Gå till innehåll

Test av hårddiskar


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Kan jag få lite hjälp med att hitta någon sida på svenska eller engelska där man testar nyare diskar. Kanske jämför de som snurrar i 5400 med de som snurrar i 7200 varv/min. Det är mest de på 2Tb och 3Tb som jag är intresserad utav.

De långsammare är ju ofta billigare men hur mycket långsammare går det?

Fungerar det att ha 3Tb diskar i XP? Ej systemdisken.

PS. Medan jag skrev detta fick jag ett telefonsamtal av en engelsktalande Indisk dam som påstod att de via mitt IP nummer hade sett att jag hade problem med min dator, som de naturligtvis kunde fixa. Jag vet inte hur eftersom jag då avslutade samtalet.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Varför passade du inte på att fråga henne om ditt hårddiskproblem? :)

Ska du inte ha disken till installerade program så är min erfarenhet att hastigheten inte har någon betydelse. För att lagra och läsa musik, filmer, bilder, dokument duger 5400rpm alldeles tillräckligt. Enda gången du kommer märka skillnaden är om du för över stora mängder data i ett svep, vilket du kanske gär en gång initialt när du börjar använda den men förmodligen inte senare. Min erfarenhet av de få modeller jag själv använt är dessutom att 5400rpm är både tystare och genererar mindre värme och det tycker jag är viktagare än det lilla man tappar i hastighet. Behöver du verkligen hastighet så är det ju SSD du ska ha i vilket fall som helst, går inte att jämföra med mekaniska diskar.

Om det är 32bit Windows XP du har så stödjer det bara upp till 2TB diskar. Det går att använda större men då måste man börja trixa med tredjepartsprogram/drivrutiner vilket säkart KAN fungera bra men åtminstone jag inte skulle vilja förlita mig på. Jag skulle med andra ord rekommendera 2TB diskar eller rent utav byte av OS.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Kan jag få lite hjälp med att hitta någon sida på svenska eller engelska där man testar nyare diskar. Kanske jämför de som snurrar i 5400 med de som snurrar i 7200 varv/min. Det är mest de på 2Tb och 3Tb som jag är intresserad utav.

De långsammare är ju ofta billigare men hur mycket långsammare går det?

Fungerar det att ha 3Tb diskar i XP? Ej systemdisken.

PS. Medan jag skrev detta fick jag ett telefonsamtal av en engelsktalande Indisk dam som påstod att de via mitt IP nummer hade sett att jag hade problem med min dator, som de naturligtvis kunde fixa. Jag vet inte hur eftersom jag då avslutade samtalet.

Jag personligen fattar inte mig på hypen med SSD. Jag har gärna en långsam hårddisk på några/någon TB istället för en snabb liten 60GB's SSD som sliter ut sig och tappar data med tiden. För mig är det absolut inga problem med en långsam hårddisk.

Grejen med ditt IP-nummer är en FUD-bluff, ett bedrägeri. Be dem dra åt helvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag personligen fattar inte mig på hypen med SSD. Jag har gärna en långsam hårddisk på några/någon TB istället för en snabb liten 60GB's SSD som sliter ut sig och tappar data med tiden. För mig är det absolut inga problem med en långsam hårddisk.

Det beror säkert på hur man använder sin dator. För mig var det en gigantisk skillnad när jag bytte ut min 10000rpm Raptor (snabbaste SATA-disken som finns) mot en med dagens mått medioker SSD. Ångrar inte en sekund att jag gjorde det och kommer nog snart skaffa en större/nyare/snabbare SSD istället fastän att skillnaden nog inte blir lika stor denna gången. Det finns många barnsjukdomar med SSD men undviker man de allra nyaste och håller sig till beprövade modeller som varit på marknaden ett tag så slipper man sådant. Tappa data kan man göra på en mekanisk disk också. Dessutom är SSD ljudlösa, genererar mindre värme och drar mindre ström, vilket är väldigt trevligt inte minst i en bärbar dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

SSD är framtiden, ja, men att lägga ut 1000 kr på 60GB som sliter ut sig om man skriver för ofta till samma cell är inget för mig. En långsam hårddisk håller data billigt och säkert i flera år och laddar in ofta använd data i RAM, vilket är minst lika snabbt som SSD. Om några år lär vi ha billigare SSD-diskar men just nu är de löjligt dyra. Så länge man inte har som intresse att hela tiden kopiera massa filer fram och tillbaka ser jag ingen anlednig att ha SSD eller snabbare hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En 60GB SSD kostar idag under 500kr, den räcker som systemdisk åt de flesta och ger ett bra lyft av prestandan överlag.

Du kan få en 500GB HDD istället för samma pris, den ger troligen inget prestandalyft alls. Det om något är väl löjligt dyrt?

En modern SSD klarar så många omskrivningar att både datorn och SSD'n troligen kommer vara omoderna och utbytta innan det blir ett problem. Såvida det inte blir något fel utöver normalt slitage på disken, men det kan ju hända med mekaniska diskar också.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste artikeln på din länk.

