Gå till innehåll

[LÖST ]Hur mycket av datorns prestanda tar ett antivirusprogram i anspråk?


Recommended Posts

Jag skulle vilja veta hur mycket ett antivirus program t ex tar av min dators prestanda.

Hur får man reda på det?

Undrar

Nilla

Jag har Malware Anti - Malvare (köpt) och McAfree Security.

Skulle vilja se om de är dessa som gör datorn är lite slö.

Min hårddisk är 1,75TB ledigt av 1,80 TB

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att veta säkert är att jämföra hur det är att använda din dator med och utan antivirusprogram. Det finns prestandatester som gör på det viset men de behöver inte stämma för just din dator.

http://www.av-comparatives.org/en/comparativesreviews/performance-tests

http://www.av-test.org/en/tests/test-reports/novdec-2011/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är MSE?? :huh:

Cecilia, jag har tittat på de två sidorna du ger adressen till, men vet inte vad jag skall göra? :o

Opptokoppter jag var in på sida du gav mig adressen till men jag vet inte hur jag skall tolka värderna där?

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är MSE?? :huh:

Cecilia, jag har tittat på de två sidorna du ger adressen till, men vet inte vad jag skall göra? :o

På den första sidan kan du öppna den översta rapporten och läsa en jämförelse mellan olika produkter. På den andra får du öppna dels rapporten för ditt antivirusprogram och dels för något annat program du kan tänka dig i stället och jämföra resultaten.

Nu när jag vet att det gäller McAfee kan jag se att i den första rapporten så har de kommit fram till att McAfee slöar ner datorn mer än 13 andra produkter, även om det finns 6 som slöar ner ändå mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Opptokoppter!

Nästan all reklam försöker spela på oro eller liknande, t ex "Titta på dina skor, andra gör det", "Gör något åt din andedräkt innan andra reagerar på den", "Använd schampot ... för att få det vackra hår du är värd".

Jo, låter liksom bekant när man tänker efter, hittas många exempel bara man tittar i brevlådan bland all reklam som ramlar in eller stänger på TV'n eller tar en runda på stán & i varuhus.

Speciellt reklam i tryckta bilder kör ofta med den typen av uppmaningar.

Man vill så att säga att vi ska "haja till"

Måste ställa en pinsam fråga...Har hört de ska va farligt & färga hår...Brukar ju va ganska vanligt idag att många gör detta, men kan de stämma tro du?

Nu brukar jag själv inte göra detta men mest nyfiken :D

Nej, det är det inte. Jag vet inte vad som kan ha fått dig att tro det. Jag har hela tiden varit tveksam till MSE efter att ha sett MS köpa upp ett mycket bra antispionprogram (Giant Antispyware) och sedan inte underhålla det utan låta det förfalla till ett Defender som just inte hittar något alls. Åtminstone har det aldrig reagerat på alla skadliga filer jag har laddat ner och som mina antivirusprogram ofta reagerar på. (Alltså bara ett antivirusprogram i taget, däremot har tillverkaren varierat under åren.) Däremot så håller jag ju inte på och skriver att MSE är dåligt varenda gång det omnämns i forumet.</p>

Nej, de tror inte jag heller att du gör & kunna få vara kritisk ibland har man såklart rätt till som användare. Något annat vore ju störtlöjligt. Det är på sätt & vis sånt dom får leva med.

Jag skulle till exempel kunnat ställa en motfråga i detta läget angående MSE & Windows 8 men ska låta bli för en gång skull, kommer antagligen att lyftas upp iaf framöver. Där finns nog problem så det räcker i detta läget ändå. Stackars lilla Microsoft :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia

På den första sidan kan du öppna den översta rapporten och läsa en jämförelse mellan olika produkter. På den andra får du öppna dels rapporten för ditt antivirusprogram och dels för något annat program du kan tänka dig i stället och jämföra resultaten.

Nu när jag vet att det gäller McAfee kan jag se att i den första rapporten så har de kommit fram till att McAfee slöar ner datorn mer än 13 andra produkter, även om det finns 6 som slöar ner ändå mer.

Tack för ditt svar Cicilia.

