Gå till innehåll

Windows 8 Release Preview idag!


Manneman

Recommended Posts

?? Får du det meddelandet?

Finns en del färdiga appar men Microsofts appar (Live, Calendar osv är "App Preview"), positivt är att det finns fler svenska appar än vad jag hade räknat med!

Många företag kör fortfarande XP och kan hoppa direkt till Windows 8 :)

Jag vill se detta för jag tror det Andreas, flertalet MS-kunder är tunga licenshavare och knappast några av dessa aktörer kommer implementera ett totalt nytt gränssnitt i daglig drift.

Windows 8 kommer åka dit på grund av att MS plockade bort startmenyn; sanna mina ord Andreas, jag kommer tyvärr få rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 55
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Gäst opensource

?? Får du det meddelandet?

Finns en del färdiga appar men Microsofts appar (Live, Calendar osv är "App Preview"), positivt är att det finns fler svenska appar än vad jag hade räknat med!

En två, tre, fyra. I samma mening! Buzzword to the max :P

Kör i VirtualBox och det är samma visa som med Consumer Preview - man måste ha en modernare CPU med hårdvaruvirtualisering. Konstigt att Windows 7 funkar felfritt men 8an kräver senare CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En två, tre, fyra. I samma mening! Buzzword to the max :P

Kör i VirtualBox och det är samma visa som med Consumer Preview - man måste ha en modernare CPU med hårdvaruvirtualisering. Konstigt att Windows 7 funkar felfritt men 8an kräver senare CPU.

Jag tror att det blir svårt att sälja in W8 till vanligt folk...

Att lära gemena använder (Sven & Svea Svensson) manövrera i det nya gränssnitt, verkar för mig vara en ganska svår uppgift.

Från W-95, 98, XP, Vista och sjuan finns en fortlöpande metodik i handhavande av operativet, något där har gjort det möjligt för andra än vi "geeks" här på sidan, att löpande anamma nya Windowsversioner.

Windows åtta är tyvärr för främmande för vanliga användare och om inte MS kommer kleta in en startmeny värd namnet, då kommer jag väl testa nån Linux, jag spelar jo ändå aldrig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource
Postad (redigerade)

Jag tror att det blir svårt att sälja in W8 till vanligt folk...

Att lära gemena använder (Sven & Svea Svensson) manövrera i det nya gränssnitt, verkar för mig vara en ganska svår uppgift.

Från W-95, 98, XP, Vista och sjuan finns en fortlöpande metodik i handhavande av operativet, något där har gjort det möjligt för andra än vi "geeks" här på sidan, att löpande anamma nya Windowsversioner.

Windows åtta är tyvärr för främmande för vanliga användare och om inte MS kommer kleta in en startmeny värd namnet, då kommer jag väl testa nån Linux, jag spelar jo ändå aldrig...

Om du inte spelar några spel alls är Linux mer än tillräckligt för dig från start. Flash, Skype, Chrome, Dropbox, Firefox, Opera, Windows Live Messenger, VirtualBox, Transmission, XBMC, VLC, LibreOffice mm finns. Visst går det att spela på Linux men Windows är absolut ett bättre alternativ om man vill spela på allvar. Tips.

Redigerad av opensource
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte spelar några spel alls är Linux mer än tillräckligt för dig från start. Skype, Chrome, Dropbox, Firefox, Opera, Windows Live Messenger, VirtualBox, Transmission, XBMC, VLC mm finns. Visst går det att spela på Linux men Windows är absolut ett bättre alternativ om man vill spela på allvar. Tips.

Jag lutar ganska seriöst att lägga in någon Ubuntu på den sekundära laptop och testa detta OS under en längre period.

Mina farhågor är drivers och att skulle behöva fibbla i kommando-tolken, är för gammal och lat att börja igen med sånt, det skal bara fungera!

Jag har testad W8 tre gångar nu (har alltid ett Image att återställa med) och mitt intryck, som vanlig användare, är att W8 verkar vara svårt att styra upp och inte ger en känsla av att kontrollera Operativet, men istället bli styrd.

Jag har i alla dagar hyllad MS för sin förmåga att skapa operativ var vanliga människor kan utveckla sig, Linux (har testad ett par gångar) kräver nog mer kunnande överlag.

Med W8 tror jag MS kommer sålla ut personer som min 84 år gamla pappa (Vista) där som jag brukar kunna relatera och få till det med en ny Windows, "Gammal Peer" kommer aldrig att få till det med W8 och med det vetande i skallen, dömar jag ut det nya operativ, hur snabbt det än starter, hur säkert det än är och hur slimmad GUI W8 än måtte ha i färdig version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter du på ett företag och skal producera, då finns inget utrymme för "klicka" hit och dit...

