Gå till innehåll

ASUS Eee PC 1005HA Startar ej


Recommended Posts

Hejsan vet ej om jag har postat detta rätt isf får en moder rator flytta tråden till rätt avdelning.

Jag har fått i uppgift att kolla en ASUS Eee PC 1005HA laptop åt min tjej kompis. Jag har försökt med allt för att få igång den. Jag skriver här för att be er om hjälp med att lösa dator problemet som har uppstått.

Det dator användare har talat om är att hennes kille hade något program igång på datorn vad det är för program vill hennes kille inte tala om. Datorn Hänger sig direkt när man har tryck på on knappen. Jag kommer inte in i bios på den kommer inte åt felsäkert läge. det jag fick Fram ett par gånger när man tyckte på TAB Tagenten Var lite olika alternativ man kunde välja mellan så som Bios,USB bootning, System recovery. har Provat samtliga alternativ men inget av dom fungerar. Den har även sagt att den har saknat en fil något med namnet 1005.HA något i den stilen jag skrev tyvärr inte ner vad namnet var på filen. Jag har även provat med att uppgradera bios till nyare version även det utan framgång. Sen verkar det som att tagentbordet på laptopen lägger av precis i uppstarten. Den har även lagt av med att läsa av USB Minnen vilket den gjorde innan bios uppgraderingen.

Är väldigt tacksam för snabb hjälp. då hon behöver den i sitt skolarbete

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inget proffs på asus men tydligen kan "cmos" hänga sig så datorn inte kan starta/gå in i bios. hittade detta tips värt att prova

"Jag tog bort batteriet och urkopplad strömförsörjningen. Jag höll sedan ned strömbrytaren i 45 sekunder. Jag installerade sedan batteriet och strömförsörjningen och tryckte på strömbrytaren och voila det fungerade. Jag var tvungen att prova det ett par gånger"

Ser du "eepc loggan" när du startar datorn eller är skärmen helt död/svart ?

mvh alex

Redigerad av alex_m
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså du kan starta datorn, EEEPC loggan visas och datorn stängs av? (alltså den slocknar och man måste starta den igen)

Eller man kommer bara inte vidare men datorn är fortfarande igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trycker på Esc när du startar datorn ska du få de olika bootalternativen.

Kontrollera att den hittar hårddisken där.

Om disken inte finns med, får du ta dig in i BIOS och ställa in rätt värden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej venoms. jag provade med att trycka på ECS knappen när man startar upp datorn. inget händer när man trycker ner ESC knappen den stannar på EEPC loggan. Den ända knapp som fungerar är TAB tagenten då kommer man förbi EEPC loggan. Då kommer man till en svart skäm med vit text med följande Alternativ.

Press ESC for BBS POPUP

Press F9 for image recovery

Press ALT+F2 to execute ASUS EZ Flash

DDRII-533/CL4 singel-channel mode

sen står den och tuggar på Initializing USB Controllers.

Kan även notera att hårddisk lampar blinkar inte verkar som att hårddisken inte jobbar. hård disk lampan blinkar fram till att EEPC loggan syns sen lägger hårddisken av att ladda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första steget, koppla bort allt som finns inkopplat på USB.

ev Bluetooth adaper och webbkamera som kan vara inkopplade internt via usb (om du har kunskap att koppa bort dessa).

Om du kommer åt bios, stäng av "legacy usb device" support eller liknande vad det kan heta.

Annars är risken att det kan vara moderkortet..

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någo som kan hitta en beskrivning hur man Delar Laptopen så man kan komma åt Hårddisken för att prova och se om det är hårddisken som har gett upp. Den ända jag själv har lyckats öppna den är där Ram minnet sitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för beskrivningen med tydliga bilder steg för steg hur man delar laptopen si3rra. Jag fick delat den och har kollat den och upptäckte att det är kontakt fel som gör att den hänger sig. ska fixa nya kablar till den idag för att se om det hjälper. meddelar senare om det hjälpte med att köpa nya kablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...