Gå till innehåll

Stänga av Java i Internet Explorer 9


andreas72

Recommended Posts

Hej!

Eftersom Java tycks vara förenat med vissa säkerhetsrisker och de flesta sidor jag besöker borde klara sig fint utan Java så försökte jag idag att stänga av Java i IE9. De vägar jag testat är dels att avaktivera alla tillägg som har med Oracle att göra och dels att stänga av "Kör skript på Java-appletar" under säkerhetsinställningarna. De senare vet jag dock inte om det har med Javaskript att göra, som ju är något helt annat.

Ingen av alternativen fungerar dock utan när jag går in på sidor som kräver Java så fungerar det lika bra ändå. Detta test visar också att Java fungerar:

http://www.java.com/sv/download/help/testvm.xml

Någon som vet hur man stänger av Java i IE9?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att någon enstaka sida uppmanar dig att installera Java betyder inte att du måste installera det. Har på senare tid aldrig stött på någon ”viktig” sida som använder Java. Ignorera uppmaningen och var fri från eländet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hittade denna artikel som precis beskriver det problem jag upplevt. Dessvärre fungerade inte ens metoden att avaktivera Java via kontrollpanelen för mig:

http://techlogon.com/2011/11/05/how-to-disable-java-in-ie/

Tycker att det känns minst sagt märkligt att det finns alternativ både i webbläsaren och i Javas kontrollpanel för att stänga av Java som helt tycks sakna effekt. Det är ju som sagt inte speciellt smidigt att behöva avinstallera Java ifall man nu och då har behov av det.

Känns som ett ganska stort säkerhetsproblem då många virus verkar komma via Java.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt, det får bli avinstallation. Men jag tycker att det borde ha gått att stänga av i webbläsaren om man avaktiverar relevanta tillägg. Det är den info jag funnit när jag googlat i alla fall.

Hej Andreas72

Använd Revo Uninstaller 1.94. Den funkade för mig

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...