Gå till innehåll

Undvika "automatisk uppkoppling" av trådlösa nätverk


ycc

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej,

När man klickar "nätverks-ikonen" i listen längst ner får man ju fram de trådlösa nätverk som går att kontakta. Vv se skärmdump.

För ett av nätverken ("sky horizon") är alltid kryssrutan "connect automatically" ifylld. Om jag avmarkerar den så är den lika förbaskat ifylld om jag bara stänger och öppnar panelen en gång.

För just det nätverket finns inte heller meny-rubriken "properties" i den pop-up meny som kommer upp vid högerklick. Enbart "connect" kommer upp. (Se skärmdump.)

Jag vill inte att detta nätverk skall kopplas upp automatiskt. Bl.a. därför att jag tror att dessa automatiska uppkopplingar ibland stör varandra och t.ex. pajar GPRS-uppkopplingen via mobiltelefonen.

Hur skall jag ta bort "automatisk uppkoppling" för nätverket sky horizon i skärmdumpen?

Jag vill kunna styra detta selektivt for varje nätverk, inte bara t.ex. slå av adaptern.

Tack på förhand för de förslag som ev. kommer. Ursäkta om jag svarar sent pga uppkopplingstrassel.

ycc

post-8038-0-58246400-1340254869.jpg

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör utan automatisk uppkoppling på min dator och konfigurerade det trådlösa via kontot Administratör.

Jag loggade in som Administratör och skrev in nyckeln samt bockade ur det automatiska.

Sedan när jag loggar in med mitt standardkonto så måste jag klicka på anslut.

Mitt vanliga konto har iofs bara begränsad behörighet men det skall inte spela någon rol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för tipset. Jag kollade kontona. Jag har bara ett konto i mitt W7, det kontot har administratörsbehörighet.

Mysko problem tycker jag, att det inte går att undvika automatisk uppkopplnig av ett av nätverken. Den enda skillnad jag ser mellan detta nätverk och de övriga är att de övriga nätverken markeras med en brun sköld. Detta förefaller ange att de övriga nätverken är okrypterade, vad jag kan förstå. Men om jag försöker ansluta till vissa av dessa övriga nätverk så frågas ändå efter lösenord!?!

Vad jag kan komma ihåg har jag aldrig varit uppkopplad mot sky horizon. Om jag manuellt klickar anslut till det nätverket tror jag det brukar anges "uppkopplingen misslyckades" efter några sekunder.

En starkt bidragande orsak till att jag vill kunna ta bort denna automatiska uppkoppling är att jag har intrycket att om min Internetuppkoppling (via annat nätverk) ör dålig så kan den helt krascha när något annat nätverk försöker göra automatisk uppkoppling.

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du varit inne på Egenskaperna för det trådlösa nätverket och ändrat där i stället? Se på slutet av http://www.howtogeek.com/howto/27067/change-wireless-network-priority-to-make-windows-7-choose-the-right-network-first/

Sköldarna markerar väl snarare att det är en skyddad anslutning, dvs krypterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslag.

När jag följer instruktionen i howtogeek så öppnas en lista med nätverk. Den innehåller dock inte alla nätverk som kan nås för ögonblicket. Listan visar också nätverk som jag tidigare kopplat upp mot men som inte är inom räckhåll nu. Vv se screenshot.

Jag tror de brunröda sköldarna med utropstecken anger icke skyddat nätverk. Nätverket PLDT... markeras t.ex. med en sådan sköld. PLDT... anges som unsecured i wireless center. Jag har dessutom tidigare varit inne på det nätverket utan att använda lösenord, men nu går det inte att ansluta dit längre ("anslutningen misslyckades").

Jag har provat att försöka ansluta till sky horizon för att det skulle lagras i listan i wireless center, men det gick inte att koppla upp.

Jag gissar att t.ex. nätverket "Premier City ..." klassificeras som oskyddat. Det anvander inte traditionell WEP eller WPA. man kan koppla upp mot nätverket utan lösenord. Däremot kan man inte surfa med det. man kommer kanske till en lokal websida där man får ange ett lösenord för att kunna nå internet gateway (om man vet url for den sidan). Kanske uppkopplingen är oskyddad helt och hållet. men det är bara en parentes och en gissning.

Jag tycker W7 har funkat ganska stabilt im min laptop. Men just här kan jag inte förstå vad som händer. EFtersom jag har långsam och trasslig uppkoppling är det dessutom svårt att Googla.

Tack för de föslag som kommit.

I grunden kvarstår frågan i tråden. Hur skall jag ta bort automatisk uppkoppling från nätverket sky horizon?.

Om jag högerklickar i nätverkspanelen (som jag skrev i det ursprungliga inlägget) så kommer inte properties upp.

Om jag avmarkerar automatisk uppkoppling så är den åter markerad om jag bara stänger och öppnar panelen

I wireless network center finns inte sky horizon listat.

Tack till alla som funderar/funderat over problemet.

ycc

post-8038-0-21450300-1340345921_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...