med storleken på disken, men jag har förstås inte testat, då jag inte har några diskar i den storleken, allra minst USB-anslutna.

Visst kan du använda installationsskivan för systemåterställning, men den är inte nödvändig. Tryck F8 i uppstarten så hittar du reparationskonsollen som menyval. Eventuell formatering sköter återställningsprogrammet automatiskt .

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...