Gå till innehåll

Potplayer vs Vlc


Venoms

Recommended Posts

Är det någon som använder Potplayer? http://forum.doom9.org/showthread.php?t=148745

Jag skulle vilja veta av er mediaprofs vilken som anses eller är den bästa av Potplayer och Vlc.

Jag har båda, men märker ingen skillnad på min maskin men dottern anser att Potplayern är snabbare och stabilare än Vlc när hon tittar på streamad film i nätverket hemma.

Hursomhelst, om någon (läs Jowa) :) skulle vilja lägga en hand på och testa... vore du en pärla

Ha det bra

Venoms

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det frågar du en som håller på VLC i vått och torrt. ;)

Jag installerade PotPlayer 64-bit i W7 i VBox, men får ingen bild, bara vitt i rutan. :blink:

”snabbare och stabilare”… Nu strömmar jag aldrig film, men som jag använder VLC (för uppspelning av lokala filer) har jag inga stabilitetsproblem med VLC. Och ”snabb” i det sammanhanget handlar om hur många bilder per sekund som kan uppnås, alternativt hur hög CPU-belastningen är vid en viss bildfrekvens, vilket primärt bestäms av avkodaren. För AVC och VP8 använder båda spelarna FFmpeg/libavcodec (VLC använder FFmpeg för alla format), så om det är någon märkbar skillnad beror den väl på hur avkodarna har implementerats, eller hur programmen har konfigurerats. Båda spelarna kan också använda DXVA. I VLC gjordes prestandaförbättringar i version 2.0. Man kan också vinna på att gå igenom inställningarna, så att de är optimala för den aktuella datorn. När jag använde VLC på en äldre dator med Windows XP, vann jag i prestanda genom att välja DirectX-utmatning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du provade i alla fall.. (Jag vet att du är en inbiten VLC,are).

Dotterns dator är en äldre Fujitsu v3405, med W7 enterprise installerat.

När hon tittar på film hon hämtar i vår NAS, som streamas direkt till datorn trådlöst upplever hon Pot stabilare, bilderna flyter bättre och laggar inte så mycket som Vlc brukade göra på hennes maskin.

Hursom,, tack för hjälpen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag öppnade IE i systemet där jag installerade (och avinstallerade) PotPlayer, frågade IE om jag vill byta söktjänst, till search.daum.net. Det ville jag inte. Startsidan var ändrad till http://www.daum.net/ Minns inte att jag blev tillfrågad om byte av startsida. :( Program som beter sig sålunda är inte välkomna här. :( Men jag kan ju ha missat något alternativ vid installationen.

post-7701-0-84732600-1332921922.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Jag tycker VLC har fått allt för mycket uppmärksamhet för vad spelaren egentligen tillför. FFmpeg är vad man borde hylla, inte just VLC. Alla spelare som använder FFmpeg eller GStreamer är i stort sett lika bra och kan hantera samma kolossala mängd kodekar. XBMC, Totem, VLC spelar nog inte så stor roll vad man väljer. Mina erfarenheter med VLC har faktiskt varit sämst av de tre. Jag använder MPlayer2 eller XBMC för bästa prestanda och Totem för saker som rullar på i vilket fall som (icke-1080).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...