Gå till innehåll

Öppna QIC filer ?


Rolas

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har några qic filer som är gjorda i Win95/98 och som inte går att öppna med XP home. Jag har ockspå försökt med program från Roxio men de har tydligen upphört med det programmet. Finns det några andra sätt att kunna öppna filerna ?

Tacksam för om ngn på forumet som har ngt förslag. ?

Mvh /RL

Redigerad av Rolas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammalt backup-format från microsoft, som bara verkar kunna öppnas med just Microsoft Windows Backup Utility... men före XP då. Det blir nog till att försöka få tag i en burk med Win -95/98 och därifrån kopiera dom extraherade filerna. Ett alternativ är ju att installera Win -95/98 virtuellt, i t.ex VirtualBox.

http://www.fileinfo.com/extension/qic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag känner mig osäker på hur jag gör för att insallera Win 98 Virituellt. Jag har en Vin98 skiva är det den jag ska använda ? Men kolliderar inte den med dt befintliga xp ?

Mvh/RL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du behöver en Win98-skiva, eller en iso-fil. Du installerar alltså Win98 i en virtuell maskin, skapad i VirtualBox, och det påverkar inte XP på något vis. VirtualBox är ett program som vilket som helst i XP... bara att avinstallera om du inte behöver det längre.

Hur man gör med VirtualBox, kan man skriva "romaner" om, så jag föreslår att du börjar med den hjälp som finns i programmenyn, och sedan frågar om du stöter på problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länk och tips. Det var ju en hel del att läsa om och det känns lite som att ge sig in i en labyrint med många för mig oklara begrepp och hänvisningar. Så jag ska läsa mer .

Jag provade att använda den första länken som diu tippsade om, laddande ner programet MS Silverlight men sen hände inte så mycket mer det går tydligen inte att köra i xp home .

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej det stämmer... det är därför du behöver Win98 för att öppna och konvertera filerna till ett användbart format.

Länken var mer tänkt som allmän information om filformatet .qic

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu har jag testat det här med win98 i vbox själv, och har stött på ett problem som jag inte löser så här på en gång. Att installera och få igång win98 var inga problem när jag väl hittade en bootbar installations-iso. Att överföra filer från värdmaskinen till win98 går också bra... antingen via en cd/dvd-skiva eller en iso-fil. Problemet är det avslutande steget att få ut dom färdigbearbetade filerna från win98 igen. Jag fortsätter söka en lösning, men har som sagt stött på hårt motstånd här. Gästtilläget, och därmed delade mappar, fungerar inte i win98 och jag lyckas inte få Internet-access.

Någon annan vet kanske?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag löste faktiskt problemet... det finns en drivrutin som installerar stöd för USB2 i win98. Detta innebär att om du först installerar denna drivrutin i win98, kan du sköta all överföring via USB... både in och ut från win98. :)

Det var dock inte den lättaste proceduren jag gått igenom.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Till att börja med mycket stort tack för ditt engagemang !

Tyvärr lyckas jag inte ens att få igång Vin98. Jag laddade ner VirtualBox och körde det. En massa varningar dök upp och lte räddhågsen som jag är, tyckte jag att det var bäst att avbryta installationen.

Jag provaden istället med att installera win 98 till en tom partion men då kommer besked om att denna skiva är bara till för datorer som inte har ngt operativsystem installerat.

Det tycks mig som det måste vara avancerade datakunskaper för att klara av problemet ( vilket jag saknar) så jag får kanske ge upp.

Men visst är det lite retfullt för det handlar om ett 20 tal filer .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte skall du ge upp på grund av okunskap... det är ju så här man lär sig. ;)

Varningarna i VirtualBox-installationen är egentligen inga varningar. Systemet vill bara att du skall tillåta installation av några drivrutiner som krävs för att VirtualBox skall kunna använda datorns hårdvara... nätverkskort m.m. Helt ofarligt alltså.

Vad gäller din Win98-skiva (OEM), så kanske den fungerar i VBox, om inte, så har jag en fungerande iso-fil du kan använda (går även att bränna på CD)... visserligen engelskt operativ, men det kanske inte spelar så stor roll när det bara handlar om att packa upp några filer. Länk kommer i PM.

Nu vet jag inte hur privata filer det handlar om, men ett alternativ kan vara att du skickar hit filerna så kan jag packa upp dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen !

Tack för din support. Du har natuligtvis rätt, man ska försöka en gång till .

Jag har lyckas med att installera Virtuell box på en tom partition ( E: ) Och jag tror den är ok. Jag kan också köra min win98 skiva och den börjar installera , först genom att scanna och så småningom kommer det upp alternativen ; starta från cd , eller hårddisk. Jag valde starta från cd men då blev jag blev väldigt skraj när programmet börjar formatera C: driven. Är det bara falsk larm och i själva verket E: som formateras ? tacksam för råd. /Häls/ R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte alls hur du har fått ihop det. Några tomma partitioner skall inte vara inblandade i det här. Virtualbox skall bara installeras som vilket program som helst, bland alla andra program.

Vänta med resten, så skall jag sätta ihop en liten bildguide om hur du installerar win98 i VirtualBox. Jag misstänker att du kanske är på väg att försöka installera Win98 på fysisk disk... och det vill vi inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här kommer en enkel startguide! Jag utgår ifrån att du nu har installerat programmet VirtualBox och att du startar det ifrån startmenyn eller genvägen på skrivbordet.

post-1936-0-24051300-1331751204_thumb.pn

Här skriver du bara in namnet på din virtuella maskin... resten läggs till automatiskt. Tryck "Nästa" och stega igenom hela guiden på samma vis. Inga förkonfigurerade värden behöver ändras... bara tryck "Nästa" tills guiden avslutas med "Skapa" 2 gånger.

post-1936-0-89108900-1331751204.png

Nu är den virtuella maskinen skapad och du behöver göra en enda inställning. Alla andra värden kan vara standard.

post-1936-0-02856200-1331751405_thumb.pn

Gå till fliken "Lagring" och markera den tomma CD:n. Tryck sedan CD-knappen längst ut till höger, Markera din dators CD-spelare (troligen "D:"). Tryck "OK" och du kommer tillbaka till startskärmen (föregående bild). Nu stoppar du helt enkelt in din Win98-skiva i CD-spelaren och trycker på "Starta" i VirtualBox-fönstret. Sen är det bara att köra igenom installationen av Win98.

post-1936-0-97608700-1331751205_thumb.pn

När installationen är klar, kör du Win98 i ett eget litet fönster, där det fungerar på samma sätt som om det var installerat i egen dator.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Stort tack för bilderna hur jag ska installera boxen. När jag försöker starta boxen blir den svart och efter en stund kommer meddelande om att jag kan starta från alt. 1. hårddisken eller 2. från CD skivan. Jag väljer 2 och efter det laddas några fler filer ner och så småningom kommer blå skärm och datorn börja formatera C: Kan det hänga ihop med att min win98 skiva är en skarp version och i installationsprogrammet finns inbyggt att den ska formatera det utrymme som programmet ska ligga i ?

Tack också för länken med din ISO avbildning men den blir jag inte klok på, den leder till en massa siter och ingen specifik som jag vet hänger ihop med den produktkod du var vänlig att sända. Kan du ge en mer precis anvisning ?

Ber att få återkomma till erbjudandet att packa upp mina filer , men de har lite inslag av privatekonomi så jag tänkte prova själv lite mer .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Stort tack för bilderna hur jag ska installera boxen. När jag försöker starta boxen blir den svart och efter en stund kommer meddelande om att jag kan starta från alt. 1. hårddisken eller 2. från CD skivan. Jag väljer 2 och efter det laddas några fler filer ner och så småningom kommer blå skärm och datorn börja formatera C: Kan det hänga ihop med att min win98 skiva är en skarp version och i installationsprogrammet finns inbyggt att den ska formatera det utrymme som programmet ska ligga i ?