Jag vill se detta för jag tror det Andreas, flertalet MS-kunder är tunga licenshavare och knappast några av dessa aktörer kommer implementera ett totalt nytt gränssnitt i daglig drift.

Windows 8 kommer åka dit på grund av att MS plockade bort startmenyn; sanna mina ord Andreas, jag kommer tyvärr få rätt.

Gränssnittet är kanske den största utmaningen för att få in Windows 8 på företagen. Men det beror på hur man är van att använda Windows idag. Jag jobbar personligen med Windows 8 precis som med Windows 7 fast en smula effektivare, och befinner mig i desktop-läge 99,99% av tiden, dvs precis samma upplevelse som Win7...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Vad exakt, förutom Metro, bidrar Windows 8 med jämfört med Windows 7 för ett företag? Om man kapar bort alla buzzwords som inte betyder något alltså. Säg en sak du kan göra i Windows 8 men inte i Windows 7? Och då inte bara ösa på med försäljningsord som "bättre säkerhet" osv.. Säg en konkret feature som inte går att få i 7an. Och om man ändå befinner sig i desktop i 8an - varför inte hålla kvar i 7an?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gränssnittet är kanske den största utmaningen för att få in Windows 8 på företagen. Men det beror på hur man är van att använda Windows idag. Jag jobbar personligen med Windows 8 precis som med Windows 7 fast en smula effektivare, och befinner mig i desktop-läge 99,99% av tiden, dvs precis samma upplevelse som Win7...

Såklart har du dina poänger, men men Andreas, båda du och jag vet att skal ett "nytt" operativsystem (här Win-8 med radikalt ändrat GUI) vinna mark båda inom företag och privata, då bör denna ändring inte försvåra, men göra det enklare att manövrera och så är inte fallet.

Jag är en gammal räv och kan mina "Windows" som användare och kan pimpa upp allt från W-95 till W7 till bra prestanda, denna Windows-version kommer att dela upp användargruppen i två lag; de unga, vissa företag och geeks, kontra de äldre, storföretag (100000-licenser) och sådana som jag där inte ids denna omställning där egentligen enbart är ytlig, då alla fundamentala funktioner finns kvar, dock utan enkel tillgång från startsidan.

Jag är övertygad att MS kommer släppa till en valfri processlinje med en startmeny vad det lider, annars kommer denna version bli en parentes, förbehållen de användare och företag där har det överskott där tidsmässig och ekonomisk, väljer implementera denna uppgradering av Windows.

ps. förövrigt var jag imponerad över hur många av mina program där var kompatibla och fungerade efter uppgraderingen.

Och detta skal du höra från en Dansk Timmermann :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt, förutom Metro, bidrar Windows 8 med jämfört med Windows 7 för ett företag? Om man kapar bort alla buzzwords som inte betyder något alltså. Säg en sak du kan göra i Windows 8 men inte i Windows 7? Och då inte bara ösa på med försäljningsord som "bättre säkerhet" osv.. Säg en konkret feature som inte går att få i 7an. Och om man ändå befinner sig i desktop i 8an - varför inte hålla kvar i 7an?

Metro är som sagt inte primärt i ett företag, men det är helt klart så att Windows 8 på formfaktorn plattor är intressant för många företag ur hanteringsperspektiv. Mina personliga favoriter och något som företagen har nytta av är Windows To Go och Client Hyper-V. Den förstnämnda Windows To Go låter dig köra Windows 8 på ett USB-minne, ta med minnet och boota på vilken dator som helst. Hyper-V är just exakt samma virtualiseringsmotor som på servern fast nu på klienten vilket gör att vi kan köra virtuella maskiner med alla fördelar som Hyper-V för med sig, perfekt för utvecklare, IT, säljare, föreläsare, ja alla som har behov av virtuella miljöer på ett eller annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående gränssnittet så är det tyvärr så att under de år jag jobbat med OS deployment och uppgraderingar på företagen så är det fortfarande så att man sällan utnyttjar de funktioner som finns, och en förklaring på det kan vara Windows de senaste 15+ åren sett nästan likadant ut och man har som användare av gammal vana fortsatt på den inkörda banan utan se eller utnyttja nyheterna. Otroligt få har till exempel uppmärksammat att det finns en sökruta i startmenyn i Windows 7 vilket är ett otroligt smidigt sätt att hitta program, filer etc. I den aspekten kan det vara bra med något drastiskt som ritar om kartan för annvändbarhet, även om jag själv tycker att det bara är en större startmeny i Windows 8 och att man landar på den när man loggat in. Startmenyn är en sak, jag undrar fortfarande varför man tagit bort startknappen, det liknar väldigt mycket "hål i huvudet"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt, förutom Metro, bidrar Windows 8 med jämfört med Windows 7 för ett företag? Om man kapar bort alla buzzwords som inte betyder något alltså. Säg en sak du kan göra i Windows 8 men inte i Windows 7? Och då inte bara ösa på med försäljningsord som "bättre säkerhet" osv.. Säg en konkret feature som inte går att få i 7an. Och om man ändå befinner sig i desktop i 8an - varför inte hålla kvar i 7an?

