Gå till innehåll

Rätten att glömmas bort.


Recommended Posts

I över 15 år har Internet företagen bedrivit ett krig mot någon form av lagar som fastställer regler och tillstånd för digitala saker. Det har även fått en hemsk oavsiktlig konsekvens. Det har försvagat vår förmåga att etablera de tydliga äganderätter vi behöver för att skydda vår privata integritet på Internet. Det här rör sig om ansenliga summor Internet företagen tjänar på att sälja ut helt oskyldiga användare som absolut inte medvetet bett om att vara en handelsvara.

När EU i februari föreslog preliminära regler baserade på principen att människor äger sin egen data, och denna äganderätt innefattar ensamrätt ("rätten att glömmas bort"). Kan ni gissa vem sköt alla kanoner mot den? Facebook och Google med flera................

De krav som EU ländernas regeringsrepresentanter vill ge tillsynsmyndigheterna omvandlas till något dåligt för Internet. Det förvandlas till ett kraftfullt propaganda verktyg där kraftfulla aktörer skrämmer användarna för att undvika att rätt lagar skapas för digitala objekt och digital information.

stock-photo-serious-men-in-smart-suits-with-sunglasses-holding-a-laptop-90905831.jpg

Bildlänken tillhör Shutterstock, ( royalty-free stock photos ).

Jag önskar inte att vara en handelsvara. Jag äger min egna data och så skall det vara. Jag vill bestämma över min privata integritet och ingen får kränka min privata integritet.

Det är en självklar rättighet att äga sitt privatliv även på Internet.

Ovanstående är min åsikt på artikeln. Källa/artikel är: http://www.theregist...rty_no_privacy/

Redigerad av Myggan63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Det är väl bara att bojkotta de tjänster man inte vill ha att göra med? Jag själv är stark motståndare till Facebook men låter gärna Google samla in vad de än vill om mig. Facebook har blivit lite av en megahype där nu även myndigheter och gamlingar rejsar om att vara lika hipp som sina barn. Facebook blev film och likt kejsarens nya kläder ville ingen vara gammalmodig så filmen fick en massa oscars, helt sjukt när Facebook egentligen bara är en kopia av Lunarstorm, Myspace mfl. Det är bara att gå ur och använda sin telefon eller vad man nu känner för att kommunicera med så slipper man denna människohandel och prostitution.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Klipp från Wikipedia om Lunarstorm:

År 2001 hade LunarStorm över 600 000 medlemmar men inga intäkter. Till en början finansierades Lunarstorm främst av så kallade banners och andra reklamkampanjer. Detta kom sedan att utvecklas till att i högre grad omfatta betal-SMS och affärssamarbeten. Ett tidigt exempel är Lunarstorms eget kontantkort "Vrål". Under 2002 lanserades "Kolla" med vilket Lunarstorm kunde användas via mobiltelefonen. Samma år kom Lunarstorm Pro med vilken medlemmarna kunde få tillgång till vissa specialtjänster. Lunarstorm Pro ändrade helt förutsättningarna för Lunarstorms framtid då genomslagskraften och den ekonomiska vinsten gav mycket goda resultat.

Man hade alltså redan koppling till mobiltelefoner och reklam för 10 år sedan. Nu kommer Facebook och gör exakt samma grej och är tydligen värsta nyheten där ett Hardvardsnille kommit på allt och en film vinner 3 oscars för att han gör exakt samma grej som Svenskar gjorde för ett decennium sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...