Gå till innehåll

Internetdelning med mobilt bredband...


Recommended Posts

Har fått en förfrågan...

En vän vill övergå till mobilt bredband. Detta ska delas mellan tre datorer för lättare användning på internet. Att det finns bra 3G och 4G-routrar i handeln för ändamålet vet vi båda, men han vill testa om det räcker med mobilt bredband. Han ska köpa ett 3 Bredband Kontantkort först, just för att testa. I paketet ingår ett usbmodem med medföljande simkort.

Frågan han ställer genom mig (som kommer få ordna allt detta) är följande: kan man ha en dator med det mobila bredbandet och sedan dela det till andra datorer via en trådlös router, förutsatt att den "bärande" datorn är påslagen? Det är ju brukligt att skaffa en 3G-router och dela den vägen men detta kan vara värt att testa...

Ge mig gärna tips hur man går tillväga om detta är möjligt över huvud taget.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt en Dovoado tiny router med mobilt bredband 16 mb telenor på jobbet och där är den uppkopplad till 2 surfplattor och 3 Iphone och än har ingen klagat på hastigheten... man kan dessutom koppla en dator via nätverkskabel om man nu vill det.

Har ju inte kollat på streamad media på alla enheter samtidigt, men 2 klarar den av utan lagg...

fattade jag detta rätt nu? eller är jag helt på läktarn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt en Dovoado tiny router med mobilt bredband 16 mb telenor på jobbet och där är den uppkopplad till 2 surfplattor och 3 Iphone och än har ingen klagat på hastigheten... man kan dessutom koppla en dator via nätverkskabel om man nu vill det.

Har ju inte kollat på streamad media på alla enheter samtidigt, men 2 klarar den av utan lagg...

fattade jag detta rätt nu? eller är jag helt på läktarn.

Samma här. Mobilt bredband från Tre, Modemet till datorn, delt till routern som delar trådlöst till andra datorerna. Fungerar klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo... en Dovoado tiny router är väl en 3G/4G router?

Vännen ville testa sig fram först och dela med hjälp av ett vanligt 3G modem (sticka) och sen dela ut det via en vanlig trådlös/kabel router till 2 andra datorer. Alltså INNAN det bestäms om detta är något som passar dom.

Wheninrome... du verkar ha det som det önskas. Hur får man delning från en dator till en router? Är det AdHOC? Gärna lite allmänna instruktioner så jag har lite kött på benen när jag kommer hem ikväll...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AdHoc är när två datorer ska prata trådlöst direkt med varandra utan någon router.

Jag har inte internet-delat med Windows 7 eller med Vista men i XP så angav man att datorn skulle dela ut internet när man skapade nätverksanslutningen för modemet. Då agerade XP DHCP-server och man anslut datorn till LAN-ingången på routern samt stängde av dess interna DHCP-server så att man inte riskerade att få två stycken. Jag har för mig att jag har sett något om att det kallas att brygga nätverksanslutningarna i Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har min USB-sticka ansluten till datorn och delar ut den under "nätverkskort". Routern ansluts med kabel från nätverkskortet till Wan, och routern delar sedan ut internet till de som ansluter till den.(lösenordsskyddat). Fungerar hur bra som helst, men dock måste huvuddatorn vara igång. Detta i mitt fall av tekniska skäl. Annars ansluter man stickan direkt till Dovado-routern och med det har alla datorer tillgång till trådlöst nät (iaf de som har trådlösa kort)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AdHoc är när två datorer ska prata trådlöst direkt med varandra utan någon router.

Jag har inte internet-delat med Windows 7 eller med Vista men i XP så angav man att datorn skulle dela ut internet när man skapade nätverksanslutningen för modemet. Då agerade XP DHCP-server och man anslut datorn till LAN-ingången på routern samt stängde av dess interna DHCP-server så att man inte riskerade att få två stycken. Jag har för mig att jag har sett något om att det kallas att brygga nätverksanslutningarna i Windows 7.

Jag körde mobilt bredband på ena laptopen och pluggade upp en kabel mellan båda laptopsen och via guiden "skapa nytt nätverk" valde jag ett adhook och det gick lika snabbt som smärtfritt. Dock får man ansluta varje gång värddatorn varit i viloläge eller avständ el dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah... nu börjar jag få kläm på det. Visar det sig att mobilt bredband är något för vännen att satsa på så blir det naturligtvis aktuellt med en 3G/4G router...

Tack för hjälpen så länge... blir spännande att testa i helgen!

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering...

Jo, med AdHoc fungerade det trådlöst...och det var ju önskat. Det var/är lite kladd med anslutningen på en av datorerna som har XP (Windows 7 på värddatorn).

Hur kan jag nu ställa en trådlös/trådbunden router att dela via kabel? Är det möjligt? Alltså... Värddator till router och där vidare trådlöst eller trådbundet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså AD-hoc känns inte som ett hållbart altenativ, det fungerar bra Windows till Windows men t.ex Android enheter eller Playstation spel enheter har inte stöd för ad-hoc.

Alltså enklast att dela en 3g till ett wifi skulle vara att installera http://www.connectify.me/ . (ingen trådad anslutning då!)

Finns ju även inbyggt stöd för att skapa ett wifi nätverk i Windows 7 med t.ex viritual router som get detta ett GUI, men har dock inte fått detta sätt att

kunna dela anslutning från USB -> Wifi, däremot fungerar ethernet -> wifi utmärkt (http://virtualrouter.codeplex.com/)

Fast det "bästa" och som kräver minst jobb skulle väl vara en 3/4g router med inbyggt wifi-hotspot och switch som de flesta leverantörer erbjuder

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/portabla-hemmalosningar/bredband/index.html (wifi + 4 gigabit portar, men begränsasd till 10 klienter)

http://www.tele2.se/mobilt-bredband.aspx

Annars är väl USB-sticka samt http://www.webhallen.com/hardvara/136729-dovado_tiny_3g-4g_tradlos_n-router med en vanlig switch inkopplat på nätverksporten för att få flera portar till trådat nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...