Gå till innehåll

Windows 8 strippas från ögongodis...


Manneman

Recommended Posts

Microsoft har tydligen kommit fram till att Aero-gränssnittet inte längre är modernt. Ändra fokus från fönstret till innehållet i fönstret...?

http://www.idg.se/2....ro-granssnittet

Jisses... hur mycket tråkigare kommer det bli? Nu ser jag detta utefter mina egna värderingar just vad gäller GUI, då jag gärna har ett snyggt OS på min dator. Personligen så vet jag inte om detta kommer bli en utmaning för moddning eller om det bara är en anledning att låta bli...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Citat artikel :

”Sättet att simulera imiterade material, som glas eller aluminium, på skärmen ser gammalt och fånigt ut"

Vilka införde det fåniga sättet kan man fråga sig, och eftersom det tidigare platta gränsnittet såg tråkigt ut ? :wacko:

Det har ganska säkert med batteritiden att göra, och att Aero är resurskrävande.( som det skrivs i artikeln om )

W8 erbjuder istället ett toppmodernt platt gränssnitt där man i princip simulerar Windows 95-98 ? :rolleyes:

Edit :

Det har varit bortförklaring efter bortförklaring av W8's "egenheter".

Det finns ett gammalt slogan för något varumärke där man säger, "Vi följer inte utvecklingen, Vi leder den".

Vem gör vad i det här fallet ?

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingenting emot att det plockas bort funktioner som jag ändå inte använder, som Aero, MediaCenter och mm.

Man får väl hoppas på att Paint blir kvar, så att det följer med något godis som man kan göra sina egna platta "tiles" med. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Man får väl hoppas på att Paint blir kvar, så att det följer med något godis som man kan göra sina egna platta "tiles" med. :P

Metro, det enda UI du faktiskt kan designa i MS Paint ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W8 utan Aero, nä tack W7 kommer jag alltid att behålla. Aero var det bästa dem införde sen "floppen" Vista kom. Aero har jag alltid på och jag tycker det är snyggt iaf!

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte annat att säga att jag gillar Aero men att jag samtidigt väntar med spänning på hur det nya gränssnittet ser ut när man väl sitter framför det. Det är en sak att se på bilder och filmer och en helt annan att själv uppleva det. Synd bara att vi inte kommer att se hela slutresultatet i den release preview som kommer om någon vecka utan får vänta till hösten vid lansering för att se allt man knåpat ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När allt kommer omkring ska man kanske inte klandra Microsoft... dom har ju ändå "förvarnat" oss. "This changes everyting" är ju en av deras slogans inför Windows 8.

Det ligger kanske något i det Andreas skriver... en sak är det att sitta och kolla på skärmdumpar när man kanske upplever det helt annat när man själv pillar på det. Men motiveringarna bakom detta? "Det känns omodernt"... och "det är prestandakrävande" är ju verkligen nonsen om man sticker upp ett OS som ser ut som "back to square one" under näsan på sina potentiella kunder.

Jag förstår verkligen klivet som MS vill göra... en duglig plattform för bl a tablets och pekskärmar osv. Men precis som man införde Windows Classic och Windows Basic för de som gillade det tidigare utseendet, och inte minst prestandavinsterna... ja, då borde det väl inte vara så svårt att låta användaren välja bort Metro-startmenyn och t ex Aero i Windows 8?

Hade det varit så att MS hade gått ut med att Windows 8 INTE är tänkt som en ersättare för W7 eller tidigare utan en helt ny produkt för pekskärmar och tablets... ja, då hade jag inte gnällt ett dugg.

Som Andreas också skriver... att det inte är förrän den slutgiltiga produkten släpps som allt visar sig? Vem vet? MS kanske överraskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Jo, jag gillar ögongodis, men för att använda en liknelse om vad som är modernt eller inte,

"ska det vara utsvängda jeans eller stuprör i år" ?

Ja men oändligt precisa och kantiga rektanglar har aldrig varit modernt. Man kunde allt ha jämnat till hörnen en aning om man nu måste ha dessa rektanglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows Vista och Windows 7 om man växlar till Basic används inte "desktop composition" (dwm.exe). I Windows 8 har man tidigare sagt att det inte går att stänga av desktop composition och det innebär att man är låst till ett gränssnitt om man jämför med Vista eller Windows 7.

Som Andreas också skriver... att det inte är förrän den slutgiltiga produkten släpps som allt visar sig? Vem vet? MS kanske överraskar?

I blogginlägget om user experience skriver de följande, det mesta kommer vi inte att se i release preview... :(

While a few of these visual changes are hinted at in the upcoming Release Preview, most of them will not yet be publicly available. You’ll see them all in the final release of Windows 8!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gränssnittet i Windows 8 är ju annorlunda än i Windows 7 så de kanske vill ha ett mer enhetligt intryck och inte blanda in en massa annat som Aero.

Det är ju så pass stora ändringar ändå.

Men man får väl se när den skarpa versionen släpps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...