Gå till innehåll

Uppgradering från Vista Home Premium till Windows 7?


BengtH

Recommended Posts

Hej!

Jag har en bärbar Delldator med Vista Home Premium som jag måste byta till en större HD på pga. platsbrist.

Nu funderar jag på att samtidigt uppgradera till Windows 7 på den nya hårddisken pga. jag INTE gillar inte Vista.... :(

Hur gör man det bäst?

Installera Vista med "Service Packar" och direkt lägga på Windows 7 eller skall jag installera drivrutinerna för Vista först

innan jag fortsätter med att installera Windows 7?

Fungerar det att köpa en "Windows 7 uppgradeingsskiva "OEM" som kosta ca 1000 kronor??

Jag har sökt på forumet men har inte hittat något direkt svar.

STORT TACK för svar från Bengt Hedberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte uppgradera om jag var du. Skulle istället, innan du byter HD att spara alla drivrutiner med ett program. Tex. Diskmax.

Efter det skulle jag installera den nya HD och ha kvar den andra HD:n som backup HD, och efter det installera Win 7. Enkelt och klart. Kom bara ihåg att installera alla drivrutiner igen efter :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det att köpa en "Windows 7 uppgradeingsskiva "OEM" som kosta ca 1000 kronor??
Oavsett om det fungerar eller inte så är det ett brott mot licensvillkoren eftersom OEM-licenser endast får installeras i datorer som inte har haft något operativsystem förut. Det du, enligt licensvillkoren, ska ha är en uppgraderingslicens.

Har Dell tagit fram drivrutiner som passar Windows 7? Oftast så fungerar Vista-drivrutiner men inte alltid. Har du kört Windows 7 Upgrade Advisor för att ta reda på om där finns några kända kompatibilitetsproblem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...