Gå till innehåll

Gå tillbaka från Vista till XP


alfredblomqvist

Recommended Posts

Hej det är som så att jag har installerat windows vista på (Nerladdad verision) en dator som det förut bara var xp på. Allt funkar frid och fröjd förutom ljudet! Det har helt och hållet lagt av när jag installerade vista. Kan de bero på för gamla drivrutiner eller något sånt? Hur som helst så skulle jag vilja gå tillbaks till XP igen men efter att ha laddat ner 2 skivor med gamla hederliga XP och försökt att installera dom utan framgång så tänkte jag söka hjälp om saken. Det som händer när jag matar in skivorna är att den vanliga "installera xp menyn" kommer upp men jag kan inte trycka på installera XP för att jag redan har en nyare verision. Så nu till frågan vad ska jag göra tycker ni proffs? Har hört att det finns skivor som man kan blåsa ut helt innehållet av datan med en sådan kanske skulle fungera så att jag kan installera mitt gamla xp så jag får ljud och allt att funka igen?

Tack på förhand hoppas att någon smart mer datakunnig person kan komma med lite vettiga svar!

MVH Alfred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska återställa en disk från vista till xp , starta på Vista-skivan och gå till reparationskonsollen.

I kommandotolken skriver du...

x:\boot\bootsect.exe /nt52 all /force

...sen kan du byta till XP-skivan och starta om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljud kräver drivrutiner, vilket du borde hitta, lite beroende på vad slags dator du har förstås. Formaterar du och skivan inte innehåller drivrutiner till ljud, så måste du ändå ta dessa från nätet. En genuin XP-CD innehåller förstås dessa drivisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du inte XP orginalskivan nånstans? En nödlösning kan vara att slänga in Ubuntu (gratis och legitimt) i den, då finns alla drivrutiner där.

Viktigt är dock att nätverkskabeln ska sitta i eftersom den hämtar drivrutiner och Svenska under installationen:

http://ubuntu-se.org/drupal/download

Du säger att du har laddat ner två XP skivor, då låter det inte som det är lagligt?

Man måste ju ha en installationsnyckel som funkar oavsett.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...