Gå till innehåll

Recommended Posts

Nedladdad och installerad, men inte kan jag påstå att jag märker någon skillnad vad gäller UI, förutom att Microsofts spyware-net (eller vad det nu hette) bytt mot något som heter MAPS ( Microsoft Active Protection Service). Fortfarande gäller samma problem som tidigare - att programmet trots inställningar inte genomsöker enligt det schema som finns och inte heller uppdaterar automatiskt på samma sätt som t ex AVG eller AVAST. (jag har börjat fundera på att byta mot något antivir som känns lite mer betryggande för mig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retar mig själv på att man måste uppdatera virusskyddet via WU. Och vad jag förstår så är det något som både användare och betatestare har bett att få slippa i alla föregående versionerna. Trist att inte MS lyssnar...

Oavsett... jag är nöjd. Det rullar på som det ska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har ju inte möjligheten att välja själv... Jag skulle hellre se att MSEs virusdefinitioner uppdateras separat. Personligen vill jag ha kontrollen över mina andra uppdateringar ( över WU ) och då måste jag även manellt uppdatera mitt AV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har ju inte möjligheten att välja själv... Jag skulle hellre se att MSEs virusdefinitioner uppdateras separat. Personligen vill jag ha kontrollen över mina andra uppdateringar ( över WU ) och då måste jag även manellt uppdatera mitt AV.

MSE hämtar numera definitionsuppdateringarna utan att man har WU på auto. Jag har beta-testat v4 sedan start och hela tiden fått en definitionsuppdatering per dygn, trots att jag haft WU på "säg till".

Btw... skall man verkligen behöva moderera moderatorn, när man citerar? ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MSE hämtar numera definitionsuppdateringarna utan att man har WU på auto. Jag har beta-testat v4 sedan start och hela tiden fått en definitionsuppdatering per dygn, trots att jag haft WU på "säg till".

Btw... skall man verkligen behöva moderera moderatorn, när man citerar? ;)

Du har helt rätt... wow, vad glad jag blev nu. Då dementerar jag naturligtvis mina förra påstående. Jag har inte gjort några betungande påläsningar utan bara installerade det i morse.

Jag förutsätter att det var vad du menade e-son?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har även en Ubuntu dator förutom Windows 7 och där uppdateras allt via ett ställe så det är bekvämt, alla applikationer som är installerade samt själva operativsystemet:

http://ubuntu-se.org...ppdatera_Ubuntu

Det är en aspekt jag gillar med Linux. På Windows så kan du missa sånt.

Som att man missar Adobe uppdateringar och liknande som man ska uppdatera separat:

http://www.idg.se/2....gt-sakerhetshal

Så för min egen del föredrar jag Linuxmodellen.

Det har förekommit denna diskussion angående den nya Windows 8:

http://www.idg.se/2.1085/1.416725/windows-8-kommer-inte-uppdatera-andras-program

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

När jag uppdaterade till MSE4 slutade uppdateringarna genom schemaläggaren att fungera och uppdateringar kom inte varje dag.

När jag nu kollade lite noggrannare visade det sig att mappstrukturen ändrats.

Rad enligt e-son i hans tips om schemaläggning av definitionsuppdateringarna:

<Command>"C:\Program Files\Microsoft Security Client\Antimalware\MpCmdRun.exe"</Command>

Fick ändras till:

<Command>"C:\Program Files\Microsoft Security Client\MpCmdRun.exe"</Command>

post-10656-0-97254800-1337454939_thumb.p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ändras till:

<Command>"C:\Program Files\Microsoft Security Client\MpCmdRun.exe"</Command>

Bra att du uppmärksammade det. Själv har jag inte använt schemaläggningen på länge, eftersom den uppdaterar ändå numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det står så här "du har inte sök igenom datorn på ett tag. Den kan vara utsatt för risk." Men den kan vara genomsökt några timmar tidigare. Kör jag en genomsökning så blir ikonen grön men nästa gång jag startar så är den tillbaka till sitt orange utseende, även om det är under samma dag.

Det har ju varit så här under lång tid. Jag skaffade MSE när den var nästan ny och det fungerade helt OK. Men så kom någon uppdatering och det blev så som det är idag. Jag har utan resultat prövat att avinstallera MSE och installera om det utan att det blir någon ändring.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...