Kan inte peka på något särskilt, men operativet verkade ganska snabbt i fråga att byta mellan tex. browser, media-spelare och utforskare, desutom verkade W8 inte lasta CPU och minne helt så hårt överlag.

Så nog tror jag MS har finslipad Sjuan ganska rejält och kanska MS borde ha avvaktad ett par år och släppt all godis i W8 i en servicepack till sjuan och get sig tid att på allvar få till ett nytt OS.

Bara mina 25-öre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående gränssnittet så är det tyvärr så att under de år jag jobbat med OS deployment och uppgraderingar på företagen så är det fortfarande så att man sällan utnyttjar de funktioner som finns, och en förklaring på det kan vara Windows de senaste 15+ åren sett nästan likadant ut och man har som användare av gammal vana fortsatt på den inkörda banan utan se eller utnyttja nyheterna. Otroligt få har till exempel uppmärksammat att det finns en sökruta i startmenyn i Windows 7 vilket är ett otroligt smidigt sätt att hitta program, filer etc. I den aspekten kan det vara bra med något drastiskt som ritar om kartan för annvändbarhet, även om jag själv tycker att det bara är en större startmeny i Windows 8 och att man landar på den när man loggat in. Startmenyn är en sak, jag undrar fortfarande varför man tagit bort startknappen, det liknar väldigt mycket "hål i huvudet"...

Tja Andreas, "hål i huvudet" är nästan för snällt sagd då denna ändring med garanti kommer bli den största bromskloss i Microsofts historia.

Jag är en "autodidakt" geek, är hantverkare, men har sysslat med EDB sen 1200-baud modemens tid (innan WWW) och förutom min snart livslånga erfarenhet, har jag magkänsla för vad som blir ett "hit" eller inte.

Windows 8 får svårt om inte mina grannar, min pappa gamle-Peer 84 och alla andre vanliga människor kan köra detta OS direkt ur burken, utan att skulle genom en större beteende-ändring inför systemet.

Vad gör folk då? Stannar i XP. Vista, Windows 7, eller rent av lämnar MS till fördel för Apple eller OpenSource...

Någon bör tänka till inom MS och inse att kundsegmentet med al sannolikhet är mer varierat än vad företagets analytiker tror och anser vara fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Touché för Windows To Go, Andreas. Men virtualisering kan du få med exempelvis VirtualBox även i 7an. Annars kan man ju bara pinna ett script eller program som har en ikon av start-orben längst till vänster om man nu måste ha tillbaka sin startknapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Touché för Windows To Go, Andreas. Men virtualisering kan du få med exempelvis VirtualBox även i 7an. Annars kan man ju bara pinna ett script eller program som har en ikon av start-orben längst till vänster om man nu måste ha tillbaka sin startknapp.

Vem kör ett script i syfte att återskapa startmenyn? Alltså bortsett från de få tusen Geeks där som vi härjar på olika webbforum likt detta.

.

Sven & Svea Svensson kommer aldrig att göra så, de kommer knappast kunna köra ett script och då är vi åter på ruta ett.

Jag har under åren märkt hur skribenter, båda här, på Idag och i andre Datarelaterade forum, ofta går ut från det egna kunnandet och verkar tro deras vetande är standard.

Så är det jo inte då Geeks som vi är en liten minoritet av dataanvändare, flertalet vill köra sin Datamaskin "out of the box" och har inte en tanke att lägga till något script eller liknande.

Det är viktigt att vi där kan lite, inte tror att vår nivå är regel, det är undantaget i det stora digitala havet och därför känner jag på mig att MS nu med W8 kommer få revidera sin uppfattning kring vad den stora kundbasen, privat/företag egentligen efterfrågar och endera lyssnar eller inte.

