Gå till innehåll

Windows 8 - Första intrycket


e-son

Recommended Posts

Kan bara säga en sak... vill man att Windows 8 skall ersätta Windows 7, måste man före RTM fixa en enkel avaktivering för petgränssnittet... annars är fiaskot ett faktum.

Som vanligt efter XP, har man bara stökat till det för den vanlige desktop-användaren som återigen måste lära om.... utan att man tillfört några direkta mervärden. Och tidernas mest idiotiska standardinställning är naturligtvis kvar. Som vanlig "okunnig" användare skall du fortfarande famla i blindo vad gäller filformaten.

Som platt-operativ blir det säkert bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... jag kan nog bara instämma med dig, e-son.

Jag har suttit en del med Dev Preview och trodde faktiskt att Microsoft skulle ha kommit längre än vad dom gjort. Klart en besvikelse! Men... jag är inte rädd för förändringar så jag ska inte döma ännu... men första intrycket var faktiskt en besvikelse i relation till mina förväntningar.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom & tänka på en sak en kväll då jag funderade på åt vilket håll utvecklingen är på väg inom Windows.

På det hela taget om man ser till gränssnittet så har tendenserna inför det här steget funnits med ända sedan Vista.

Har många gånger undrat varför slarvar man med utrymmet inom kontrollpanelens olika inställningssidor och hur kommer det sig att Microsoft anser det som snyggt att framhäva ganska lite text i förhållande till plats och utrymme runtomkring.

Nu ser man liksom svaret på den gåtan i windows 8 då det av naturliga omständigheter och av praktiska skäl inte finns något annat gränssnitt som kan funka på en liten eller mindre skärm liknande som på mobila enheter av helt tekniska designinriktade anledningar. Det är alltså ingen överraskning steget som nu tagits, Microsoft har haft detta på gång ända sedan början av 2000talet och Vista blev ett första test i prova om detta var möjligt praktiskt, Windows 8 har därigenom blivit den versionen som fortsatt den här utvecklingen denna gången fullt ut och rakt över. Syns ganska väl så även i windows 7 och genom den versionen tillkom ju också en annan avvikande grej som mest visar på man tappat kursen och inriktningen totalt i hur man profilerar sin produkt med ljud och systemljud. Vill man så kan man nu köra vilka orkesterljud som helst ifrån världens alla hörn out of the box. Frågan jag ställer mig direkt - Var fanns Microsofts egna ljud? Varför spretar det så mycket och varför hittar man inte fram till sin "egen" grej. Dom här uttrycken bevisar ju egentligen bara att man inte riktigt hittat fram och bestämt sig för vad man vill göra och det har på många sätt inom gränssnittet resulterat i ständiga experimenterande försök där man p.g.a detta missar de konkreta målet och den egentliga avsikten i bistå sina användare med produkter som håller senaste måttet kvalitetsmässigt och i vad som efterfrågas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lång installationstid.
  • Hittar inte alla drivrutiner (det gjorde Win 7 på samma dator).

Ovant gränssnitt men efter ett tag lär man sig använda Windows-tangenten på ett nytt sätt.

Jag ser i dagsläget absolut inga förutsättningar för det nya gränssnittet i en företagsmiljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag anser mig inte rädd för förändringar MEN förändringar ska vara meningsfulla. Jag har inte gett det mycket tid ännu men som man säger, det är viktigt att göra ett gott första intryck och där misslyckas Windows 8 fatalt. Jag förstår såklart hur de flesta stora grafiska förändringarna kan komma tillgodo i "touchmiljöer" men jag har ännu inte hittat en enda som är en förbättring i vanlig mus-dator-miljö, tvärtom bara en massa försämringar. Nä detta lär bli någon kortlivad övergångsfas som kommer att vara helt bortglömd om några år.

EDIT: Och i ärlighetens namn kan jag säga att detta glädjer mig. Det vore härligt med ett rejält magplask för Microsoft som ger andra alternativ en bra språngbräda att etablera sig på marklnaden.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Blåskärmar direkt vid boot i Virtual Box. Press Enter to try again, press F8 to try different boot options. Blåskärm, blåskärm.

Bra jobbat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Min fastnade hela tiden på bilden med betafisken. Jag fick ta ut den virtuella skivan och starta om min virtualbox maskin 2 gånger. Första gången fick jag meddelande om systemåterställning bla bla. jag struntade i det och bootade om en gång till och då gick den vidare och färdigställde installationen.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har labbat runt lite mer i Windows 8 nu och börjar så sakteliga förstå hur det fungerar och hur Microsoft tänkt.

Dock saknar jag mycket av högerklicksfunktioner i olika lägen och åtkomst till inställningar på ett enklare sätt.

