Gå till innehåll

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Postad (redigerade)
On 2013-05-13 at 19:14, JoWa sade:

Det är nu genomfört. Användare kan kontrollera sitt lagringsutrymme här: https://www.google.com/settings/storage/summary/?hl=sv

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt! Jag har börjat så smått att föra över textdokument till Google Drive och lära mig deras redigeringsgränssnitt. Även om det är en smula ovant/omständigt mot det man är van vid så känns än så länge som det kan komma att fungera och inte bli som med Chrome att jag ger upp efter en dag varje gång jag försöker vänja mig vid det. :)  Får ta ett krafttag med det någon regnig semesterdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Google Drive 1.10.4769.0632

Changes in version 1.10

What’s New
  • Sync status overlay icon — New, more accurate and reliable sync status icons show you the status of each file you're syncing.
What’s Fixed
  • Stability improvements — Due to a number of improvements, you'll run into fewer cases of Google Drive crashing suddenly or stopping in the middle of uploading files.
  • More efficient use of CPU and speedier pre-upload time — Large sets of items dropped into your local Google Drive folder will upload faster and more efficiently.
  • Further memory optimizations — Previous versions of Google Drive consumed excess memory when moving or deleting files from the local Google Drive folder. This is no longer the case.

https://support.google.com/drive/answer/3033310?hl=en&topic=2463299&ctx=topic#

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Google Drive 1.11.4865.2530

What’s New
  • Shortcuts for Google Docs, Sheets and Slides  — These will be added to the desktop and start menu for new users and to the start menu for existing users. These shortcuts will make it easy for users to use Docs, Sheets, and Slides to create and edit documents.
  • Improved setup — When setting up Drive, users can now use an arbitrary name for their sync directory. This prevents users from mistakenly creating a Google Drive folder within a Google Drive folder, and it offers more flexibility about where the Google Drive folder is installed on their systems.
  • Speed and performance enhancements
What’s Fixed
  • Solved a crashing error on startup on OS X 10.6.8
  • Fixed an issue with the right-click menu from the Finder's column view in OS X.
  • Other bug fixes and enhancements.

https://support.google.com/drive/answer/3033310

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Google Drive Blog: Freeing Quickoffice for everyone.

Quickoffice är ett program för Android och iOS. För en tid sedan köpte Google programmet (och företaget), och nu släpps en uppdaterad version gratis. Quickoffice kan öppna, redigera och spara Word-, Excel- och PowerPoint-dokument. Anledningen till att jag tar upp det i denna Drive-tråd är förstås att Drive är integrerat i programmet. Man kan således spara dokumenten i Drive (eller lokalt), och öppna dokument som finns i Drive.

Dessutom bjuder Google under en vecka på en liten (och tillfällig) gåva:

Citat
While we’re on the topic of free stuff, if you sign in to your Google Account from the new Quickoffice app for Android or iOS by September 26, 2013, an extra 10GB of Google Drive storage will be added to your account for two years (look for it in the next few weeks).
Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...
Postad (redigerade)
On 2013-03-20 at 21:57, JoWa sade:

En ny funktion i Drive kallas Keep. Funktionen är att enkelt spara anteckningar, listor, foton, ljudinspelningar.

För Android (4.0+) finns programmet Google Keep.

Google Keep—Save what’s on your mind

Keep för Chrome, Android och webb har uppdaterats under veckan.

Citat
Nyheter i Google Keep
Sökbara bilder
Hitta tryckt text i foton
Listinställningar
Ange var nya eller avmarkerade objekt placeras
Papperskorgen
Behåll borttagna anteckningar en stund till

Keep på webben har nu, jämte den gamla adressen https://drive.google.com/keep/ en ny: https://keep.google.com/keep/

Presentation av nyheterna (Google+).

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Information till användare av Google Drive på äldre Android-versioner:

If you’re running Android 2.3–3.2, you can still view documents using the Google Drive app but starting on May 31, 2014, you will no longer be able to edit your documents. To continue editing your documents using the Google Drive app, you’ll need to update your device to Android 4.0 or higher and install the Docs and Sheets apps.

Update to Android 4.0 or higher to edit documents

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...

Hmm.....   

 

 

Jag installerade G Drive till den lokala datorn  ( Win 8.1    )
som per default la ett antal  ikoner på skrivbordet 

*skapa kalkylart
*skapa dokument
*skapa presentation..


osv. Dessa tog jag fet bort (misstag?)  för att ha ett cleant skrivbord.  Resursmappen ligger såklart kvar dock Google Drive.
Inuti mappen finns vissa dokument, ett av dessa flyttade jag till skrivbordet som genväg.  Men när jag trycker på det så försöker IExplorer öppna den

 

-vilket är komiskt, jag har aldrig någonsin haft IE som standardwebbläsare
(enligt Windows standardprogram är det snarare Firefox)
Tillråga på allt så körs dessutom  Chrome _srwareIron_   mest flitigt som webbläsare där man är inloggad mot googlekontot 24/7.


= VARFÖR går då programmet ut och försöker nå webdokumentet  med iexplorer ? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...
Postad (redigerade)

Google har nu lyft ut fotodelen från Google+ till en fristående tjänst, kallad Google Foto (Google Photos).

I Google+ kan man lagra foton upp till 2048×2048 pixlar utan att utnyttja Google-kontots lagringsutrymme. I det nya Google Foto erbjuds obegränsad lagring av bilder upp till 16 megapixlar och videor upp till 1920×1080. Hjälp: Välj en lagringsstorlek

Blogg: Picture this: A fresh approach to Photos.

Program för Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.photos

Program för iOS: https://itunes.apple.com/app/id962194608

Presentation på Google I/O

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Någon som kan tipsa lite om smidiga lösningar? 


Vi använder idag gdrive  (före detta  google docs) 
för central lagring och flytande dokument mellan ett antal personer som co-workers...


saknar ett slags ärendehantering, något man kan snickra ihop kanske ?  

Händelser i kalender som delas -  länkar till andra dokument kanske.

/Vill slippa lägga tid på att leta  affärssystem, utreda. Man borde kunna göra en light version i google apps...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...
  • 7 månader senare...
  • 4 veckor senare...
  • 8 månader senare...
  • 9 månader senare...
On 2015-05-29 at 06:47, JoWa sade:

I det nya Google Foto erbjuds obegränsad lagring av bilder upp till 16 megapixlar och videor upp till 1920×1080.

Hm, bilderna från min nya kamera behåller sin upplösning, 20 megapixlar (5472×3648), med ”hög kvalitet” valt i Google Foto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...