Gå till innehåll

Ominstallation XP efter hal.dll inte kunde öppnas


Lasse M

Recommended Posts

Fick problem en morgon med att hal.dll inte kunde öppnas, det visade sig att systemdisken inte gick att komma åt.

Installerade om XP på en annan disk och foljande problem uppkom:

1. Bakup filen på 264Gb var tom på backupdisken, men håller jag markoren över filen så är den fortfarande 264Gb stor.

Kan det vara så att XP inte kan återställa filer som inte ligger på samma plats?

2. Jag får även ett val mellan 2 windows vid uppstart och det stämmer med boot.ini, men vilken skall jag ta bort för att få ett system att starta?

boot.ini ser ut så här

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

3. Vid start får jag upp en inloggningsruta som liknar den som fanns i windows 2000, var ändrar jag så jag får tillbaka XP:s inloggning?

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Vilket av dem (översta eller understa) fungerar när du väljer i menyn?

För det är samma ordning på skärmen som i filen. Om det är det understa som fungerar så måste du byta ut rdisk(0) på default-raden till rdisk(1).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På frågan få tillbaka & skifta mellan intrycken från Win2K och XP vid inloggningsskärmen.

Håll ner Alt+Ctrl tangenten samtidigt som du trycker till ett par gånger på Delete knappen.

Man ska kunna backa också med Escape. Har för mig inställning för detta ska finnas via verktyget för Grupprinciper som öppnas med Kör-> gpedit.msc

Finns även en del andra inställningar som kan hittas efter du loggat in genom dem Avancerade konto alternativen.

Nås via Kör->%windir%\system32\control.exe userpasswords2

Den enklare formen är ju motsvarande sidan för administrera användarkonton i Kontrolpanelen.

Vill man och även om verktygen skulle behövas i framtiden, spara gärna sökvägarna som genvägar på skrivbordet.

Vad gäller backupfilen.."Kan det vara så att XP inte kan återställa filer som inte ligger på samma plats?"

Dom bör nog helst ligga på samma hårddisk och partition som installationen körs på utifall man inte använder speciella instruktioner som talar om för installationen att göra på visst sätt, men vågar inte svara hundra för det beror ju också på vad för slags innehåll de rör sig om på själva backupen, om systemet kan använda sig utav det men även om de finns stöd för köra filformatet direkt på installationen. Brukar också vara möjligt att låta återföra en tidigare gjord systembackup över skarpt till disk, på så vis gör man en slags installation fast på ett annat sätt och isåfall genom backup programmets egna gränssnitt istället för Windows som blir fallet om man kör installationen med hjälp av skiva eller återställningspartition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej Opptokoppter, Tack för ditt svar

Startade om datorn, fick upp loginbilden, tryckte på ctrl, alt o del som du skrev, men det hände inget.

Startade gpedit i körfältet, o fick upp lite systemparametrar för login o logout, men där frågas efter script i rutor som var tomma.

Har inte en aning om vilka script som ska finnas där.

När det gäller användarkonton så hittar jag inget ställe där man kan byta inloggningsbild.

Redigerad av Lasse M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Senast jag själv provade i XP Pro Sp3 så fungerade kommandot.

Man skiftar från XP skärmen till Win 2000 med Ctrl+Alt och under tiden man håller ner dem båda tangenterna så trycker man två ggr samtidigt på delete. Om du trycker som när man kallar upp Aktivitetshanteraren när datorn har låst sig, alltså alla 3 tangenterna i en följd, då blir det fel. Håll därför isär Ctrl & Alt ifrån vad som görs med Delete så blir allting rätt. Vad som kunde va intressant är vad som kan tänkas ändra sig om du testar trycka på Escape när inloggningsskärmen kommer upp. Den funktionen backar nämligen tillbaka till XP utförandet om nu Win 2000 är den som syns för dig.

In och utloggnings script handlar om något helt annat om jag inte har helt fel för mig.

Det är utomstående script kommandon som man kan låta systemet använda vid av och påstängning.

Kommer ihåg jag själv provade ett sånt en gång för ta reda på hur mycket växlingsminne min egen dator använde och körde men kan utnyttjas till allt möjligt bara man förstår VB script och liknande programeringsspråk, i princip fantasin som sätter gränserna. Just den inställningen, lämna den bara som inte konfigurerad. Ska försöka kolla upp saken närmare.

Dom andra där som hör samman med användarkonton kan va bra & känna till eftersom dom inställningarna hänger samman med hur alla konton uppträder på inloggningsskärmen. Återkommer om ingen annan redan sitter med färdigt svar.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har gjort precis så som du skrev. Jag kan ju nämna att jag installerat mängder av xp under de senaste 10 åren men aldrig råkat ut för detta. Det fungerade innan jag tog bort andra raden i boot.ini, som det står ovan. När jag trycker på esc på inloggningsbilden så piper det, precis som om något fattas. Kan det hänt något vid installationen? Ska jag försöka reparera Windows?

Har köpt en ny dator med win7 som jag hoppas skall bli min huvuddator, så XP Pro kommer att fasas ut efter hand. Jag hoppas också att uppdateringen till 8:an ska gå smärtfritt.

Redigerad av Lasse M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...