Gå till innehåll

Windows 8, vad har förbättrats fram till nu?


Manneman

Recommended Posts

Tänkte ha en samligstråd kring Windows 8 från Developers Preview fram till nu. Vad har blivit bättre med tiden? Fyll på med upplevelser! Skulle uppskatta att inlägg liknande "Jag tänker inte ens prova" och "Jag håller mig till Windows 7" osv osv finner sin plats i en annan tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har, som jag befarade, gjort om Windows från ett förhållandevis öppet operativsystem till en sandlåda för Microsoft-tjänster... helt och fullt enligt Apple-recept. Så för mig blir det tack och adjö, efter Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • IE10 har märkbart förbättrats men är fortfarande hopplöst dålig för bl a foruminlägg (som nu t ex)
  • Uppfräschat UI som fortfarande är acceptabelt...'
  • Fler drivrutiner... betydligt enklare installation än Consumer Preview. Hade någon hårdvara som behövde separata drivrutiner tidigare men inte denna gången
  • Överlag bättre fungerande Appar på startmenyn. Funktionen på dem har förbättrats avsevärt!
  • Känns faktiskt en aning "rappare" än tidigare... kan vara inbillning men jag har kört Consumer Preview helt orört under 14 dagar och märker en förbättring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är bra med windows 8 är att den är bra med drivrutiner. Jag behöver en skiva på windows 7 för att få igång nätverk etc etc. Men med win 8 så får jag in alla drivrutiner. Det som retar mig är att startmenyn är borta, Tur att stardock har en lösning med startknapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att W8-CP "kändes mer rapp" än W8-RP. Har provat att "banta" systemet med att minska antalet processer och sådant som normalt sett brukar

belasta CPU och RAM. W8-RP är inte färdig produkt ännu men processorn jobbar mycket om man jämför med tidigare versioner av Windows.

Det kommer att förkorta batteritiden hos bärbara produkter.

Har testat att använda W8 som jag brukar använda andra Windows OS, ingen större skillnad egentligen och

ingenting revolutionerande annat än Botox injektioner och "bloatware" som frivilligt skulle vilja få mig att tex. uppgradera till W8.

Nytt språkbruk istället,,,, "Installera Programvara - Applicera Appar" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Has Microsoft listened to users who have complained about the disappearance of the Start button? Nope. The Start button is still AWOL, and the Start screen -- Metro all the way -- is the entry to Windows 8.

http://www.computerw...18&pageNumber=4

Låter ju helsnurrigt att man måste gå via Metro för att komma till Desktopläget om man inte är intresserad av Metroläget.

För övrigt en intressant artikel som ger många svar.

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter 3 dagars användning så har faktiskt Åttan krupit in under skinnet. Man vänjer sig ganska fort vid nya "startmenyn". Microsofts appar är inte de mest logiska att använda... men det kanske blir bättre i skarp version. Mycket av det hamnar i papperskorgen. Men som system känns det faktiskt ganska OK... allt flyter på som i sjuan. Inga problem med mina program, spel flyter på bra... ganska trevligt att göra som hemmabiosystem.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W8:an fungerar okay men är "blaha blaha", och frågar mig fortfarande vad "Tablet grejerna" gör för nytta i PC miljö ?

Rensade Startsidan på alla jäkla appar, och la in sådant jag verkligen använder.

Det är enkelt att växla mellan Skrivbord och Startsida om man vill starta något program, behöver då inte ha genvägar på skrivbordet.

Retar upp mig på sidopanelerna, har man en ikon i övre vänstra hörnet eller skall stänga ett fönster med "röda krysset",

"nog f-n träffar man rätt" och sidopanelen öppnas ofrivilligt,,, det första jag stängde av i Vista var Gadget panelen.

W8 må ju vara på modet, men så var Banlon Polos också en gång i tiden. Ser helt enkelt ingen anledning att byta till W8 hur man än vrider och vänder. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med detta?