Som exempel så har jag en fingeravtrycksläsare på datorn (som Win 8 inte hittade drivrutiner för) och när jag

installerat drivrutinerna för Win 7 så hittas den i Enhetshanteraren men jag har ännu inte lyckats hitta något

sätt att använda den för att logga in med (något som Win 7 löste automatiskt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nääejj,, det är tårta på tårta..Tablet skärm med genvägar ovanpå skrivbords skärmen.

Tablet funktionerna är helt okay, men man får hålla på och hoppa fram och tillbaka

mellan Skrivbord och och Startskärm. Kan lika gärna ha genvägar på Skrivbordet.

Sidpanelerna aktiveras i hörnen, de öppnas många ggr. ofrivilligt..

Vissa OEM tillverkare har paneler som öppnas på detta sätt, men i överkant av skärmen istället.

Annars fungerar 8:an snålt, få processer igång, inte alls dumt.

Jag börjar osökt att fundera på Windows Me.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource
Postad (redigerade)

Jag har inte fått igång Consumer Preview men jag har testkört Developer Preview och kollat in lite filmer på Consumer Preview. Det känns väldigt mycket som att skrivbordet, Windows "universum" i vilket allting existerar, har blivit inkapslat i ett annat universum "Metro".

Skrivbordet har blivit klass 2 i Windows 8 helt enkelt. För att Windows 8 ska bli bra tror jag man måste ha tillgång till Metro-motsvarigheterna till sina program man normalt kört på Windows 7. Att sitta med ett fönster inuti en App inuti Metro känns väldigt långsökt och komplext.

Windows 8 verkar absolut bli det nya "Vista" där man testar en ny grej men inte riktigt lyckas gå över i tid. Du kommer knappast ha alla dina vanliga program portade till Metro i tid för Windows 8. Utvecklare siktar långt från alltid på endast en plattform utan använder plattformsoberoende API:er såsom Qt, Swing, GTK, mfl.. Dessa program kommer vara beroende av en WinRT-backend för att kunna portas till Metro. Detta kommer ta tid.

Alla Javaprogram som exempel. Java har ett GUI-API designat för fönster, knappar och dyl. WinRT har vad jag förstått varken fönster eller titelrader. Det känns som ett väldigt stort steg för många program att kunna köras i Metro och till dess får man alltså köra de vanliga Win32-programmen på skrivbordet inuti en App inuti Metro. Metro är helt okej som GUI men Windows 8 kommer knappast bli en 100% Metro-upplevelse. Frågan är om företag ens kommer lägga ner tid på att porta till WinRT när man lika väl kan köra programmen genom skrivbordet?

Min gissning är alltså att Windows 8 kommer erbjuda en väldigt splittrad upplevelse. Vissa program kommer att köras genom Metro men det kommer absolut att finnas en hel del program som inte portas över.

Hur ska ett program som har flera fönster (typ GIMP) egentligen fungera under Metro? Metro har ju bara ett fönster "ett kort" över programmet. Ett program som begär flera fönster lär ju få göras om helt, och då tappar man meningen med att använda ett plattformsoberoende API likt Qt, GTK, mfl..

Redigerad av opensource
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev verkligen besviken på win 8, har gått tillbaka igen till win 7. Får väl fortsätta att köra win 7 tillsvidare, ska dock inte lägga några pengar på detta skit op

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

W-8 lär bli ändrat ganska ordentligt innan jul, ingen startmenu, pek-kladda UI och ett överlag ganska annorlunda sätt att orientera sig.

Jag tror knappast företag i gemen kommer utbilda sina anställda och ersätta sina skärmar med pekskärmar.

Dessutom lär det finnas ett större antal privatister med W-7, där pga hög ålder inte kommer lägga varken tid eller kraft på W-8...

Vill bara säga att jag har det på en burk och är inte så värst imponerad faktisk...

Redigerad av frederik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag testade den tidiga versionen som kom i september W8 Developer Preview då funkade den bra på dator 2. Men nu W8 Consumer Preview så funkade den inget vidare.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det går väl bra att installera Windows 8 Preview på en egen partition, jämsides med Win7?

För att sedan enkelt avinstallera det.

Win8 går kanske att köra i Virtualbox!?

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går väl bra att installera Windows 8 Preview på en egen partition, jämsides med Win7?

För att sedan enkelt avinstallera det.

Win8 går kanske att köra i Virtualbox!?

Jo, det kan du göra, men du får dual-boot vid installation,, hehe,, men inte med GRUB. ;)

Om det fungerar med Virtualbox, vet ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource
Postad (redigerade)

Ja, det fungerar med VBox.

Man måste tydligen ha en processor med VT-x/AMD-V för att kunna köra Windows 8 virtuellt. Annars blir det blåskärm vid boot.

Redigerad av opensource
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Intel Core i5 M480 har VT-x

Jag har provat Windows 8 Consumer Preview på två separata datorer. Windows 7 / Linux som värd. SHA-1 verifierad på avbilden. Blåskärm på båda. Man måste ha en modern CPU för att köra den i VirtualBox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...