Vilket program skulle du rekommendera till Malwaren som inte slöar ner datorn? har 64 bitars(den är ny, nästan).?

Jag tittade på listorna där men inte blev jag något klokare för det, min engelska är inget jag kan skryta med, tyvärr.

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så :)

Menar du som ersättning för McAfee?

Det är ju viktigt att man förstår sig på antivirusprogrammet. Vilket/vilka program har du haft förut och vad har du tyckt om dem?

Brukar antivirusprogrammet reagera på något du gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, för det är nog den som får datorn lite slö?

Jag har på min gamla dator MSE sedan start men har lite problem med det, som jag fick hjälp med här förut, har även haft F-Secure men den slöade datorn mycket.

Malware har jag alltid på datorn, tack vare dig :)

På den här nya har jag bara haft McAfee och Malware och inga problem.

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar antivirusprogrammet hitta något skadligt ibland?

Känner du dig rädd för att få in något skadligt i datorn?

Tycker du att McAfee, MSE och/eller F-secure har varit svåra att förstå sig på?

Vill du betala för att få ett komplett paket med antivirus, webbskydd, brandvägg (enklare att hantera) eller vill du ha flera fristående men gratis program (lite besvärligare att hantera)?

Behöver programmet/programmen vara på svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du betala för att få ett komplett paket med antivirus, webbskydd, brandvägg (enklare att hantera) eller vill du ha flera fristående men gratis program (lite besvärligare att hantera)?

man behöver inte betala för att få bra skydd även bättre än vissa betalda antivirus program,

man kan ha windows firewall som är ganska bra och avira free som är den bästa antivirus !!!

avira har även webbskydd så nej ingen ska råda någon att betala för något man inte behöver tycker jag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att komplettera ett antivirusprogram med Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) är en utmärkt lösning, om man har behov av det, eftersom man då får ett mer heltäckande skydd.

Det är inte datorns hårdvara som tar skada av skadlig kod utan t ex datorns prestanda (om den deltar i DDoS-attack), surfhastigheten (spamskickande använder internetförbindelsen), ens privata data (lösenordsstjälande).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opptokoppter jag var in på sida du gav mig adressen till men jag vet inte hur jag skall tolka värderna där?

Som alltid en tolkningsfråga med viss modifikation & kanske inte heller alltid bland de enklaste.

Om vi kikar på den länken som lämnades så hittas en mängd exempel av antivirusprogram uppradade ovanpå varandra i spalten till vänster. Där står även angivet vilka versioner det handlar om.

Vad som gör just det första diagrammet användbart har att göra med starten av dator, alltså hur mycket det skiljer sig mellan olika program beroende på vilket antivirusprogram som sitter installerat i systemet. Det framgår tydligt om man jämför dem färgade staplarna gentemot dem närliggande.

Vad som syns är hur lång tid i millisekunder som varje program behöver för laddas tillsammans med systemet vid startögonblicket. 1 Millisekund = 0,001 Vanlig Sekund.

Konverterare för beräkningar hittas via denna länk

Snabbast resultat återfinns högst upp på skalan, då inget antivirusprogram används.

Långsammast, längst ner i botten vilket i detta testet slutade med ZoneAlarm.

Viktigt & tala om också att dem här resultaten som finns angivna ej skall ses som representativa för alla idag förekommande datorer rent generellt.

Nedanför, den dator med installerad hårdvara som använts vid testet:

Dell Studio One 1909 Desktop

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 (3GHz, 1333FSB, 6MB Cache)

RAM: 4GB (2x2GB) DDR2

HDD: 640GB SATA 3.0Gb/s with NCQ

Video Card: Nvidia GeForce 9400 256MB

O/S: Windows 7 Home Premium (32-bit)

Man kan därför enbart använda testet som en fingervisning för övriga datorer och inte en allmän rekommendation. Samtidigt aldrig fel att känna till vad handlar om egna program som används.

Man kan också tillföra att om man vill använda dem här testresultaten så skall man naturligtvis också grunda sin egen samlade bedömning ifrån senast kända resultat vad gäller hur effektiva programmen är ifråga om detektering, något som kan ändras lite upp och ner från halvår till halvår.

