Gå till innehåll

Söker serverprogramvara


Recommended Posts

Hej

Har en liten minilaptop som jag funderar på kunna användas som server.... men hur skall man få den att agera som en server...

Finns det någon gratis programvara?

Antar att man installerar någon programvara och sedan drar en nätverkskabel till den så men kommer åt den på nätverket?

Är inte så haj på detta men det vore roligt om det fungerade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att dela filer kan du använda vilken Windows-version (klient-OS alltså) som helst (begränsning dock på max 10 samtidigt anslutningar) men det är sällan ett problem i ett hemnätverk :) Finns enligt min mening ingen anledning att sätta upp en server för detta ändamål.

Vad har burken för OS idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt, då är allt du behöver göra att dela ut den mapp du vill komma åt via nätverket och sedan är saken klar! Tänk på att fixa säkerhetskopiering ifall något går åt skogen...

Om den dessutom bara ska servera filer kan du stänga optimera den rätt hårt och stänga av allt som inte behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Kan jag också komma åt den via andra operativsystem som mac ?

OK jag tror jag försökte en gång förut med att dela ut något men då fungerade det inte

Finns det någon lista med vad som inte behövs då man skall köra den som server?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan komma åt den från alla enheter som kan prata SMB vilket Mac, Linux, Tv-apparater i vissa fall, NAS:ar, mediaspelare etc etc kan hantera. Du kan behöva korrigera inställningarna för nätverksdelning som du hittar i "Nätverkscenter".

Har ingen lista på rak arm men skulle kunna titta på detta under kvällen! Har själv en Win7-burk som levererar filer som jag inte optimerat ännu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på min Win7:a och stängde av följande tjänster (via services.msc). Sätt de till "inaktiverade":

Desktop Window Manager Session

Multimedia Class Scheduler

Windows Audio

Diagnostic Policy Service

IKE and AuthIP Ip sec Keying Modules

IP-Helper

Offline files

Print spooler

Program Compaibility Assistans Service

Themes

Windows Audio Endpoint builder

Security Center

Windows Defender

Windows Search

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Det är nog inte speciellt lönt att mixtra runt i systemet. De processer du stänger av kommer ändå att ligga sovandes och inte ta upp någon CPU-tid i vilket fall. Och de ynka MB RAM du frigör spelar ingen roll i en privat filserver. Se bara till att datorn inte är ställd att starta om sig kl 3 på natten samt att den inte ska gå i vilolägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer du kan stänga av desto bättre energi- och säkerhetsmässigt. Dessutom vill du undvika att den spelar ljud och annat om den bara står och agerar server. Däremot bör du som opensource säger se till att aldrig stängs av eller går ner i viloläge, det gör du i Kontrollpanelen -> Energialternativ.

Du bör se till att ha automatisk uppdatering för Windows Update och tillåta den att starta om nattetid (klockan 3 eller när helst det passar dig). Kontrollera att Windows Update är inställt på att uppdatera automatiskt och anpassa tiden efter det som passar dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Nja... Vill man mixtra runt kan man få göra det men inte kommer energiförbrukningen bli bättre. En process som sover tar inte upp någon CPU-tid och drar 0 ström. Säkerhet är alltid lätt att dra in men jag är beredd att inte hålla med där heller. Min poäng är: vi snackar om att lösa ett praktiskt problem, inte ett imagenärt problem. PCGuiden kommer knappast få ut något mer än ännu fler problem om han ska mixtra runt med tjänster hit och dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man "mixtrar runt med tjänster hit och dit", kan man naturligtvis få problem. Den som vet vad han gör, reducerar naturligtvis "kontaktytan" för möjliga problem, ju fler onödiga funktioner han stänger av... och PCGuiden behöver inte "mixtra", eftersom han fått klara instruktioner av Andreas. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...