Gå till innehåll

Dyrare att förnya prenumeration än att köpa programmet igen


Recommended Posts

Hej!

Jag använder Norton Internet Security 2012 och de senaste dagarna har en ruta ilsket poppat upp om att jag måste förnya prenumerationen. När jag så slutligen följde uppmaningen blev jag dirigerad till en webbsida med lite olika alternativ där ett av alternativen var att förnya prenumerationen och ett annat att köpa produkten. Och till min stora förvåning så visade det sig att det skulle bli avsevärt billigare att köpa produkten än att förnya prenumerationen. Att förnya kostar 699 kr medan ett köp av programmet inklusive 1 års prenumeration kostar 549kr! Dessutom står det att förnyelsen bara gäller 1 dator medan om man köper programmet så kan man använda skyddet på 3 datorer. Och eftersom jag har tre datorer i hushållet som använder samma program så skulle det väl innebära att jag måste förnya prenumerationen för 699 kr separat på var och en av dessa datorer, vilket leder till en kostnad på 2097kr! Jag sparar alltså 1398 kr om jag köper programmet igen (vilket kan användas på 3 datorer) jämfört med att förnya prenumerationen på samtliga datorer.

Detta känns för mig totalt galet och snudd på lurendrejeri. Är det någon som ser någon fördel med att välja att förnya prenumerationen jämfört med att köpa programmet igen med anledning av ovanstående? Kan det finnas någon vettig förklaring till denna rabatt om man köper programmet igen kontra att förnya prenumerationen? Jag tänkte kontakta Nortons support i morgon för att höra hur de resonerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom hela IT-sektorn riktad mot privatanvändare verkar det vara viktigare att skaffa nya kunder än att behålla de gamla. Detta är väl ytterligare ett exempel på detta. Jämför med introduktionspriserna som internetleverantörerna har på bredband. Gamla kunder får betala mycket mer per månad än nya under en viss tid.

Hade du haft 3-användarlicens från början så hade prisskillnaden nog blivit betydligt mindre för uppdateringen.

Varför betala för något du kan få gratis. Finns massor med gratisalternativ. Jag använder själv Comodo Internet Security på denna dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med ovanstående... Gratislternativ är ett bra sätt att få många aktörer på marknaden att "veta hut" och inte få kunderna att betala stora pengar för Bloatware och håva in pengar på många användares okunnighet och naivitet. Många gratisalternativ finns att tillgå som både ger bättre skydd, bättre för datorns prestanda och rent ut sagt ger ett "hederligt" skydd.

"fredde" lämnar ett alternativ av många... dessutom ett alternativ som står högt på listan. Andra exempel är Avast och Microsoft Security Essentials.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hade du haft 3-användarlicens från början så hade prisskillnaden nog blivit betydligt mindre för uppdateringen.

Jag antar att det är precis det jag har eftersom jag har installerat programmet på tre datorer med en och samma nyckel utan problem. Vad jag kunde läsa mig till när jag köpte programmet är också att det skulle gälla för upp till tre datorer.

Varför betala för något du kan få gratis.

Det är ju en annan fråga än vad tråden egentligen var tänkt att handla om. Jag har varit nöjd med de senaste versionerna av Norton och tycker att kostnaden inte har varit till någon större belastning för mig, men icke desto mindre vill jag ogärna betala mer än jag behöver för en och samma tjänst. Därför tycker jag att det känns totalt galet att man, ifall man inte gör ett aktivt val att köpa en ny nyckel istället för lyda uppmaningen att förnya prenumerationen, kommer att betala mycket mer för exakt samma tjänst.

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vad jag kan se på nortons hemsida:

599,00 kr 1 års skydd för upp till 3 datorer - vid köp av ny produkt

599,00 kr 1 års prenumeration för 1 dator - vid förnyelse.

i princip skulle du väl kunna köpa en ny för 299:- ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648635&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76 ) och installera, men observera att detta alternativ kan bryta mot slutanvändaravtalet.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte kontakta Nortons support i morgon för att höra hur de resonerar.

Berätta gärna vad de svarade.

Detta verkar helt sjukt men är som sagts inte helt ovanligt. Många ser det viktigare att locka nya kunder än att premiera de som varit trogna en tid när det naturligtvis borde vara tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna vad de svarade.

Det ordnade sig ganska fint när jag väl kontaktat chattsupporten. De lade helt enkelt upp en förnyelse till samma pris som jag hade hittat att man kunde köpa produkten, dvs. 549 kr. Dessutom fick jag 30 dagar gratis för att vara på säkra sidan att inte stå utan skydd eftersom förnyelsen skulle betalas genom plusgiro, vilket kunde ta upp till två veckor. Motiveringen till den galna prissättningen var tydligen att priserna höll på att ändras till 699 kr och att det var därför det kunde skilja. Supporten sa dock att det borde ha kostat mig 599 kr att både köpa och förnya produkten.

Men jag tycker att det känns högst slumpartat vad man får betala när man surfar runt på hemsidan. Här är några olika priser jag hittat:

Pris 799 kr för att köpa produkten Norton Internet Security 2012:

http://buy.norton.co...00&API2=3881394

Pris 599 kr för att köpa produkten Norton Internet Security 2012:

http://buy.norton.co.../upgradeRenewal

Pris 599 kr för att förnya produkten Norton Internet Security 2012:

http://buy.norton.co...tore/mf/options

Den sida där jag hittade priserna 549 kr för att köpa produkten och 699 kr för att förnya prenumerationen kom jag till via länk i programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Hej!

Jag använder Norton Internet Security 2012 och de senaste dagarna har en ruta ilsket poppat upp om att jag måste förnya prenumerationen. När jag så slutligen följde uppmaningen blev jag dirigerad till en webbsida med lite olika alternativ där ett av alternativen var att förnya prenumerationen och ett annat att köpa produkten. Och till min stora förvåning så visade det sig att det skulle bli avsevärt billigare att köpa produkten än att förnya prenumerationen. Att förnya kostar 699 kr medan ett köp av programmet inklusive 1 års prenumeration kostar 549kr! Dessutom står det att förnyelsen bara gäller 1 dator medan om man köper programmet så kan man använda skyddet på 3 datorer. Och eftersom jag har tre datorer i hushållet som använder samma program så skulle det väl innebära att jag måste förnya prenumerationen för 699 kr separat på var och en av dessa datorer, vilket leder till en kostnad på 2097kr! Jag sparar alltså 1398 kr om jag köper programmet igen (vilket kan användas på 3 datorer) jämfört med att förnya prenumerationen på samtliga datorer.

Detta känns för mig totalt galet och snudd på lurendrejeri. Är det någon som ser någon fördel med att välja att förnya prenumerationen jämfört med att köpa programmet igen med anledning av ovanstående? Kan det finnas någon vettig förklaring till denna rabatt om man köper programmet igen kontra att förnya prenumerationen? Jag tänkte kontakta Nortons support i morgon för att höra hur de resonerar.

Vill bara försäkra mig om att du vet om att Microsoft har en gratis och fullt kapabel säkerhetslösning: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/products/security-essentials

Du måste ingenting. Norton är just vad du säger lurendrejare som tar betalt för något som varit allmän kunskap sedan mitten på 90-talet. Skräck säljer alltid bättre än lugn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Norton Internet Security 2012 kostar 699 kr

Ojdå.. jag skulle inte använda eller sänka (tröga ner) min dator med Norton, om jag så fick 699kr av dom.

Jag surfar med förnuft och rensar med Mbam.exe ibland, eller kör MS Security, det är lättdrivet och gratis.

mvh marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...