Gå till innehåll

Windows Phone som extern enhet


trollett

Recommended Posts

Någon som vet något bra sätt att göra sin WP7.5-telefon(Lumia 800) till en enhet man kan utforska? Vill kunna få upp "Spela upp automatiskt"-rutan när jag har den ikopplad helt enkelt. Hittade något program som skulle lösa det, men jag kunde inte ladda ner det pga att det kom upp massa reklam och skit, verkar inte speciellt tillförlitligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du specificera "något program"? Hittade detta: http://wp7lab.com/tag/windows-phone-7-5-to-usb/

Men när du nu skriver "enhet att utforska" så går du nog bet utan att låsa upp enheten... både "jailbreak" och sk Chevron Unlock måste du ha för att få full tillgång. Dessa båda ger dig fullständig kontroll över innehållet i telefonen även via en PC. Men även då måste man ha ett speciellt program får att komma åt filerna...

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manneman om du har koll på läget så får du gärna komma ihåg att skriva en rad om du får reda på att någon fixat det problemet. För det otroligt onödiga problemet är enda anledningen att min nästa mobil inte blir en med Windows som det ser ut nu. Vad tänkte MS på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska leta upp länkar...

För att få telefonen helt upplåst får man faktiskt betala MS en slant...jag har gjort på en Optimus 7 och min Lumia. Tror det kostade 9$... men tack och lov stödjer MS denna typen av upplåsning till skillnad från Apple.

Möjligheterna blir desamma som root och jailbreak... men Microsofts motivering att stödja detta är mjukvaruutveckling osv.

Det ovan nämnda härleder hos Microsofts Chevron Labs. Upplåsningen man gör utöver det är individuellt för varje fabrikat. Oftast enkelt men vissa modeller kan vara komplicerade.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du specificera "något program"? Hittade detta: http://wp7lab.com/ta...one-7-5-to-usb/

Men när du nu skriver "enhet att utforska" så går du nog bet utan att låsa upp enheten... både "jailbreak" och sk Chevron Unlock måste du ha för att få full tillgång. Dessa båda ger dig fullständig kontroll över innehållet i telefonen även via en PC. Men även då måste man ha ett speciellt program får att komma åt filerna...

// Manneman

Det var det programmet även jag hittade. Har du lyckats ladda ner det? Jag kommer inte till själva programmet, bara olika "reklam"-sidor.

Jag uttryckte mig otydligt märkte jag, men det är samma funktion som det där programmet ska göra som jag är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte installera program utanför Marketplace ändå... så länge telefonen inte är upplåst. Det är det du måste göra först.

Jag använder Microsofts WP7 SDK för att bläddra i telefonen och även för att installera appar som INTE finns på Marketplace. Men åter igen... den måste låsas upp!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt, det är jag som är dum i huvudet. Jag trodde det var ett program som jag installerar på datorn.

Det är inte just funktionen att bläddra i telefonen jag är ute efter, utan bara möjligheten att importera bilder/filmer från telefonen utan att använda Zune. Tack för hjälpen Manneman!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa... då är du nog fast med Zune. Jag instämmer med att det är lite bökigt för att få en enkel överföring typ "importera automatiskt"... men det är iallafall bättre med Zune än iTunes.

Återkommer med lite länkar!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt, det är jag som är dum i huvudet. Jag trodde det var ett program som jag installerar på datorn.

Det är just exakt vad du gör med det programmet... installerar på datorn alltså. Börjar man följa länkar, upptäcker man att utvecklarens hemsida är nedtagen och att samtliga nedladdningslänkar som pekar dit, alltså är ur funktion. Jag hittade dock en annan sida som har lagrat programmet på egen disk och låter dig ladda ner därifrån. Välj länken som heter...

You can also download the file

from our mirror

http://wp2usb.software.informer.com/download/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Detta blev lite rörigt för mig som inte använt Windows Phone och därför inte har "tänket".

Säg att jag har en Lumia med WP som jag vill kunna ansluta till min Windowsdator via USB eller ännu hellre via Wifi.

Jag vill få upp den som en vanlig enhet i Utforskaren på datorn så jag kan kopiera musik, filmer och andra dokument till/från telefonen.

Jag vill sedan kunna öppna dessa dokument med telefonen för att lyssna/titta på dem på den.

Vad behöver jag göra för att detta ska bli möjligt? Steg för steg i rätt ordning. På enklaste lagliga vis, betalar gärna $9 om det innebär att man slipper en massa hackande själv.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då benar vi ner detta...

Jag har personligen inte hittat, eller ens velat, ha möjligheten att synka på något annat sätt än genom Zune. Att få upp en Windows Phone som en diskenhet genom hack finns säkert men jag har inte provat.

