Gå till innehåll

Seg dator. Värdprocess för windows-tjänster mkt hög


Bagge

Recommended Posts

Hej.

Har en dator med ett par år på nacken med vista 32-bit som är seg som .... de första 20 minuterna. Om man går in i aktivitetshanteraren så är svchost.exe, system, värdprocess för windows-tjänster privata arbetsminne på 350-400 000 kb (fysiska minne ligger på ca 90%) de första 20 minuterna sen gå ner till 40 000 (fysiskt minne är 65%, firefox ligger på 110 000) då fungar datorn jätte bra.

Vad gör den? Vad kan göra åt problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 1 GM ram och på tomgång ligger den på 50-60%. CPU´n ligger på tomgång mellan 0-10 % vid uppstart och 20 minuter framåt ligger den mellan 70-100%. Låter inte så bra jämfört med det du skriver.

Ska testa och köra dessa program. De finns inte på svenska är inte så haj på fak. engelska? Var ett par år sen man gick i skolan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vista fungerar inte så bra med bara 1 GB Ram, så dina siffror verkar vara ganska rimliga. Men det går att få Vista fungera bättre, har du möjlighet att uppgradera minnet till tex. 2 GB Ram ? Du kan också minska på antalet processer och autostartande program som förbrukar resurser.

I Process Explorer kan du kolla närmare vilken process som förbrukar minne vid uppstart, du får sitta och "glo" ett tag och föra muspekaren över den process som "tar" minne för stunden, då ser du hela "process-trädet", och att du antagligen ser flera svchost.exe som är igång.

Edit.

Du kan påverka bla. dessa för att snabba upp Vista oavsett antalet Ram :

indexering, windows search, defragmentering, defender, systemegenskaper-prestanda, ljud, UAC, tjänster, autostart, inaktivera maskinvara,

rensa hårddisken, osv..

Det finns guider på nätet hur man kan snabba upp Vista, men de flesta är tyvärr på engelska.

Mera info : http://www.alltomwin.../windows-vista/

Det finns Tweak Program som snabbar upp Vista, vet ej om det finns program på svenska :

http://www.winvistac...ws_Tweaker.html

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är kanske sista utvägen att öka ut minnet.

Ska sitta och "glo" under uppstart vad som dra mkt minne. Har 12 svchost.exe som är igång. Två tar ca 30 000- 50 000 kb resten runt 2000-10000 kb vid "tomgång.

Har gjort alla dessa trix och fix för snabbare dator.

Läst någonstans att man kan formatera om hård disken för att få den snabbare. Skulle det vara ett alternativ? (Har inte vistaskivan, allt var installerat när jag köpte datorn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du säkert en återställningspartition på hårddisken som kan användas för att återställa datorn till leveransskick, vilket i praktiken är ungefär detsamma som en ominstallation.

Det ska även ha kommit med något program med datorn som du kan använda för att göra återställningsskivor (ominstallationsskivor).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia: Gjorde om systemåterställning för ca 1,5 år sen, till "frabrikny". Det är alltså samma sak som formatera hård disken? Är inte så haj på alla data termer men lär mig fram.

Jarru: Har rensat allt förutan 5 på msconfig och i defender oxå. Som du skriver är inte 1 GB Ram att spela på när den på tomgång med bara webbläsa igång som ligger på100 000 kb och sammanlagt allt till sammans blir ca 75 % av minnet. Är det inte så att dator blir "segare" med åren?

Lutar åt mer ram minne eller ny dator. Är det värt pengarna med ett nytt ram minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatering är egentligen att nollställa hårddisken (partitionen), att göra så att den ser tom ut. Formateringen måste sedan följas av att man installerar Windows för att man ska kunna använda partitionen. Att göra en systemåterställning till leveransskick innebär att man skriver över partitionen med en sparad kopia av hur den såg ut från början. Resultatet blir detsamma.

Mer RAM-minne brukar bara kosta några hundralappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vad har du för dator och komponenter i den så att du får rätt sorts RAM om du nu funderar på att köpa ? Det kanske inte är så bra ide' att köpa mera Ram om datorn är gammal, bättre med en ny dator kanske ?

Edit

Jo, om Cpu'n jobbar mycket vid start, vad som brukar sega ned Vista är Indexeringen, Windows Search och Schemaläggaren av Defragmenteringen. Kan vara AV-program som skannar filer vid start också.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tittat MKT på alla processer nu som startar och körs de första 20 minuterna. Är en som dra mkt, svchoster.exe processen är taskeng.exe, motor för schemaläggaren. Det kommer upp max 5 taskeng.exe sen gå ner till 3 var av 2 står det "error path" om man sätter muspekaren på.