Det enda jag reagerar på är att den där Torbjörn Alander gör en polisanmälan. Det måste ju vara en totalt meningslös handling. Jag tror inte polisen lyfter ett finger i detta ärende för vad skall de göra?

Nicklas, jag skall fundera på det där med 5400 rpm diskar. De är ju billigare också. Men, men det var ju en jämförande test jag försökte hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sett ur ett kortsiktigt egoistiskt perspektiv är det säkert inte särskilt meningsfullt att polisanmäla, men långsiktigt ger det myndigheterna en fingervisning om vart resurserna skall riktas, om tillräckligt många anmälningar inkommer. Det ger dessutom polis och åklagare bra underlag, den dagen dom griper någon för ett sådant brott. Det blir ju svårt att åtala någon för ett brott man inte känner till. Man skall alltid anmäla brott, även om det inte leder till omedelbart åtal. Med "brott" menar jag dock inte allt som är olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicklas, jag skall fundera på det där med 5400 rpm diskar. De är ju billigare också. Men, men det var ju en jämförande test jag försökte hitta.

Det mesta jag hittade är frågor som din i forum och där svarar de flesta samma som jag gjorde. 7200rpm gör skillnad som systemdisk men 5400rpm duger lika bra som arkivdisk, lagringsdisk, mediadisk eller vad man nu vill kalla det.

Hittade några Youtube filmer som ganska tydligt visar att 7200rpm kan vara bättre som systemdisk

www.youtube.com/results?search_query=5400+7200

Men jag hittar inget som illustrerar att 5400rpm duger lika bra som arkivdisk. Det är väl ingen spektakulär och kul grej att testa antagligen, så du får nog lita på mina och andras praktiska erfarenheter. :)

Det som gör 7200rpm snabbare är alltså att eftersom skivorna roterar snabbare går det snabbare att förflytta läshuvudet till filen man ska läsa in. På systemdisken kan man ha hundratusentals småfiler som används av operativsystemet och program utan att man vet om det. Dessa småfiler kan dessutom vara fragmenterade, dvs utspridd över flera ställen på hårddisken, vilket gör att för att läsa en enda fil behöver man kanske göra 2-3-5-10 förflyttningar av läshuvudet. Det blir väldigt många förflyttningar och summerar man dessa så blir det en märkbar skillnad i tid med den snabbare roterande 7200rpm disken.

Medans på en arkivdisk (eller vad vi nu kallar det) så har man ofta färre, större och mindre fragmenterade filer. Det gör att det krävs färre förflyttningar av läshuvudet och summan av dem blir inte lika påtagligt märkbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

En 60GB SSD kostar idag under 500kr, den räcker som systemdisk åt de flesta och ger ett bra lyft av prestandan överlag.

Du kan få en 500GB HDD istället för samma pris, den ger troligen inget prestandalyft alls. Det om något är väl löjligt dyrt?

En modern SSD klarar så många omskrivningar att både datorn och SSD'n troligen kommer vara omoderna och utbytta innan det blir ett problem. Såvida det inte blir något fel utöver normalt slitage på disken, men det kan ju hända med mekaniska diskar också.

Så priset har gått ner, det har även hårddiskens:

http://www.dustinhome.se/product/5010589564/western-digital-caviar-green-2tb-sata-600-64mb/

2TB för 1000kr eller 60GB för 500kr. Vad gör SSD:n? Att man kan starta upp på 2 sekunder istället för 30? Det är väl den enda fördelen jag förstår mig på för inte flyttar man filer dagen i ända. Min dator startar program på 0.5 till 3 sekunder och då är denna från typ 2006 eller nått. Känns inte värt att punga ut när man kan lägga pengar på grafikkort eller cpu som faktiskt gör datorn snabbare. Min tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skall alltid anmäla brott, även om det inte leder till omedelbart åtal.

Ja, myndigheterna vill samt predikar ofta om detta ja. För att skapa sitt existensberättigande

Och detta är´viktigt så de kan bygga ut den offentliga sektorn och skapa mer myndigheter.

Så nej, meningslösa brott som de aldrig kan lösa, pga att det är totalt kostnadskrävande.

och dessutom begås från "laglösa länder". Själv avstår jag, då det bara skapas cement-rumpor på skattemedel. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De långsammare är ju ofta billigare men hur mycket långsammare går det?

Fungerar det att ha 3Tb diskar i XP? Ej systemdisken.

Du skall nog titta på hur stabila diskarna är, rent kvalitetsmässigt, TB-diskar går ofta och lätt sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2TB för 1000kr eller 60GB för 500kr. Vad gör SSD:n? Att man kan starta upp på 2 sekunder istället för 30? Det är väl den enda fördelen jag förstår mig på för inte flyttar man filer dagen i ända. Min dator startar program på 0.5 till 3 sekunder och då är denna från typ 2006 eller nått. Känns inte värt att punga ut när man kan lägga pengar på grafikkort eller cpu som faktiskt gör datorn snabbare. Min tanke.

