PCGuiden Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Hej Har en liten minilaptop som jag funderar på kunna användas som server.... men hur skall man få den att agera som en server... Finns det någon gratis programvara? Antar att man installerar någon programvara och sedan drar en nätverkskabel till den så men kommer åt den på nätverket? Är inte så haj på detta men det vore roligt om det fungerade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Skulle säga att det beror helt och hållet vad du ska använda den till. Berätta mer om vad den ska agera som för typ av server, dvs filserver, brandvägg etc etc så kan vi bena ut detta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted May 10, 2012 Author Share Posted May 10, 2012 Filserver skall den användas till, mest musik och bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Till att dela filer kan du använda vilken Windows-version (klient-OS alltså) som helst (begränsning dock på max 10 samtidigt anslutningar) men det är sällan ett problem i ett hemnätverk Finns enligt min mening ingen anledning att sätta upp en server för detta ändamål. Vad har burken för OS idag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted May 10, 2012 Author Share Posted May 10, 2012 Windows 7 professional x32 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Perfekt, då är allt du behöver göra att dela ut den mapp du vill komma åt via nätverket och sedan är saken klar! Tänk på att fixa säkerhetskopiering ifall något går åt skogen... Om den dessutom bara ska servera filer kan du stänga optimera den rätt hårt och stänga av allt som inte behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted May 10, 2012 Author Share Posted May 10, 2012 Ok Kan jag också komma åt den via andra operativsystem som mac ? OK jag tror jag försökte en gång förut med att dela ut något men då fungerade det inte Finns det någon lista med vad som inte behövs då man skall köra den som server? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Du kan komma åt den från alla enheter som kan prata SMB vilket Mac, Linux, Tv-apparater i vissa fall, NAS:ar, mediaspelare etc etc kan hantera. Du kan behöva korrigera inställningarna för nätverksdelning som du hittar i "Nätverkscenter". Har ingen lista på rak arm men skulle kunna titta på detta under kvällen! Har själv en Win7-burk som levererar filer som jag inte optimerat ännu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted May 10, 2012 Author Share Posted May 10, 2012 OK det vore snällt om du kunde göra det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Kollade på min Win7:a och stängde av följande tjänster (via services.msc). Sätt de till "inaktiverade": Desktop Window Manager Session Multimedia Class Scheduler Windows Audio Diagnostic Policy Service IKE and AuthIP Ip sec Keying Modules IP-Helper Offline files Print spooler Program Compaibility Assistans Service Themes Windows Audio Endpoint builder Security Center Windows Defender Windows Search Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted May 10, 2012 Author Share Posted May 10, 2012 Visst kan man stoppa Windows Search på alla datorer med Windows7 om man vill?? Utan att det gör något Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Visst kan man stoppa Windows Search på alla datorer med Windows7 om man vill?? Utan att det gör något Ja det kan du göra, men då kommer Windows inte att indexera filer och du kommer inte att kunna söka efter filer i sökfältet i Startmenyn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest opensource Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Det är nog inte speciellt lönt att mixtra runt i systemet. De processer du stänger av kommer ändå att ligga sovandes och inte ta upp någon CPU-tid i vilket fall. Och de ynka MB RAM du frigör spelar ingen roll i en privat filserver. Se bara till att datorn inte är ställd att starta om sig kl 3 på natten samt att den inte ska gå i vilolägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted May 11, 2012 Author Share Posted May 11, 2012 Vart ställer men in att inte datorn skall starta om sig vid 3 då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Ju mer du kan stänga av desto bättre energi- och säkerhetsmässigt. Dessutom vill du undvika att den spelar ljud och annat om den bara står och agerar server. Däremot bör du som opensource säger se till att aldrig stängs av eller går ner i viloläge, det gör du i Kontrollpanelen -> Energialternativ. Du bör se till att ha automatisk uppdatering för Windows Update och tillåta den att starta om nattetid (klockan 3 eller när helst det passar dig). Kontrollera att Windows Update är inställt på att uppdatera automatiskt och anpassa tiden efter det som passar dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest opensource Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Nja... Vill man mixtra runt kan man få göra det men inte kommer energiförbrukningen bli bättre. En process som sover tar inte upp någon CPU-tid och drar 0 ström. Säkerhet är alltid lätt att dra in men jag är beredd att inte hålla med där heller. Min poäng är: vi snackar om att lösa ett praktiskt problem, inte ett imagenärt problem. PCGuiden kommer knappast få ut något mer än ännu fler problem om han ska mixtra runt med tjänster hit och dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Om man "mixtrar runt med tjänster hit och dit", kan man naturligtvis få problem. Den som vet vad han gör, reducerar naturligtvis "kontaktytan" för möjliga problem, ju fler onödiga funktioner han stänger av... och PCGuiden behöver inte "mixtra", eftersom han fått klara instruktioner av Andreas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts