Gå till innehåll

Vad är Nlaapi.dll ?


Maarrtin

Recommended Posts

Hej jag får upp ett systemfel som lyder " det gick inte att starta programmet eftersom nlaapi.dll saknas på datorn " På massa olika program som chrome eller ja vadsomhelst.

Vad är felet? och jag har börjat fått det nu. aldrig fått det förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NLA - Network Location Awareness, API - Application Programming Interface

Verkar ingå som standard i nyare versioner av Windows och hör som namnet antyder samman med nätverk.

Verkar också stå i nära förbindelse med diverse tjänster som körs i anslutning till man ansluter och kopplar upp sig.

Felet kan bero på filen råkat följa med vid en avinstallation av annat program, genom enskilda dll-filer kan användas av både program som systemapplikationer och fungerar ofta som "noder" eller "knutpunkter" åt andra delar i systemet.

Ungefär som en busstation - tågstation som knyter samman olika regioner.

Dll filer brukar normalt sett vara registrerade i systemet och kan ge uppkomst till liknande felmeddelanden om registrering saknas. RegDllView från Nirsoft är ett behändigt verktyg som kan underlätta arbetet vid undersökning och registrering.

Om så skulle va fallet att den gamla nlaapi.dll har skadats eller blivit korrupt på annat sätt så försök i första hand extrahera ifrån installationsskivan om detta finns. Dll-filer kan även laddas ner ifrån nätet men bör alltid användas som andra utväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör även tilläggas att "felet i sig" inte alls behöver ha & göra med denna dll-fil.

Windows innehåller mängder av den här typen av felmeddelanden som jag själv brukar kalla för triggare, det behöver inte alls betyda att man har något att hämta genom tolka felmeddelandet bokstavligt, det är bara meddelande strängar som triggats av ett fel vid körning.

Kollat tjänsterna nyligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag får upp ett systemfel som lyder " det gick inte att starta programmet eftersom nlaapi.dll saknas på datorn " På massa olika program som chrome eller ja vadsomhelst.

Vad är felet? och jag har börjat fått det nu. aldrig fått det förr.

Om systemåterställning fungerar så kan du ju försöka med att återställa datorn till ett datum då det fungerade:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...