Personligen är det där jag ser en viss fördel med panelerna och den nya startmenyn i Windows 8. Med musikspelaren och videospelaren (de båda medföljande apparna) så funkar det faktiskt ganska bra på tv´n/hemmabion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för första gången testat Windows 8. Håller med om dessa kommentarer från Sweclockers och ZDNET:

"Summerar tråden som att det är skralt med nyheter i Win8. Microsoft har fått tablet/smartphone/TV-panik när Android drar iväg och beslutat sig att göra en Linux/embedded-kopia där man riskar med hela sin användar-bas. Problemet för dem är att de som vanligt har noll koll på användar-behov utanför sin nörd-sfär.

Fältet är för första gången på 20 år helt vidöppet för andra tillverkare att ta över marknadsandelar på desktop."

Why would showing less be better on a Desktop?

"1. Why would removing the clock,volume, pinned apps from being visible at all times(yes, I'm talking about the task bar) be more useful? A desktop has a big screen.

2. And why would only being able to see a max of only 2 apps on screen be better? Don't tell me we can still use the Desktop mode, we all know it is as good as dead, it won't be around in the future.

2. The only apps you can install on metro will be from the MS App Store. This is horrible. All the things we hate about Apple's control over what Apps you can install will be in Windows now. Scary"

http://www.zdnet.com/blog/bott/windows-8-release-preview-microsoft-gets-its-apps-together/5042?tag=must-read

Min erfarenhet baseras på en 22" skärm på en stationär PC, med tangentbord och mus. På en smartphone eller pekplatta tror jag däremot den är utmärkt. Metro gränssnittet på min Nokia Lumia 800 är perfekt där man styr mycket med fingrarna på skärmen.

Bäst vore om man redan under installationen kunde välja mellan "Classic mode" eller "Metro" istället för att krångla i efterhand.

Kort sagt en version för PC, med fysiskt tangentbord och mus samt en Metro för plattor och smartphones.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Har ändrat trådrubriken och hoppas på mer feedback, idéer och nyttiga tips.

Personligen retade jag ihjäl mig på IE10 i Consumer Preview när inte radbrytningen fungerade. Detta var samma i RTM men Andreas förklarade att det handlade om kompabiliteten på vissa hemsidor. Så enkelt var det!

Apparna i RTM är numera fullt fungerande, vilket är ganska häftigt. Visst, det är mest "lull-lull" men det är kul när det fungerar. Aero är bort och jag är överförtjust. Tidigare skrek jag i högan sky när jag fick reda på MS planer, men med facit i hand så blir det rent, snyggt och snabbt som attan.

Med tiden kommer 8:an absolut stanna som ett primärt OS i en av mina datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju själv den "rikitga" Windows 8 sedan i onsdags kväll (släpptes ju då för bl.a.MSDN abb) och tycker att det flyter på bra.

Inga större skillnader alls från RTM versionen.

Ju mer man kör ju mer gillar jag det hela. Bara man vänjer sig vid att gå ut med muspilen i något av de 4 hörnen så kommer man ju åt allt och behöver inte på något sätt sakna den gamla startknappen och når ändå allt utan att använda tangentbordet överhuvudtaget (t.o.m. för att stänga av datorn som många klagat på).

Ladda ner och installera testversionen av Office 2013 så skall ni se att de verkligen tänkt till hur allt skall hänga ihop...

Redigerad av janhol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner och installera testversionen av Office 2013 så skall ni se att de verkligen tänkt till hur allt skall hänga ihop...

Instämmer till 100% Tillsammans med de förändringar som gjorts överlag på annat håll så börjar det bli vettigt. Precis som du säger, Office 2013 men även Windows Essentials till viss del.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet avbrott i lovsången... ;)

Kritiken handlar inte så mycket om ifall Microsoft har lyckats bra eller dåligt med att sy ihop petgränssnittet, utan huruvida man ideligen skall behöva ta den omvägen för att komma dit man vill, på en desktop/laptop. För det ÄR en omväg, och det ÄR krångligare att nå alla inställningar och systemmappar. Det ÄR också en allt för brant inlärningskurva för att de allra flesta företag skall ha någon som helst lust att ens överväga en migration.

