Gå till innehåll

Kan inte skanna från något program


Hanne

Recommended Posts

Jag har problem med två olika skannrar när jag vill skanna in något direkt från ett program. Får felmeddelande i både Microsoft Office Document Scanning (version 2007) och olika bildbehandlingsprogram. Har även försökt med en testversion av ett OCR-program, Abbyy Fine reader Pro. Samma strul.

Felmeddelanden:

MIcrosoft Office Document Scanning har stött på ett problem och måste avslutas

eller

Scan Twain har stött på ett problem och måste avslutas

Den ena Canon-skannern har jag nu avinstallerat helt, drivrutiner och program. Den andra krånglar också, men det fungerar om man högerklickar på Scanner-ikonen i Uforskaren och skannar därifrån efter val av ett program. Men det är lite krångligt och man kan inte utnyttja alla funktioner. Ibland kraschar OCR-programmet i Office också mitt i ett dokument. Då försvinner alla sidor som man skannat in tidigare.

Någon som har en aning om vad felet kan bero på? Måste ha något att göra med Twain-drivrutinen. Med Office-programmet har jag i och för sig haft problem tidigare, men inte hela tiden.

Jag har uppdaterat allt som går att uppdatera. Kör med Windows XP Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det för modell på scannern och vilken drivrutin från tillverkaren använder du?

har du testat "lägg till/söka ny maskinvara" via kontrollpanelen vad får du då för resultat, hittar den passande drivrutiner automatiskt eller måste du välja från lista manuellt?

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej!

Tack för svar.

Det ena är en Dell Fotoskrivare med skanner och den andra scannern heter Canon Lide 20. Finns inte så många drivrutiner att välja på till Dell. Canon-skannern har jag avinstallerat helt flera gånger - även med speciella avinstallationsfiler från Canon - och installerat igen med de senaste drivrutinerna. Samma problem. Det ingår även program till multiskrivare/skanner och man måste följa tillverkarnas installationsråd. Vet inte hur du menar att jag ska söka via kontrollpanelen.

http://www.dell.com/...riverId=R110077

Redigerad av Hanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...