CGD Postad Februari 13, 2012 Dela Postad Februari 13, 2012 Jag skulle vilja få Excel att skriva ut veckodag. Går det? Jag har ett datum där jag lägger till ett visst antal dagar och får då fram det nya datumet. Men kan jag även få Excel att skriva ut vilken dag det är. Måndag till söndag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
fredde Postad Februari 13, 2012 Dela Postad Februari 13, 2012 (redigerade) Med en formel typ denna =LETARAD(VECKODAG(A2);$F$1:$G$7;2;FALSKT) går det bra. Denna hämtar måndag, tisdag osv. i matrisen F1:G7 med hjälp av funktionen "Letarad". Funktionen "Veckodag" ger en siffra 1-7 beroende på vilken veckodag det är, (söndag = 1, måndag =2 osv). Det går bra att lägga matrisen på ett annat blad. Veckodag skrivs ut med formel. Vill du ta bort formeln och ersätta med värden så markera cellerna och "Kopiera" och "Klistra in special" och välj värde. Letarad_Veckodag_Exempel_2.xls Redigerad Februari 13, 2012 av fredde Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Wheninrome Postad Februari 13, 2012 Dela Postad Februari 13, 2012 (redigerade) Tänk såhär: Skriv i cell A1: 2012-02-13 Skriv i cell A2: =A1 (samma datum dyker då upp) Formatera cell A2 -> Väl anpassat format och skriv DDDD (så får du ut veckodagen) Veckodag.xls Redigerad Februari 13, 2012 av Wheninrome Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
CGD Postad Februari 17, 2012 Författare Dela Postad Februari 17, 2012 Tack till er båda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.