Gå till innehåll

Trådlöst nätverk, dålig signal


Recommended Posts

någon vänlig själ som kan hjälpa mig med ett irriterande problem snälla,

det är så att min bärbara dator fungerat bra ända tills idag !!

Det är så att jag har problem med trådlöst nätverk, - jag kan ansluta till min trådlösa router men det står Hyfsad signal trots att jag står ungefär 1 meter ifrån routern, och om jag placerar bärbara datorn inom 1 meter står det ibland Bra och ibland Utmärkt,

Går jag däremot till köket och vill hämta min bärbara dator med mig då hittar den inte alls routern !! men den har hittat förut, då har jag kunnat ansluta från köket/balkongen etc, men inte nu längre :(

hoppas någon kan ge förslag/råd etc ?

tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grundregel för ALLA routrar (enligt min gamla skola) är att de bör sitta så högt som möjligt i hemmet. (du fattar varför radiomaster alltid sitter högt upp på ett berg va?) Testa alltså att sätta din router högre upp eller rent av på väggen hemma. Har det fungerat bra förr så KAN det vara så att den kanal (oftast 6 eller 11) krockar med någon annans och att du således behöver byta till annan kanal ELLER så kan det vara så att din router håller på att kasta in handduken. (mindre troligt)

Testa:

1. Routern högt - testa vrid antenn(erna) i olika lägen om möjligt

2. Byt kanal på routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan

tack för alla svar jag fått, men jag vill bara säga att jag har stängt av startat om både routern och Blåtand, och det är inte det som är felet, det är nog Laptopen som är felet för den kan inte ens hitta grannens trådlösa nätverk,

det är latop, men vet ej vad jag ska göra mer , testat det mesta,

någon annan som kan ge något råd ?

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett råd men lite fakta, det förekommer varierande kvalite på det trådlösa nätverkskortet i bärbara. Jag hade två olika bärbara sidan om varandra och enligt specen samma trådlösa nätverkskort ca 10 m från routern. Den ena fick hyfsad kontakt med routern och den andra hittade inte ens det trådlösa nätverket. När jag flyttade båda till ca 2 m från routern kopplade båda upp direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ofta att ställa in (den trådlösa) signalstyrkan på routern. Kanske har du pillat lite för mycket och råkat ställa ner den?

Det där med att ha routern högt är inte alltid en fördel. Antenner ute I naturen står högt för att nå långt runt jordens krökning och över diverse hinder. Jag tror inte det finns något hem stort nog att man behöver ta hänsyn till jordens krökning. :) Tvärtemot kan det vara en nackdel att ha routern uppe vid taket om man t.ex ska skicka signalen till ett rum längre bort på våningen ovanför. Då får man en väldigt liten vinkel mot taket vilket gör att signalen får lång transportväg genom det dämpande byggmaterialet. Hade man istället haft routern längst ner vid golvet hade vinkeln mot taket blivit större och transportstväg genom byggmaterialet mindre, dvs mindre dämpning och bättre signal. Det handlar alltså i första hand om att försöka skapa fri sikt och i andra hand att minimera dämpande byggmaterial i signalvägen till de ställen där man brukar sitta med datorn. Olika byggmaterial dämpar såklart olika mycket.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så du inte har slagit av det trådlösa nätverket på laptopen av misstag:

http://dator8.info/2...rbar-dator.html

http://support.euro.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kcs/document?docid=429969

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är inte routern för jag ringde min vän och bad han komma hos mig med hans bärbara dator och den hittade både min router och grannens router, så felet är på laptopen på trådlösa nätverkskortet :(

men vad gör jag nu ?

tack för alla svar, verkligen tacksam.

Redigerad av Nilsson_
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att din dator är uppdaterad med alla drivrutiner? Eller problemet har kanske uppstått om drivrutinerna till nätverkskortet har uppdaterats automatiskt och dessa fungerar sämre? Prova att gå in i enhetshanteraren och kolla om det finns en möjlighet att "gå tillbaka" till en tidigare drivrutin för det trådlösa nätverkskortet. Du kan också kolla dina installerade uppdateringar om det finns något nyligen som kan stämma överens med den tiden där det började strula...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att din dator är uppdaterad med alla drivrutiner? Eller problemet har kanske uppstått om drivrutinerna till nätverkskortet har uppdaterats automatiskt och dessa fungerar sämre? Prova att gå in i enhetshanteraren och kolla om det finns en möjlighet att "gå tillbaka" till en tidigare drivrutin för det trådlösa nätverkskortet. Du kan också kolla dina installerade uppdateringar om det finns något nyligen som kan stämma överens med den tiden där det började strula...

tack för svar,

jag har prövat de flesta drivrutiner även äldre och nya men det är samma sak med alla :(

jag till o med formaterade om windows7 och installerade om men det är samma sak, iofs windows.OLD sparades men tror inte att det kan vara orsaken till det, för jag raderade sedan fil-mappen windows.OLD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, du har inte formaterat ordentligt... i så fall hade inte Windows.OLD funnits. Men i detta fallet spelar det ingen roll alls.