Vad behöver jag göra för att detta ska bli möjligt? Steg för steg i rätt ordning. På enklaste lagliga vis, betalar gärna $9 om det innebär att man slipper en massa hackande själv

Steg för steg?... ja svårare än så här är det inte: Att synka med Zune kan man göra både med usb-kabel och via Wifi... och inställningarna för vad som ska synkas är busenkelt. Zune använder Mina Bilder, Min Musik och Mina Filmer som standard men det går naturligtvis att ändra. Vad gäller filmer så kan det ibland ta lite tid då Zune konverterar till rätt format. Fungerar som iPhone-iTunes...

Efter att ha låst upp telefonen så har jag per automatik inte getts möjligheten att föra över filer direkt från Den här datorn... däremot har jag via Windows Phone SDK getts möjligheten att bl a föra över appar från datorn som jag erhållit från andra ställen än Marketplace. Men summan är den samma... det är fortfarande ett externt program.

Min första upplåsning på en Windows Phone var på en Optimus 7. Den fick aldrig WP7.5 Mango på svenska och detta kunde jag inte acceptera. Via en upplåsning kunde jag flasha in WP7.5 Mango på svenska. Efter det så låste jag upp resten av telefonen via en sk Interop Unlock. Detta är den slutgiltiga upplåsningen och det ger 100% tillgång till register osv. För mig blev det bara en självklarhet... inte bara för att kunna lägga in apps från t ex nätet, utan även för att kunna modda lite... lägga snygga teman osv.

Så... 2 "upplåsningar" finns

Chevron Unlock... En sk "token" (polett) köps av Microsoft Chevron Labs och låser upp telefonen fjärrstyrt via dator med internetanslutning. Man måste ha ett Live-konto för detta och man måste ha samma namn på telefonen i Zune som när man registrerar sin telefon på Chevronlabs, alltså måste telefonnamnet vara t ex "Kalles Nokia Lumia" både i telefonen, på Zune och när man registrerar sig på Chevronlabs. Chevron Unlock ger bl a möjligheten att flasha ROM på andra språk osv.

Interop Unlock... Varje upplåsning är unik för vilken telefon man har. Denna gör man själv... vissa modeller är svåra andra är lätta. Med lite letande så hittar du på nätet hur. Denna upplåsningen ger full kontroll över telefonen och oändliga möjligheter...

EDIT: Det verkar som Microsofts Chevronlabs "Tokens" är slutsålda för tillfället. Samma sak hände kring jul... men det kommer nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Steg för steg?... ja svårare än så här är det inte: Att synka med Zune kan man göra både med usb-kabel och via Wifi... och inställningarna för vad som ska synkas är busenkelt. Zune använder Mina Bilder, Min Musik och Mina Filmer som standard men det går naturligtvis att ändra. Vad gäller filmer så kan det ibland ta lite tid då Zune konverterar till rätt format. Fungerar som iPhone-iTunes...

Där tappade Microsoft mig som Windows Phone användare. Jag är totalt ointresserad av en produkt som tvingar mig att använda t.ex Zune eller iTunes och att göra plågsamma konverteringar från format som i den riktiga världen utanför vissa insnöade tillverkares hybrisbubblor är mer eller mindre standard. Men jag läste resten av ditt inlägg också med respekt för den tid du la på det. :)

Sedan kan man undra hur en immateriell produkt kan bli "slutsåld" ? :blink: edit: Insåg varför nu...

Verkar som det får bli en Android telefon nästa gång också trots allt. Men tack för ditt svar Manneman.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan inte komma ifrån det faktum att man blir lite låst när det gäller överföring mellan telefon dator. Men för mig gäller det funktionen... och även om iTunes och iPhone har blivit stabilare på en Windowsdator så måste jag nog påstå att Zune gör jobbet oerhört smidigt...

Sen får man kanske inte låsa upp sig på detta? Man har trots allt ett telefonoperativ som är ruskigt bra och stabil... en Windows Phone är faktiskt riktigt praktisk och användarvänlig... handenheten generellt då. Jag är flitig användare av både Android, iPhone och Windows Phone och jag gillar nog flytet och "det annorlunda" i en Windows Phone.

Mvh // Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zune gör jobbet oerhört smidigt...

Om man har en dator med Windows. Heja! :blink: ”Smarta” telefoner, som inte ens kan föra över filer till/från en dator om den inte har ”rätt” operativsystem + extra mjukvara? Förväntas man bli imponerad också? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Förväntas man bli imponerad också? :rolleyes:

Ja, du föväntas bli så imponerad att du slänger all nuvarande hårdvara och köper samtliga enheter (inkl. extrautrustning) från en och samma leverantör... ett koncept som övriga världen har lärt av Apple.