Microsoft borde verkligen förklara varför vi inte kan få slippa petgränssnittet på arbetsstationer/laptops, där dessa fullständigt värdelösa "appar" är totalt meningslösa och ointressanta. I vilken yrkesroll kan du använda ett "leksaksprogram" med typ, 3 kommandon?

Jag har sagt det förut, men måste bara upprepa det... Windows 8 är och förblir en fullständig flopp på skrivbordet.

Kommer det prisvärda plattor med W8, skall dock även jag överväga ett köp, men då som ren leksak för nöje och rekreation.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans att Microsoft har motiverat sin nya "startmeny" och det faktum att det blir en himla massa pekande och klickande för att nå dit vil vill. Uppenbarligen hade det gjorts en undersökning som visade att väldigt få använder den klassiska startmenyn som det var tänkt och att detta var ett sätt att få en ny typ av användande. Jag har väldigt svårt att kunna hitta så pass mycket uppbackning bland användarna, både inom företag och privatpersoner, så att denna typen av helomvändning skulle vara nödvändig.

Personligen tycker jag det är lite av ett lyft... detta efter att ha varit väldigt skeptisk från början. Huvudskälet till detta är att jag har W8 primärt på hemmabion och att använda W8 med tillhörande appar är riktigt bra... detta från att tidigare ha använt Media Center.

Jag måste däremot hålla med dig i en viktig aspekt... varför gavs vi inte ett alternativ till "pekandet". Det känns så lätt i det hela... att kunna bygga in ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med e-compressed:s ovanstående inlägg alls.

Var och en har ju rätt och tycka vad man vill......

Här är mina synpunkter på varför jag tycker Windows 8 är bra:

- snabbt som bara den

- bra att ha 2 helt olika sätt att köra = ett "nytt" sätt med appar så man kan köra samma sak på sin mobile, padda eller dator och ett mera vanligt sätt med ett skrivbord (desktop) som i f.g. windows operativsystem på datorn

- det krävs bara EN mus klickning på appen "Desktop/Srivbord" så är amn inne i det läget (så varför gnälla om många mus klick hit och dit?). Om man på skrivbordet läller upp ikonen för Kontrollpanelen så är det "som förr i tiden"

- att stänga av datorn som förut med först ett klick på Startkanppen och sedan vidare nödvändinga klicknar är INTE mer än nu med en markering med muspilen upptill eller nedtill i de högra hörnen på skärmen samt en klickning på "Settings/Iställningar" och sedan ett klick

- inbyggt gratis antivirsuprogram m.m.

- nya snabba Internet Explorer 10 (som kanske inte kommer till Windows 7 ??)

- bra nya administraiva gränssnitt som jag tycker gör det klarare och lättare att administrera datorn

- bra med synknings möjligheter via molner mot andra av mina datorer med inställningar m.m.

- blir super på en laptop och andra bärbara enheter (då man inte behöver en padda överhuvudtaget egentligen, snarare en pekdator med Windows 8)

Redigerad av janhol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startknappen via Stardock är ju ingen riktig startknapp och pekskärmen kan man lätt överse med och bara anvanda den vanliga skrivbordmiljön. Jag ska i allafall köpa en ny dator med 8;an när den kommer. Testar just nu den svenska läckta versionen och den fungerar väldigt bra. Jag kör förstås virtuellt i VMware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får inget annat än kalla kårar av W8.

Jag kan bara hålla med e-son, fullständigt omöjligt att arbete i. På en läsplatta funkar det säkert bra och är nog främst till en sån W8 är framtaget för. Man ska komma ihåg att det är byggt på W7 och tar antagligen upp lika mycket plats. HD på surplattor lär blir större framöver så då spelar det kanske mindre och mindre roll. Nej, MS skulle låtit W8 varit en ren OS till surfplattor.

Plockat bort videolänk och Linuxkommentar... Feedback i tråden uppskattas, Linuxpropaganda uppskattas INTE

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...