Gå till innehåll

Spara lösenord


CGD

Recommended Posts

Finns det något program för att spara alla inloggningsuppgifter på alla olika internetsidor. Jag har tittat på en del olika program och tycker de är för krångliga.

Jag har inte behov utav kryptering eller liknande.

Jag har Firefox och brukar spara alla lösenord där men vid några tillfällen har Firefox tappat alla lösenord och då skulle jag vilja ha ett program som per automatik skrev in det som behövdes när respektive sida öppnades.

Idag har jag allt sparat i en liten txt fil för varje sida men skulle vilja hitta ett bättre sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Keepass. Den fil som den sparar lösenorden är visserligen krypterad för att lösenorden inte ska komma i orätta händer om datorn stjäls, men man kan väl välja något väldigt enkelt lösenord till den krypterade filen som "1" om man vill och det är ju inte svårt att trycka på 1 efter att man har startat programmet.

När jag ska mata in användarnamn och lösenord på någon webbsida trycker jag Ctrl+Alt+A.

Keepass kan också föreslå mycket säkra lösenord så att man kan få lösenord som är svåra för någon annan att knäcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Innebär LastPass att man måste ha ett konto på nätet?

Jag är nog mer intresserad av ett program som enbart finns på den privata datorn.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat på LastPass men är också inne på CGD's spår. Vill inte ha de uppgifterna i molnet.

Behöver man några addons till KeePass för att det ska integrera bra med Chrome (Comodo Dragon)?

Jag vill att det ska ersätta samma funktionalitet som finns inbyggt i Chrome, med skillnaden att lösenorden inte är helt öppna för vem som helst som sätter sig vid datorn vilket de är i Chrome (idiotiskt). Alltså får man ha ett master password eller något som hindrar vem som helst att använda det.

Jag vill alltså inte behöva öppna webbsidor inifrån KeePass eller ens se KeePass, det ska bara fylla i loginformulären automatiskt när jag kommer till en sida vars uppgifter jag har sparade i KeePass. Funkar det?

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KeePass utan tillägg måste startas, men det kan ju ske genom att man lägger den i Autostart-mappen, och man behöver ange ett lösenord (krypteringsnyckel) för att programmet ska kunna dekryptera lösenordsfilen, samt när man kommer till en webbsida där någon uppgift ska fyllas i (behöver ju inte nödvändigtvis vara användarnamn + lösenord) trycker man Ctrl+Alt+A.

Sedan finns det en mängd tillägg till KeePas som kan modifiera funktionen: http://keepass.info/plugins.html

Där ser jag t ex ChromeIPass för integrering med Chrome.

Man kan ju spara allehanda mer eller mindre hemlig information i KeePass, även sådant som inte hör ihop med webbsidor utan t ex PIN-koder till mobiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicklas om jag får be. ;)

Har kollat lite på det och det verkar finnas bra inställningar för när programmet ska låsa sig automatiskt, dvs när man ska bli tvungen att knappa in master password på nytt. Det verkar lovande då det ju är huvudanledningen att jag är ute efter en tredjepartslösning

Nu ska jag bara få tid att fylla på KeePass med mina vanligaste sajter så man kan stänga av Firefox inbyggda lösenordsfunktion och provsurfa ett tag. Om det känns bra är nästa steg att gå över till Chrome och göra detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har suttit en stund och försökt få det att funka i Chrome utan framgång. Har fått installera en ChromeIPass extension i Chrome och en KeePassHttp plugin i KeePass och på så sätt skulle man kunna få dem att prata med varandra och automatiskt fylla i sparade lösenord. Men det vill sig inte. :( Kanske går bättre imorrn när man är lite piggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget större behov några direkta lösenord till mitt lösenordsprogram. Datorn står i mitt hem och det är bara jag och min dotter plus eventuella gäster som kan tänkas använda datorn och alla har vi olika konton. Så jag tycker det räcker med den säkerhet som NTFS ger. Jag försöker spara alla lösenord redan i Firefox men skulle även vilja ha något annat program. Gärna då ett program som fyller i lösenord och användarnamn när jag öppnar hemsidan.

Det är därför som jag inte blev så förtjust i Keepass, så dess funktioner som onödiga. Nej ett enkelt program som per automatik startar samtidigt som Windows och håller ordning på alla Internetlösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav upp det där med automatiskt ifyllning med KeePass. Och efter att ha använt Firefox så är man nog lite bortskämd så jag tycker faktiskt det lilla momentet att klicka i formulärfältet och sedan trycka en tangentkombination för att få KeePass att fylla i uppgifterna är jobbigt. Så jag får hålla med CGD, jag är inte heller så förtjust i KeePass. Jag vill ha något som gör exakt det som Firefox gör fast det ska funka i Chrome, annars får jag fortsätta köra Firefox.

CGD om ditt enda problem med Firefox lösenordshantering (som ju gör exakt det du eftersöker) är att du är orolig att tappa bort dina lösenord, så finns det ju sätt att göra backup på dem. Själv använder jag MozBackup som även kan backupa allt annat viktigt i webbläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet. Det är kanske som så att Firefox inbyggda lösningen faktiskt är den bästa. Jag sparar jag dessutom alla användarnamn, lösenord och tillhörande Internetadress i ett textdokument som sparas under "Mina dokument". Då kommer de ju också med i min automatiska varannan dags backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Tack ska ta en koll på det när jag får tid.

@CGD Jag har också mina lösenord sparade i en fil. Dock tyckte jag det kändes lika otryggt att ha dem i en vanlig textfil som att ha dem helt oskyddade i webbläsaren. Jag använder därför ett fiffigt litet program som heter fsekrit. Det är som Notepad och textdokument i en och samma krypterade lösenordskyddade fil. http://f0dder.dcmembers.com/fsekrit.index.php Gäller bara att inte glömma lösenordet, då blir det jobbigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...