Sektsamhället är snart ett faktum.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen får man kanske inte låsa upp sig på detta? Man har trots allt ett telefonoperativ som är ruskigt bra och stabil... en Windows Phone är faktiskt riktigt praktisk och användarvänlig... handenheten generellt då. Jag är flitig användare av både Android, iPhone och Windows Phone och jag gillar nog flytet och "det annorlunda" i en Windows Phone.

Jo jag tycker ju WP verkar intressant och bra annars, det är därför jag var väldigt sugen på att testa en. Men det där med filformat och överföringarna känns som en så viktig grej för mig både praktiskt och av principskäl. Sedan är ju faktiskt en liten orsak att jag ville ge WP en chans också att jag inbillade mig att det skulle vara smidigt att ha en mer gemensam plattform på dator och mobil. Då känns det ännu tråkigare att Microsoft gjort så det tvärtom blir krångligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just exakt vad du gör med det programmet... installerar på datorn alltså. Börjar man följa länkar, upptäcker man att utvecklarens hemsida är nedtagen och att samtliga nedladdningslänkar som pekar dit, alltså är ur funktion. Jag hittade dock en annan sida som har lagrat programmet på egen disk och låter dig ladda ner därifrån. Välj länken som heter...

You can also download the file

from our mirror

http://wp2usb.softwa...r.com/download/

Det var den länken jag försökte ladda ner ifrån flera gånger, och nu har jag äntligen lyckats. Till mitt förtret ser jag dock att det inte blir samma "Spela upp automatiskt"-ruta som jag är ute efter. Kan man få upp den på något sätt när telefonen kommer upp som en mobil enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kontrollpanelen/Standardprogram/Spela upp automatiskt - Enheter ?

Jag får bara fram min iPhone när jag tittar i kontrollpanelen under enheter. Trots att jag har Lumian ikopplad så syns den inte till.

Redigerad av trollett
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan upplåsning och Chevron Unlock så kommer det inte att gå... bara genom Zune. Tyvärr!

Mitt första svar:

Men när du nu skriver "enhet att utforska" så går du nog bet utan att låsa upp enheten... både "jailbreak" och sk Chevron Unlock måste du ha för att få full tillgång. Dessa båda ger dig fullständig kontroll över innehållet i telefonen även via en PC. Men även då måste man ha ett speciellt program får att komma åt filerna...

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var synd. Jag får ju upp den så som den bifogade bilden visar och jag kan titta i mapparna med bilder, podcasts osv med hjälp av programmet som länkats tidigare. Då tycker jag att jag borde kunna få upp alternativ för importering etc. Det enda jag vill åt är att kunna importera bilderna med hjälp av ett visst program som syns i Autoplay-rutan. Ganska frustrerande.

post-5505-0-04356200-1332097533.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan vara frustrerande... men MS låser upp oss med Zune så länge telefonen inte är "befriad" med allehanda upplåsningar. De telefoner som HAR minneskort är dessutom begränsade... minneskortet låses av telefonen och är endast till för att utöka telefonens interna lagring. Läs mer här: http://support.micro....com/kb/2450831

Citat från länken ovan:

Förstå hur SD-kort används i Windows Phone 7-enheter

Om Windows Phone 7-enheten innehåller ett SD-kort bör du betrakta det som en permanent komponent i telefonen och inte som en flyttbar lagringsenhet. I Windows Phone 7-operativsystemet behandlas SD-kortet som en integrerad del i telefonen. Detta utgör en skillnad jämfört med andra enheter där du kan använda ett SD-kort för att när som helst öka det tillgängliga minnet i enheten eller för att överföra filer till andra enheter. SD-kortet integreras med telefonen i telefonens operativsystem:

  • När du startar telefonen för första gången.
  • När telefonen återställs till de ursprungliga fabriksinställningarna. Detta kallas för en återställning till fabriksinställningarna. Uppgiften utförs vanligtvis endast av OEM-tillverkaren eller mobiloperatören (MO).

När SD-kortet integreras med telefonen i telefonens operativsystem:

  1. SD-kortet formateras om.
  2. Ett enda filsystem skapas som omfattar den interna lagringen och SD-kortet.
  3. Kortet låses vid telefonen med en automatiskt genererad nyckel.

Från och med nu använder telefonens operativsystem allt tillgängligt minne som en enda lagringsplats för att spara program och data. Telefonen slutar att fungera ordentligt om du tar bort SD-kortet och SD-kortet kan inte läsas av en annan telefon, enhet eller dator.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...