Gå till innehåll

Felsäkert läge


bojoh

Recommended Posts

Hej,

Jag behöver starta xp i felsäkert läge och skriver ut anvisningarna i windows hjälpen som lyder " Klicka på start, klicka på avsluta och välj sedan stäng av datorn från listan.

Klicka på starta om och därefter ok i dialogrutan avsluta windows.

När meddelandet starta genom att välja operativsystem visas trycker du på F8

Markera lämpligt alternativ för felsäkert läge med piltangenterna och tryck sedan på retur.

När jag trycker på start får jag två alternativ som är logga ut eller stäng av

När jag trycker på stäng av finns tre alternativ som är vänteläge, stäng av, starta om

Jag lyckas inte hitta meddelandet att välja operativsystem,

Så forumets hjälp med att komma in i felsäkert läge är välkommet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av datorn på vanligt sätt. När du har tryckt på knappen för att starta datorn skall du trycka på F8-tangenten och hålla den nedtryckt tills de olika alternativen dyker upp på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv "msconfig" i Kör, och tryck OK.

Välj fliken "BOOT.INI"

Bocka i "/SAFEBOOT" (och NETWORK om du behöver uppkoppling i felsäkrt läge)

Tryck OK och starta om datorn.

...glöm inte att ändra tillbaka när du vill boota normalt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, det funkar inte att hålla F8 nedtryck medan datorn startar, windows xp startar som vanligt fastän jag håller F8 nedtryckt.

Tänker testa det andra alternativet med "msconfig" och " BOOT.INI " i morgon,

Men det känns litet läskigt för jag vet ju inte riktigt vad jag sysslar med då.

En liten fråga bara, Vad heter alternativet för att ändra tillbaka igen, när jag vill boota normalt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga bara, Vad heter alternativet för att ändra tillbaka igen, när jag vill boota normalt

Du följer exakt samma procedur igen. Fast då bockar du ur "/SAFEBOOT" igen. Detta gör du då medan du fortfarande är inloggad i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, funkar inte med att hålla på att trycka på F8 knappen, kan klicka på knappen hur mycket jag vill, kan kanske vara knappen som inte funkar förstås.

Nu har jag kört BOOT INI- SAFEBOOT - NETWORK vilket fungerade alldeles utmärkt och sedan tillbaks i normal bootning utan problem.

Jag kommer att testa BootSafe vid ett senare tillfälle, så hjärtligt tack för hjälpen ni som svarade.

Jag har uppgraderat min bredbandskoppling från comhem med nytt modem och en utlovad hastighet mella 50 och 100 mb/ sek

men kom bara upp i 30mb/sek, så comhemsupporten bad mej starta i felsäkert läge för att se om det hjälpte, och gissa vad, i felsäkert läge får jag upp farten till 107 mb/sek. Vad detta beror på har jag inte den blekaste aning om, så om någon har någon ide om hur jag kan få upp farten när datorn lunkar på i sitt vanliga läge, så är jag ju väldigt intresserad och hoppas det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, kanske det, jag har zone alarm brandvägg installerad och avast antivirus, båda är gratisprogram.

Och man behöver ju både brandvägg och virusprogram på nätet, men det kanske går att stänga av dem ett i taget tillfälligt för att testa om det går bättre utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stängde av Zone Alarm och körde med avast antivirus igång och kom upp i 36mb/sek

Stängde av avast antivirus och körde med zone alarm igång 86mb/sek

Stängde av både avast och zone alarm 107mb/sek

så det verkar som avast antivirus är största problemet, och snabbast går det ju om man lever farligt

Kanske kan man klara sig med xp:s brandvägg, men det verkar som jag behöver ett annat antivirusprogram ( som inte stör så mycket )

Det var iallafall trevligt att hitta något som förhoppningsvis går att förbättra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började med att avinstallera Zone Alarm och köra med windows egen brandvägg, och voila bredbandet ligger nu runt 100mbit/s

Och jag startade Web Shield i avast antivius igen, och ligger fortfarande kvar runt 100mbit på bredbandet.

Så jag tackar ödmjukt forumets medlemmar för all hjälp, och återvänder till ( för mig ) en mycket snabbare dator :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...