Gå till innehåll

Datorkraft


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Bytte dator före årsskiftet, då min HP Pavillion nått pensionsåldern ( 4 år) och jag tyckte mig satsa på en betydligt kraftfullare dator sett till pris samt specifikationer.

Dock så upplever jag inte någon större skillnad i hastighet, utan endast när det gäller antal program / applikationer som jag kan ha igång samtidigt där märks en stor skillnad mot HP:en, så dom 16 MB verkar göra nytta.

Bl.a hade jag förväntat mig betydligt snabbare speed på Nordnets WinTrade handelsapplikationen

Kanske har jag för höga förväntningar, men borde inte 128GB SSD ge mig lite turboeffekt, när det gäller exempelvis att surfa runt på websidor.

Jag har bredbandsbolagets 100 Mbit/s , och bredbandskollen ger värden kring 85-90 Mbit/s

Jag har kollat upp att alla drivrutiner är av senaste versionen.

Jag bifogar specifikationer för båda datorerna

Mvh

Hampus

post-6630-0-56965600-1332426895_thumb.pn

Redigerad av Hampus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ha världens snabbaste SSD bäst du vill för det kommer aldrig någonsin att påverka din surfhastighet. Vad som gäller när du ska surfa är hur snabbt svarande server kan skicka sina data, hur snabbt de kan överföras till din dator och hur snabbt de kan bearbetas i datorn. Rimligen har du en snorsnuskigt snabb dator som skållar alllt levande inom en radie av 5 meter (lite avis där) men om du upplever att den nya datorn inte verkar vara speciellt snabbare än den förra så kan det bero på att Windows ännu inte optimerat disken och placerat programmen efter hur de används. Min stationära (med vev och respirator) var också en smula trög vid nyinstallation men efter en vecka eller två så smattrar den på rätt fint. Kolla hur mcket jox som automatstartar och hur mycket sk*t som leverantören skickar med i installationen. Jag brukar använda ett program som heter pcdecrapifyer för att kasta ut oönskade bonushyresgäster i en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack för svar, och informationen om vad som mest påverkar surfhastigheten, till saken hör dock att jag försöker ha så ren dator som möjligt just för att inte tappa i kraft/hastighet, så jag brukar rensa ut allt jox jag bara kommer åt, INNAN jag skapar egna återställningsskivor när jag köper ny dator. Men då kollar jag upp med pcdecrapifyer och Optimizer tills vidare.

Mvh

Hampus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource
Min stationära (med vev och respirator)

:lol:

Precis - du behöver ingen superdator för att surfa fort. Superdator eller inte spelar ingen större roll. Min risiga gamla rosthög går i 100mbit/sek den med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...