Det konstiga/roliga är att detta inte uppstår om jag startar datorn utan att vara ansluten till det trådlösa internetet. Då går den svchoster.exe.max upp till 35 000 kb iställer för ligga mellen 300 000-400 000 kb. Sök väg C:\\windows\system32\taskeng.exe

Vågar man ta bort de som är error som processer?

Varför jobbar den taskeng så hård när jag är uppkopplad?

Hoppas jag har förklarat så ni förstår något, fråga annars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det rätt, så har du kollat i schemaläggaren ?

Du har klickat på "Bibliotek för schemaläggaren" och även utvidgat menyn ? Varför jag frågar, är att jag tycker den är bökig och hålla på med.

Eftersom det tycks vara problem när trådlöst är inkopplat, kolla mappen "Wired", ( GatherWiredInfo finns där , ingenting annat ).

I Schemaläggaren's meny kan du även bocka för "Visa/Visa dolda aktiveter" och sedan klicka på "Schemaläggaren (lokal)" i den vänstra panelen.

Nedtill i mitten panelen kan du i helskärmsläge se vad som tex. ger "error".

Om det är error kan du nog ta bort processen, eftersom den inte fungerar.

Lite svårt att gissa vad det kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte tittat i schemaläggaren utan kollat på process explorer. Gjorde det nu men allt verka ok.

Det var bara Gatherwiredinfo i mappen "wired"

Kan det ha med att olika program söker efter uppdateringar eller att windows söker efter uppdateringar, virus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo, det det kan vara virus, något program är det som "gör någonting" hursomhelst.

Har du provat med att stänga av samtliga autostartande program, eller att stänga av dem en och en ?

Det kan vara en "bakgrundstjänst" som inte finns som autostartande program och vill ut på nätet.

Har du något program typ Roxio, Nero eller program för mobiltelefon installerat ?

Det tycks peka på Schemaläggaren, så det kanske finns någonting där iaf. ?

Letade lite,, en del tycks ha problem med "User_Feed_Synchronization" i Schemaläggaren, den finns där som "dold aktivitet".

Inte riktigt samma fel om jag förstår det rätt.

http://www.kirbtech....cesses-problem/

Edit : Kolla även "Wireless" mappen i Schemaläggaren, det var den jag menade :huh:

Har du Windows Defender igång ?

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"User_Feed_Synchronization" kommer upp lite snabbt när man tittar på process explorer.

Har letat, titta och testat det mesta nu i.o.m att det hängde på internetuppkopplingen så tittade jag på vad den svchosten.exe gjorde. Där fanns windows update. När jag avslutade den processen i aktivitethanteran sjunk svchoten.exe till 20 000 - 30 000 kb nästan direkt. Har stängt av alla automatiska uppdateringar men det hjälper inte, det som hjälper är bara när jag stänger av windows update processen i aktivitetshanteran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo, många gånger kan man uppdatera program manuellt istf. att Windows automatiskt gör det.

Det brukar komma uppdateringar via Windows Update varje månad, andra veckan i månaden. Det kan komma panikuppdateringar också,

men du kan kolla manuellt tex. 1 gång i veckan.

Kan testa med Game Booster v3.4.0 (svensk språkstöd finns) :

http://www.iobit.com...sterupdate.html eller på http://www.freenew.n...-3-1/544431.htm

Den stänger av onödiga processer om man spelar, du kan tex. använda den som det är, eller som ett "verktyg" för att kunna se vad du kan "optimera".

När man startar den kommer det upp olika alternativ vad du kan optimera, men du kan alltid gå tillbaka, så det är "ofarligt" att använda den.

Har provat den själv, den krämar ur Windows riktigt bra.

Edit :

Mera tips för bättre prestanda :

http://registerhack.se/

på engelska

http://www.techradar...formance-533632

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu mer än halverat uppstartnigstiden på dator. Har rensat processer, tjänster och autouppdateringar m.m. Nu ligger den svchost.exe max på 250 000 en kort stund sen efter 3-4 min ligga på 20-22 000. Fysiskt minne på runt 60% som var ok för en dator med 1GB ram minne på tomgång.

Ett JÄTTE stort tack Jarru för all hjälp på vägen. Har lärt mig mkt nytt på vägen, tack tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...