Gå till innehåll

Vad är det för skillnad på windows 7 home premium och windows 7 ultimate retail?,en fråga om installation också


shysstkille

Recommended Posts

Hej

Jag har köpt mig en ny dator, på köpte fick jag windows 7 home premium-64 bit, jag har också kikat lite på windows 7 ultimate retail-64 bit, vad är det för skillnad mellan dessa två?,vilken är att föredra?, till home premium är det köpt licens och samma sak går inte att säga om ultimate retail....

Sen har jag också en annan fråga, kanske finns ngn här som kan förklara hur det funkar, jag provade att installera ett program som heter autodata ,efter jag har installerat det på datorn och vill ta bort det med hjälp av kontrollpanelen "avinstallera program" så blir det lite tokigt, det syns nämligen inte under installerade program, men om jag går in direkt i c-mappen så finns det där, ngn här som kan förklara detta för mig?

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Home Premium kommer garanterat duga bra åt dig.

De 2 stora skillnaderna är att Home Premium saknar XP Mode och Bitlocker.

Bitlocker är kryptering av hårddisk som mest är meningsfullt för företag med känslig information.

XP Mode är en virtuell Windows XP maskin som kan startas i Windows 7. Kan ju vara kul att ha att experimentera med eller köra riktigt gamla program som inte fungerar i Windows 7 men antagligen något du kan klarar dig utan.

Här kan du läsa lite om skillnaderna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_7#Utg.C3.A5vor

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Alla "installerade" program registrerar inte sig för systemet så de dyker upp i den listan i kontrollpanelen. En installation är i grund och botten en kopiering av lite filer till hårddisken. Spelar ingen större roll om programmet dyker upp i kontrollpanelen eller inte, kanske finns det en medföljande avinstallerare? Eller man kanske avinstallerar genom att köra installeraren igen och där välja att man vill ta bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Skillnaden mellan Home Premium och Ultimate beror inte på datorkomponenter. Det är bara två olika licenser med olika mycket upplåsta funktioner. Men vem tvingar en att be och böna efter just Microsofts lösningar? BitLocker kan du få gratis oavsett licens genom att använda exempelvis TrueCrypt. XP mode kan du få genom exempelvis Wine eller VirtualBox. Osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Skillnaden mellan Home Premium och Ultimate beror inte på datorkomponenter. Det är bara två olika licenser med olika mycket upplåsta funktioner. Men vem tvingar en att be och böna efter just Microsofts lösningar? BitLocker kan du få gratis oavsett licens genom att använda exempelvis TrueCrypt. XP mode kan du få genom exempelvis Wine eller VirtualBox. Osv..

Joo.. blir bara trött

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource
Postad (redigerade)

Ett annat tips om du vill rensa din dator totalt är att låna någons retail-skiva (eller ladda ner, du har ju en licens) och installera om med din nyckel. Vet inte exakt vad reglerna för detta är men jag har gjort så med alla mina OEM-nycklar och det har alltid fungerat. Då får man en totalt tom Windowsdator utan några som helst skräpgrejer som tillverkaren fullständigt köttar datorn full med.

Redigerad av opensource
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ett annat tips om du vill rensa din dator totalt är att låna någons retail-skiva (eller ladda ner, du har ju en licens) och installera om med din nyckel. Vet inte exakt vad reglerna för detta är men jag har gjort så med alla mina OEM-nycklar och det har alltid fungerat. Då får man en totalt tom Windowsdator utan några som helst skräpgrejer som tillverkaren fullständigt köttar datorn full med.

Bra sätt att bli av med junk.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Ja, alltså det verkar som man får göra så? Det är skönt att slippa allt skräp man får med vid köp, men ändå ta vara på sin nyckel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, alltså det verkar som man får göra så? Det är skönt att slippa allt skräp man får med vid köp, men ändå ta vara på sin nyckel.

Jo,, det går att gå förbi med OEM (om det finns junk)

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

men skulle min licens funka med windows 7 ultimate istället för med home pro?

Nej jag bara virrade in på det faktum att du kan installera om ditt Windows med en retailskiva och ändå använda din licens (Home Premium). Tog upp detta eftersom du skrev om att du inte kunde avinstallera något program så det kanske kunde vara en bra idé att installera om nu när du har en ny dator så du slipper allt skräp man brukar få med. Så har jag alltid gjort med mina Windowsdatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...