Det kommer bli ganska spännande att se hur detta utvecklas och det kan om MS inte levererar vad marknaden efterfrågar; bli ett "vinna eller försvinna" för dagens MS-strategi och företaget kan därmed marginaliseras mot sekundäre apps likt Skype, Office och liknande, progam för alla plattformer.

Inget är för evigt, inte ens varken Nokia eller Ericsson....

Redigerad av Peer E Frederik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Jag förstår. Men jag tänkte mer på scenariot där någon kunnig installerar 8an åt någon annan Svensson och samtidigt lägger dit någon genväg med en ikon. Du kan ju tekniskt skicka Windowsknappen med ett script/program så öppnas startmenyn likt den gjorde i 7an. Om man nu måste köra 8an för att man bara måste. 8an lär bli ett nytt fiasko likt Vista men Metro blir kanske bra till 9an kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Touché för Windows To Go, Andreas. Men virtualisering kan du få med exempelvis VirtualBox även i 7an. Annars kan man ju bara pinna ett script eller program som har en ikon av start-orben längst till vänster om man nu måste ha tillbaka sin startknapp.

Det finns rätt många fördelar med Client Hyper-V framför VirtualBox eller andra konkurrerande lösningar i företagsmiljöer. Framför allt så är det en suppporterad lösning men det är även så att Hyper-V är hanterbart fullt ut med PowerShell vilket innebär en rätt enkel möjliglighet till automatisering, Det är också en komponent som är en del i Windows vilket gör det enkelt att aktivera, men vilka fördelar i Hyper-V man drar nytta av beror på typen av användare.

Om man arbetar med virtuella maskiner kan man till exempel bygga dessa på sin klient för att testa och när man är klar flytta dessa maskiner till en produktions- eller testmiljö naserad på Windows Server 2012 och Hyper-V.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag försöker utvärdera Windows 8 och ser den konstnärliga skapelsen rakt igenom med inlevelse baserat på egna erfarenheter.

Då framgår tre starka skäl...

  • Den är framtagen med överväldigande influenser från intressen där vi finner mobiltelefoner och surfplattor
  • Som läget många gånger är med oss själva så har vi oftast en oöverträffad inre potential med begåvningar omkring vad vi själva kan klara av att åstadkomma, problemet/lösningen handlar bara om att lyckas plocka fram det och på ett hyggligt klokt & bra sätt så vi kan börja använda förmågan så den kan komma till nytta. Ämnet JoWa tar upp är ju ett lysande exempel på just den här bristen/behovet som MS skulle behöva bli lite bättre på.
  • Jämför man med den tidigare linjen man hållit när det kommer till utformningen av tidigare gjorda system men kanske främst då gränssnittet så kan man ju tydligt se en stark avvikelse ifrån vad man skapat förut. Vet man verkligen med sig denna gången att de man gör nu verkligen är rätt eller beror detta på något annat. Någon konkret tanke som genast dyker upp hamnar genast under skenet att man kanske skulle överväga behovet av en omorganisation där man bättre försöker ta till vara på all den kunskap och erfarenheter som finns inom företaget, istället för förlita sig alltför starkt på alla dom influenser som kanske kommit in via olika universitet. Viktigt man fortsätter en seriös hållning och inte ger alltför mycket vika för saker som inryms i begrepp som ungdomligt nöje, barnslighet, you name it även benämnt lek & trams, utan man fortsätter en seriös kvalitetsinriktad linje. Alla har ju gillat Win2K XP och Win7 just för dom innehåller en viss nivå på dem här värdena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har fullständig kontroll över startpanelen och kan ta bort och lägga till genvägar och även gruppera dessa för att få din personliga startpanel.

Är det klicka och dra som gäller?

Eller är det något speciellt ställe man gör det på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklick på appen... längst ner får du upp en meny. Välj "Fäst inte på start". Vill du ha fler alternativ så högerklicka på ett tomt område... längst ner till höger får du upp "Alla appar". Då är det bara att vraka och välja. Inne i utforskaren kan du också högerklicka på vilket program som helst och välja "Fäst på Start"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklick på appen... längst ner får du upp en meny. Välj "Fäst inte på start". Vill du ha fler alternativ så högerklicka på ett tomt område... längst ner till höger får du upp "Alla appar". Då är det bara att vraka och välja. Inne i utforskaren kan du också högerklicka på vilket program som helst och välja "Fäst på Start"

OK Får testa senare idag... Skall väl leka plattläggare idag är det risk för om man inte har tur.

Skall testa lite andra program också och se om dum fungerar som dom skall.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...