Fullständig lista över vilka tester som gjorts hittas här, även i skroll-listen överst på sidan.

Där finns i stort sett test över alla möjliga vardagliga scenarion som förekommer i ett system.

Öppna program, extrahera filer, öppna webbsida, ladda ner filer från webben, installera & avinstallera andra program, skanning, läsning/skrivning av filer m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att komplettera ett antivirusprogram med Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) är en utmärkt lösning, om man har behov av det, eftersom man då får ett mer heltäckande skydd.

Gör inte detta om CIS sitter installerat, rent förkastligt om jag får säga min egen mening.

Har inte lyckats i dem senaste versionerna i den typen av setup.

Då får man liksom ta dem var för sig om man verkligen vill eller har behov utav de för stunden.

Konsekvens...Seg dator/gränssnitt, konkurrerar ut varandra, onödigt högt resursbehov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar antivirusprogrammet hitta något skadligt ibland?

Känner du dig rädd för att få in något skadligt i datorn?

Tycker du att McAfee, MSE och/eller F-secure har varit svåra att förstå sig på?

Vill du betala för att få ett komplett paket med antivirus, webbskydd, brandvägg (enklare att hantera) eller vill du ha flera fristående men gratis program (lite besvärligare att hantera)?

Behöver programmet/programmen vara på svenska?

McAfee har jag bara haft sedan nov-11 och inget virus än och det vill jag inte ha.

Det är bara F-Secure som jag tyckte förut i alla fall var lite invecklad.

Jag önskar ett lätt antivirus som är på svenska och inte slöar ned datorn.

Priset inte allt för dyrt.

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du är försiktig med vad du gör vid datorn. Jag tror nog att du klarar dig med gratis Avast, som finns på svenska, eftersom du har betalvarianten av MBAM. Pröva och se om du gillar programmet.

Avinstallation av McAfee: http://service.mcafee.com/FAQDocument.aspx?id=TS100507 under rubriken "Lösning", fråga om det är svårförståeligt

Kontrollera att datorn nu har blivit snabb för om den fortfarande är långsam kan det vara något annat problem.

Avast: http://www.avast.com/free-antivirus-download se till att trycka på Download under "Free antivirus".

Inställning av Avast och MBAM så att de ska fungera bra ihop: http://forums.malwarebytes.org/index.php?showtopic=10138&st=0&p=417798entry417798

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att komplettera ett antivirusprogram med Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) är en utmärkt lösning, om man har behov av det, eftersom man då får ett mer heltäckande skydd.

Det är inte datorns hårdvara som tar skada av skadlig kod utan t ex datorns prestanda (om den deltar i DDoS-attack), surfhastigheten (spamskickande använder internetförbindelsen), ens privata data (lösenordsstjälande).

Yep visst är det så men min bestämda erfarenhet är att man måste kombinera det här med en "städare" av något slag annars fyller man en burk med temporärt "skit" som skyddsprogrammen måste "tugga" sig igenom.

Och då är CCleaner ett enkelt val !

Men man måste då vara "smart" och köra CCleaner precis som man själv vill ha det, de allra flesta jag känner vill ha kvar historik men ut med den temporära sörjan som bara segar ner en burk.

Sen är det då viktigt att man "städar" regelbundet, minst 1 gång/månad !

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

Jo, jag är nog lite försiktig, glömmer inte vilket jobb det är när man har fått en oinbjuden gäst i datorn. Du hjälpte mig då. :)

Jag avinstallerade McAfee men det blev lite bättre utan virusprogramet.

Jag har tittat vilka program som startar vid uppstart och det är många, men det är svårt att veta vilka program många är, så jag får nog börja där och försöka lista ut vad förkortningarna står för, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så.

Du kan köra DDS för att låta oss se vad som startar automatiskt.

Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du menar att två stycken Anteckningar kom upp och visar varsin logg. I så fall, markera allt innehåll i den Anteckningar som visar DDS.txt, kopiera det (t ex Redigera-menyn - Kopiera) och klistra in det i ditt svar här. Sedan kan du i Anteckningar välja att spara filerna också (Arkiv - Spara som) så finns de kvar på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...