Det är helt i sin ordning... så ser en win98-installation ut. Det är bara att köra igenom hela installationen.

Tack också för länken med din ISO avbildning men den blir jag inte klok på, den leder till en massa siter och ingen specifik som jag vet hänger ihop med den produktkod du var vänlig att sända. Kan du ge en mer precis anvisning ?

Nu hänger jag inte riktigt med igen. Länken du fick i PM är en helt vanlig nedladdningslänk för iso-filen. Du skall spara den på lämplig plats din hårddisk. Den kan du sedan använda på samma sätt som din win98-skiva... med den skillnaden att den monteras i VBox istället för att stoppas i CD-spelaren. Detta verkar dock inte bli aktuellt, då det ser ut som om din win98-skiva kommer att fungera.

Ber att få återkomma till erbjudandet att packa upp mina filer , men de har lite inslag av privatekonomi så jag tänkte prova själv lite mer .

Självklart skall du försöka själv först!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu var det ett tag sen sist och en bit på väg är jag men ännu inte i mål, tyvärr. Har fått igång boxen och win98 det senare döck väldigt segt. Har installerat backup verktyget,, vinstallerat och installerat igen. Anldeningen till det är att det saknas en fil som heter SH31W32DLL. Den finns ifs att ladda ner och jag har den på en fil. Problemet är att veta var i Windows många bilbliotek den ska ligga . Jag kan förhoppningsvis få in den i win 98 genom att bränna en skiva. Har provat med vanlig floppy men den A är inte tillgängligt från win 98. Tacksam för vägledning var filen ska ligga.

Häls /R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med, tror jag inte att du behöver installera något program. Win98 skall öppna dina filer som standard, om jag inte har missuppfattat det hela.

Vad gäller överföringen mellan XP och Win98, kan du installera den usb2-drivrutin jag länkade till, så kör du överföringarna med ett usb-minne.

För att överföra och installera drivrutinen i win98, gjorde jag en iso-fil av den. Iso-filen kan du montera som en CD i VBox... så dyker den upp i win98´s CD-spelare. Hojta om du behöver guide för att montera iso-filen i VBox.

USB2-drivrutin för Win98

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

Jag har provat med att försöka få in backupverktyget från din iso fil som jag har brännt ner på en cd skiva. men tyvärr får jag samma resultat, backupverktyget startar inte för att filen SH31w32dll saknas. Jag har próvat med att avinstallera, och installera backupverktyget efomigen efter tips från Microsoft. ifs har jag inte gjort ominstallation och det kanske därför det är extra segt. jag har ju den svenska versionen installerad i botten och har sedan gjort en installation av backupverktyget från ISO. filen . Det kanske det som är galet ?

Häls /R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för backupverktyg du talar om? Glöm allt vad verktyg heter och försök koncentrera dig på att lösa överföringen mellan xp och win98, och tillbaka igen. Det är det som usb2-drivrutinen skall möjliggöra. Den skall alltså installeras inne i win98. Efter det hittar win98 dina usb-minnen, och du kan föra över vilka filer du vill, både till och från win98.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup verktyget finns som ett extra program i lägg/till ta bort program. Det måste installeras särskilt eftersom det inte är med i urspungsinstallationen. Det finns under tillbehör/accessories/system/backup och det är det som vägrar starta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok... då förstår jag bättre vad det är du försöker göra. Vid sökning i min win98 verkar det inte finnas någon dll-fil med det namn du anger. Trots detta hade jag inga problem att installera backup-programmet... inga felmeddelanden, bara omstart. Har dessvärre inga qic-filer att testa med.

Normal plats för dll-filer i windows, är System32-mappen, men inte heller där har jag någon sådan fil.

Edit:

Ny sökning nytt resultat...

Filen heter Sh31w32.dll och finns på sökvägen "C:\Program Files\Accessories\BACKUP\SYSTEM"

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...