Jag vet inte hur jag ska förklara tydligare än jag har gjort. Antingen trollar du eller så har du ingen aning vad du pratar om. Du borde läsa på mer eller ännu hellre prova på och jämföra. Innan dess är det lönlöst att ha en diskussion om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min fråga saknar SSD diskar betydelse. Det är ändå inplanerat två stycken. En för system och program och en för spel. Däremot har jag ju lyckats samla på mig en massa saker. Hade det funnits en download knapp på tangentbordet hade den med säkerhet varit utsliten. Jag har ju stora filmfiler som jag hanterar och flyttar från en disk till en annan, så fart är utav intresse. Men en WD black är nästan dubbelt så dyr som en WD green.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju stora filmfiler som jag hanterar och flyttar från en disk till en annan, så fart är utav intresse. Men en WD black är nästan dubbelt så dyr som en WD green.

Jadu, du får inget svar, men en WD-green blir inte gammal, Wd-black lite äldre.

Eftersom du bara hamstrar film så är det ingen fara skedd. Vi flesta andra slänger förbrukad film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Jag vet inte hur jag ska förklara tydligare än jag har gjort. Antingen trollar du eller så har du ingen aning vad du pratar om. Du borde läsa på mer eller ännu hellre prova på och jämföra. Innan dess är det lönlöst att ha en diskussion om det.

Trollar? WTF, jag skriver utifrån ett ekonomiskt/lagringsperspektiv. SSD kan speeda upp filöverföringar och boot men det rör inte beräkningsprestanda, spelprestanda, videoprestanda eller någon prestanda som spelar roll. 60GB för 500 kr eller 2TB för 1000kr är fan inte att trolla. 60GB är typ en HD-film och lite musik sen är du fucked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en SSD själv och det är ett inköp jag ångrar iaf. "SSD" är nog synonymt med "blåsning". :)

Datorn bootar på 30 sekunder istället för en minut, vem har så btåttom? Spelen jag spelar glider på bra, men det gör de även på en SATA som kostar en bråkdel/mb i jämförelse.

Har idag en Intel SSD på 120gb köpt för ett par år sedan för ett par tusen.

Det finns ju även hybrider mellan SATA och SSD, Finns även minneskort(?) som kan speeda upp en SATA....

Av någon anledning har jag skickat detta från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Har en SSD själv och det är ett inköp jag ångrar iaf. "SSD" är nog synonymt med "blåsning". :)

Datorn bootar på 30 sekunder istället för en minut, vem har så btåttom? Spelen jag spelar glider på bra, men det gör de även på en SATA som kostar en bråkdel/mb i jämförelse.

Har idag en Intel SSD på 120gb köpt för ett par år sedan för ett par tusen.

Det finns ju även hybrider mellan SATA och SSD, Finns även minneskort(?) som kan speeda upp en SATA....

Av någon anledning har jag skickat detta från min iPhone via Tapatalk

Precis. Spel laddar in texturer och modeller samt shaders i VRAM och RAM, de läser inte från sekundärminnen. Att boota fort är väl vad SSD kan blidra med, finns säkert fler fall där det speedar upp men då måste resten av systemet vara top-notch för att hantera all denna bandbredd. CPU/GPU/RAM är väl det man hellre vill satsa på för att få ett snabbt system. När SSD finns på ICA Maxi för 20kr kan jag absolut tänka mig en sådan men just nu är de grymt dyra och har firmware-buggar som gör att du tappar data osv.. Barnsjukdomar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att jag ställde frågan här har jag ju inte slutat leta själv. Och jag har hittat att WD Black är bra mycket snabbare än WD Gren. Faktum är att WD Black är snabbare än det mesta.

Dessutom är jag mycket nöjd med de två 1TB jag har idag. Så trotts det dyrare priset blir det nog WD Black igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte det val jag skulle gjort men det beror ju som sagt på hur man använder diskarna vad som är lämpligast. Har du redan två så vet du ju vad du får så då blir du säkert nöjd. Lycka till med köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har även tittat Seagate som är bra mycket billigare. Men de två 1TB Seagate jag också har, har inte varit helt problemfria. Jag hade bara kör dem i några timmar, hade inte ens satt tillbaka sidopanelen på datorlådan, när den ena Seagate disken började brinna. Mina Wester Digital diskar har gått i 17.300 timmar utan problem och mina Seagate har gått 6300 timmar och den ena markerar redan fel med Ultra DMA CRC Error Count.

För övrigt har jag inte märkt någon skillnad mellan diskarna. Båda är mycket tysta och fartmässigt kan jag bara se skillnad via mätprogram.

Men jag undrar vad skulle Niclas välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har 2st 2TB 5400rpm diskar som funkar utmärkt till vad jag skulle kalla arkivdiskar, jag flyttar stora filer till dem och sedan ligger de kvar där länge. Håller alltså inte på med en massa småflyttande fram och tillbaks eller seedar torrents från dem, gör man det kanske man upplever dem för långsamma. Men som jag fattat det från dina tidigare inlägg har du för avsikt att använda den ungefär på samma sätt. Just mina är WD Green diskar men det finns säkert andra som är lika bra eller bättre.

Men som sagt, har du redan en annan modell som du gillar så vet du ju om du tycker de är lämpliga för vad du ska ha den nya till. Kanske onödigt att chansa på att prova något annat då.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...