Det kan ju faktiskt vara så att ditt trådlösa nätverkskort har lagt av...

Vad du skulle kunna göra är att öppna den lilla luckan under datorn och kolla så att kablarna sitter som dom ska. Jo, det finns ofta två små kablar från nätverkskortet till moderkortet. De flesta bärbara datorer (tror jag) har en "servicelucka" på undersidan för minnen, hårddisk och även nätverkskort. Kolla efter så att allt sitter fast som det ska. Nu tror jag inte att kortat hade funkat alls om det är så att det skulle ha lossnat... men det är värt ett försök.

Det finns säkert mycket mer du skulle kunna göra men du skulle kunna investera några hundralappar på ett USB-nätverkskort. Ok, det blir ett "bihang" som sticker ut från datorn några centimeter. Men å andra sidan så verkar du säker på att din router funkar 100% så då kan det vara en idé.

Jag vill också påpeka att bara för att din kompis laptop får bra kontakt med din router så betyder inte det att den är inställd för just din dators nätverksort. Något som stör en dator behöver inte störa en annan lika mycket eller alls för den delen. Så avfärda inte routerproblem ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att det går.... Varför skulle det inte gå? Jag ser inte anledningen? Så länge du har en USB-port ledig så finns det inga hinder...

varför skulle ett USB-port vara ledig ?

jag snackar om trådlöst nätverkskort och inte usb nätverkskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror jag hittat felet...

om skärmen på min bärbara dator står öppen då får jag låg signal och kan ej hitta andras trådlösa nätverk, se bild.

barbar-dator.jpg

MEN om locket står såhär så hittar den alla trådlösa nätverk och jag får full signal på min egen nätverk,

någon som vet varför och hur jag kan fixa det ??

acer-aspire-one-aoa110-ab-89-blue-netbook.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför skulle ett USB-port vara ledig ?

jag snackar om trådlöst nätverkskort och inte usb nätverkskort.

Ah... jag missuppfattade. Nä, då har du helt rätt... det är inte bara att sätta i ett trådlöst nätverkskort, det ska vara modellanpassat... naturligtvis.

Oavsett... my mistake... ber om ursäkt för det.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror jag hittat felet...

om skärmen på min bärbara dator står öppen då får jag låg signal och kan ej hitta andras trådlösa nätverk, se bild.

MEN om locket står såhär så hittar den alla trådlösa nätverk och jag får full signal på min egen nätverk,

någon som vet varför och hur jag kan fixa det ??

Skulle gissa på din bärbara är invändigt konstruerad med sändare/mottagare som sitter på troligtvis två ställen. Har det så på min egen bärbara. Dels vid nätverkskortet och dels baktill på skärmen.

Vad som antagligen har hänt är att kabelanslutningen/infästningen vid nätverkskortet har lite dålig kontakt. Det är ju precis detta som visas när du ställer locket lite på glänt, då spänns den sladden som går där emellan och du får på så sätt bättre mottagning.

Tillägg:

Nu vet inte jag hur detta exakt ser ut på just din dator men på min egen så kan man ganska enkelt komma åt den kabelanslutningen via en servicelucka undertill som man får skruva bort.

Ser ut som en liten guldplätterad svivel där sladden ansluter till kortet.

Väldigt smått och jädrigt ömtåligt så ta de försiktigt, kanske bara räcker med nypa lite på den med en mindre smal flacktång så den återfår kontakten. Kan funka även med en bit tejp till fixera sladden intill kortet så inte kabelanslutningen påverkas lika mycket när locket öppnas & stängs.

Gör inte det här ingreppet om garantin fortfarande gäller, lämna då hellre in den för service.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en Goooogle på "toshiba u400-151" :

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/

Gå vidare med Satellite U400-151.

Jag är inte tvärsäker, men det borde kunna fungera med nätverkskort av ett annat fabrikat också.

Bara att du har rätt sort och storlek, och med rätt drivrutiner.

Du blir hursomhelst tvungen att skruva i burken, kolla om det nuvarande fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverkskortet fungerar ju när du bryter ner skärmen. Jjag är inne på "opptokopters" diagnos, och då hjälper det ju inte att byta ut kortet.

Kolla antennanslutningen på kortet och hur kabeln beter sig när du öppnar och stänger locket. (kabelhöljet kan ju också vara avskavt så den kommer mot metall när du oppnar locket).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...